Opiskelijoilta ratkaisuehdotuksia projektitoiminnan kehittämiseen Tiedolla

Kurssilla keskityttiin siihen, mitä projekteissa oikeasti tapahtuu ihmisten välillä ja miksi.
Niin opiskelijat kuin yritysedustajat ovat yleensä erittäin tyytyväisiä yhteistyöprojekteihin. Toimeksiantoprojektit ovat luottamuksellisia eli opiskelijat eivät saa kertoa niiden sisällöistä ryhmän ulkopuolisille ilman toimeksiantajan lupaa.

Aalto-yliopiston kanditason Projektityö ja -johtaminen -kurssilla ei opeteta projektinhallintamalleja tai -työkaluja, vaan keskitytään siihen, mitä projekteissa oikeasti tapahtuu ihmisten välillä ja miksi.

”Kurssilla opitun teorian pohjalta opiskelijat tekevät ryhmissä toimeksiantoprojektin, jossa he analysoivat toimeksiantajansa projektitoimintaan liittyviä valittuja haasteita sekä esittävät niihin konkreettisia kehitysehdotuksia”, kertoo kurssin opettaja Riku Oksman. Hän toimii tuntiopettajana Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella.

Toimeksiantoprojektin tarkoituksena on tarjota opiskelijoille sekä ikkuna todellisen organisaation projektitoimintaan että konkreettista kokemusta projektityöskentelystä, jota opiskelijat sitten ryhmissä myös reflektoivat. Kurssipalautteen perusteella opiskelijat ovat pitäneet kurssin toteutustapaa erittäin antoisana.

Oikea projekti oikealle yritykselle

Ensimmäisen vuoden kemian tekniikan opiskelija Eevi Hyttinen kertoo oppineensa kurssiprojektista paljon.

”Pääsin ensimmäistä kertaa tekemään oikean projektin oikealle yritykselle. Haastattelimme työntekijöitä tunnistetusta ongelmasta ja siitä, miten se ilmenee heidän työssään ja muussa arjessa. Haastatteluissa, joihin osallistui ryhmästämme yleensä 2-3 opiskelijaa, nousi esiin hyvin erilaisia asioita, ja lopulta alkuperäinen ongelma ei ollutkaan merkittävin esiin tullut ongelma”, Eevi Hyttinen kertoo.

”Haastattelujen jälkeen tapasimme Tiedon edustajia ja keskustelimme ongelmasta. Yrityksen edustajat rajasivat käsiteltävän ongelman uudestaan ja siltä pohjalta sitten teimme analyysimme ja loppuraportin, joissa kehitimme konkreettisia ratkaisuja kyseiseen ongelmaan”, hän jatkaa.

Tiedon tarjoaman projektin opiskelijatiimiin kuuluivat Eevi Hyttisen lisäksi Petra Räisänen ja Liisa Eloranta Kauppakorkeakoulusta, Alex Suomala Insinööritieteiden korkeakoulusta ja Jonna Neuvonen Avoimesta yliopistosta.

Toimeksiantoprojektit ovat luottamuksellisia

Johtamisen laitoksen Projektityö ja -johtaminen -kurssilla on jo parisen vuotta tehty projektitoiminnan kehittämiseen liittyviä toimeksiantoja työelämän yhteistyökumppaneille. Toimeksiantoprojektit ovat luottamuksellisia eli opiskelijat eivät saa kertoa niiden sisällöistä ryhmän ulkopuolisille ilman toimeksiantajan lupaa.

”Olemme kokeneet juuri päättyneen toimeksiannon hyvin hyödylliseksi ja teemme erittäin mielellään yhteistyötä vastaavissa kurssiprojekteissa myös jatkossa”, sanoo Tiedon edustaja Eric Zenkner, Head of PMO Development.

Opiskelijaryhmissä on ollut jäseniä eri pääaineista ainakin neljästä eri Aallon korkeakoulusta eli Kauppakorkeakoulusta, Kemian tekniikan korkeakoulusta, Insinööritieteiden korkeakoulusta ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta sekä Aallon Avoimesta yliopistosta. Tämän vuoden kurssille, joka pidettiin tammi-helmikuussa, osallistui yhteensä 20 opiskelijaa.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.