Opiskelijoiden suunnittelema kilpailuvati voittoon Bocuse d’Orissa

Kilpailuastiasto oli Aalto-yliopiston opiskelijoiden Jinghua Zengin ja Niko Mankisen käsialaa.

Kuva: Kim Öhman

Kansainvälisen keittiömestareiden kilpailun Bocuse d’Orin loppukilpailu pidettiin 29.–30. tammikuuta Lyonissa Ranskassa. Suomen joukkueen lihavati valittiin parhaaksi 24 finalistimaan joukosta ja Suomen joukkue sijoittui neljänneksi.

Suomen joukkueen tämänvuotinen teema oli Survivors of the Ice Age, joka toimi myös astiaston suunnittelun lähtökohtana. Teema pohjusti värimaailmaa, materiaalivalintoja sekä tunnelmaa: hiiltyneen puun sekä loputtomien hankien keskeltä nousevia huurteisia ja jäätyneitä oksia.

”Emme pelkästään yrittäneet mennä teeman mukaan, vaan sisälle siihen. Palanut puu leiripaikalla, tuulen kasaamia lumimuodostelmia jäätyneellä aavalla, kuolleeksi luultujen kasvien ensisilmut ja niin edelleen. Kaikki tämä pidettiin mielessä jokaisessa päätöksentekovaiheessa yhdessä ruokien ja käytettävyyden asettamien vaatimusten kanssa”, kertovat Contemporary Design -koulutusohjelman opiskelija Mankinen ja Product and Spatial Design -koulutusohjelman opiskelija Zeng.

Kilpailuastiaston pohjaosa on valmistettu saarnesta, jonka päällä lepää lasi. Reunoilla kukkivat kukat ovat 3D-tulosteita ja lihavadin korkea valkoinen jalusta on valettu alumiinista. Lisäksi oksakomponentteihin, lihavatiin sekä sitä kehystävään renkaaseen on käytetty kromattua terästä.

Suunnittelutyö alkoi viime syyskuussa keraamikko, muotoilija Pekka Paikkarin johdolla yhteistyössä keittiömestari Ismo Sipeläisen ja assistentti Johan Kurkelan kanssa. Kokonaisuus toteutettiin Aalto-yliopiston työpajoilla Otaniemessä. Suunnittelutyö toteutettiin Suomen Bocuse d’Or -kilpailutoimintaa hallinnoivan ja suomalaista ruokakulttuuria edistävän ELO-säätiön toimeksiannosta.

Lisätietoja:

Opiskelija, muotoilija Niko Mankinen, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.