Organisaatioviestinnän kurssilla harjoitellaan viestintätaitoja käytännössä ja pelottomasti

Viestinnän tutkimus luo vankan pohjan kurssin harjoituksiin.
Elias Järventaus, taloustieteen opiskelija Kauppakorkeakoulussa
Taloustieteen toisen vuosikurssin opiskelija Elias Järventaus kehuu organisaatioviestinnän kurssia todella hyödylliseksi ja innostavaksi.

Elias Järventaus on Kauppakorkeakoulun toisen vuosikurssin opiskelija ja hän opiskelee pääaineenaan taloustiedettä. Sampo Raij on puolestaan ensimmäisen vuosikurssin opiskelija, jolla on pääaineen valitseminen edessä tänä keväänä. Sampo kertoo, että hän on kiinnostunut erityisesti matematiikasta ja että Kauppiksen opintojen kansainvälisyys oli toinen vetotekijä, kun hän päätti hakea Kauppatieteiden kandidaattiohjelmaan vuosi sitten.

Työelämän viestintä- ja vuorovaikutustaidot -kurssi kuuluu pakollisena kaikille Kauppakorkeakoulun kandidaattiopiskelijoille ja sille osallistutaan heti ensimmäisessä tai toisessa periodissa. Kurssilla käydään läpi ja harjoitellaan työelämän keskeisiä viestintä- ja tiimityötaitoja, kuten rakentavaa vuorovaikutusta, kuuntelua, toisten ideoiden laajentamista yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sekä vaikuttavan esiintymisen ja neuvottelutaidon perusteita.

”Olin aluksi hyvin ennakkoluuloinen sen suhteen, että olisiko kurssilla todellista vaikutusta viestintätaitoihini. Ajattelin, että viestinnän opettaminen on hyvin hankalaa, sillä eri ihmisillä on mielestäni luonnostaan keskenään niin erilaiset kyvykkyydet viestimiseen. Oletin, että kurssilla läpikäytävät asiat olisivat aivan perusteita, ja että uuden oppiminen jäisi vähäiseksi”, kertoo Elias.

Sampo jatkaa, että hänelläkin oli ehkä pieniä epäluuloja kurssia kohtaan, mutta että ne karisivat nopeasti. ”Oli todella hyvä juttu, että kurssi oli heti tarjolla. Näin pääsi tutustumaan hyvin muihin opiskelijoihin, sillä kurssi oli erittäin interaktiivinen, ja sai heti alussa konkreettista opetusta taidoissa, joista olisi jatkossa hyötyä monessa asiassa.”

Tällä kurssilla ei ”himmailtu”

Yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva opettaa kurssia ja opetusvuosiensa kartuttua aiheesta on tullut hänelle suorastaan intohimo. ”Opiskelijoiden kehityskaaren näkeminen on todella palkitsevaa ja samaten tuntuu todella hyvältä, kun saan huomata, miten ryhmätyöskentelytaidot karttuvat ja kuinka ryhmätyöt sujuvat koko ajan vain paremmin.”

Sampo kuvailee Christaa erittäin energiseksi ja valovoimaiseksi. ”Hän kannusti kaikkia yrittämään ja pistämään kaikkensa peliin, koska ”himmailu” ei antaisi yhtä paljon kuin peloton heittäytyminen eri harjoituksissa. Virheiden tekemistä ei todellakaan tarvinnut pelätä, vaan niiden kautta pyrittiin nimenomaan maksimoimaan oppiminen”, Sampo kertoo.

”Yllätyin iloisesti myös siitä, että kurssilla oli todella paljon sisältöä, ja että sisällöt pohjautuivat täysin tutkittuun tietoon. Ei menty fiilispohjalta, kuten olin vähän ajatellut etukäteen. Harjoiteltiin neuvottelutaitoja ja ryhmätöiden tekemistä ihan alusta alkaen, mistä on varmasti hyötyä niin tulevilla kursseilla kuin myöhemmin työelämässä.”

Elias koki kurssin hyvin samalla tavalla kuin Sampo. ”Kurssin alettua vakuutuin hyvin nopeasti siitä, että oppisin kurssilla myös konkreettisia uusia taitoja, sillä kurssin monipuoliset toteutustavat haastoivat laaja-alaisesti. Monipuolisuus oli meille opiskelijoille mielekästä, koska monella muulla kurssilla tekeminen aika usein toistaa itseään. Kyseisellä kurssilla sen sijaan joka tunnilla ja jokaisessa kotitehtävässä haettiin uusia toteutustapoja ja näkökulmia”, Elias kertoo.

”Itselleni tärkein konkreettinen oppi oli se, että useimmat ihmiset esiintyvät ja viestivät varsin pitkäveteisesti. Jottei itse sortuisi siihen, tulee kehonkieleen, intonaatioon sekä retoriikkaan kiinnittää erityistä huomiota. Pidin myös erittäin tärkeänä sitä, että kurssin mittaan opin itse arvioimaan itseäni viestijänä, mikä mahdollistaa kehittymisen myös ihan päivittäisessä elämässä”, Elias kertoo.

Sampon ja Eliaksen mukaan kurssille kannattaa lähteä avoimin mielin ja ennen kaikkea yrittää parhaansa sekä tuntiharjoituksissa että kotitehtävissä. Siten saa kurssista suurimman hyödyn ja kurssilla on silloin myös todella hauskaa! ”Arvostuksemme viestinnän taitoja kohtaan kasvoi ja samalla käsityksemme Kauppis-opinnoista laajeni kiinnostavalla tavalla.”

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.