Opiskelijoiden pop-up-ravintolat palvelevat Dipolissa ja A Blocissa

Ammattikorkeakoulu Haaga-Helian opiskelijat pyörittävät pop-up-ravintoloita Otaniemessä parin viikon ajan.
Kahvia ja drinkkejä Dallapé 2018 -ravintolasta. Kuvaaja: Anni Kääriä.

Koko syksyn hartaasti valmisteltu opintoprojekti on muuttunut teoriasta käytännöksi ja restonomiopiskelijoiden työnäytteet päässeet tulikokeeseen, kun Aalto-yliopiston kampuksella avautui kolme pop-up-ravintolaa.

Haaga-Helian hotelli- ja ravintolaliikkeenjohdon kolmannen vuoden opiskelijoiden projektissa oli tehtävänä laatia ja toteuttaa ravintolakonsepti.

”Mukana on kolmisenkymmentä opiskelijaa. He ovat jakautuneet kolmeen tiimiin, joista jokaisella on oma vastuullinen projektipäällikkönsä”, kertoo koulutusohjelmajohtaja Risto Karmavuo. Hän vastaa Haaga-Heliassa hotelli- ja ravintolaliikkeenjohdon sekä ruokatuotannon johtamisen koulutuksesta.

Projektin toimeksiantajana on Fazer, ja työkielenä englanti, jotta myös vaihto-opiskelijat pääsevät mukaan.

Opiskelijat alkoivat elokuussa laatia konseptisuunnitelmia ja yhdessä Fazerin kanssa valita paikkoja, joihin ravintolat sijoittuvat. Yhteistuumin päädyttiin Otaniemeen, jossa Fazerilla on useita kahviloita ja ravintoloita.

Kun suunnitelmat oli esitelty ja hyväksytty, alettiin rakentaa toteutusta. Kaikki annokset, ruokalistat, visuaalinen ilme ja sisustus materiaaleineen sekä rekvisiittoineen ovat opiskelijoiden suunnittelemia ja toteuttamia. He vastaavat niin markkinoinnista ja viestinnästä kuin työvuorolistojen laatimisestakin.

”Ennen joulua vedetään sitten projekti yhteen: katsotaan tuloslaskelmat, arvioidaan oppiminen ja käydään palautekeskustelut ohjaavien opettajien kanssa. Projektia pitää hyppysissään neljän lehtorin porukka”, sanoo Karmavuo.

Aloha-baari, snägäri ja salakapakka

Nyt konsepteja pääsee testaamaan käytännössä, kun pop-upit ovat avanneet ovensa ja palvelevat asiakkaita kaksi viikkoa kolmessa eri pisteessä Otaniemessä.

Aalto-yliopiston metroasemalla, kauppakeskus A Blocin toisessa kerroksessa sijaitseva kahvila Hav a Java palvelee iltaisin nimellä What the Fr*sh. Se on ”aloha-baari, joka tarjoaa freesejä makupaloja trooppisella twistillä”.  Ravintolassa on myös elävää musiikkia ja hauskoja aktiviteetteja.

Dipolissa on kaksi pop-up-ravintolaa.

Ravintola Metson tiloissa toimiva Snäg yhdistää nakkikioskin ja fine diningin: hampurilaiset ja hodarit nautitaan laatuviinien tai apa-oluen kanssa. Luvassa on muun muassa itse tehtyjä lihapiirakoita ja ranskalaisia parmesaanijuuston kera.

Toinen Dipolin pop-upeista sijaitsee ensimmäisessä kerroksessa, bistro Tehnolassa, ja teemana on salakapakka. Dallapé 2018 tarjoaa matkan 1920-luvun Suomeen. Ravintolassa nautitaan cocktaileista ja pohjoismaisista mauista jazzrytmien säestyksellä.

Tunnelma on tyyliin sopivasti hämyinen. Rekvisiitta on kuin suoraan mummolasta – kirjaimellisesti. Sisustussuunnittelusta vastannut opiskelija on kerännyt aarteita mummonsa luota, kirppareilta ja kierrätyskeskuksista. Pöydillä on pitsiliinoja, kukka-asetelmia ja kuparisia kahvipannuja. Baaritiskillä on grammari ja seinillä kehystettynä alkuperäisiä Dallapé-orkesterin nuotteja. Orkesteri on antanut luvan nimen käyttöön.

Dallapé 2018 -ravintolan annoksissa on syksyisiä makuja. Kuva: Annu Moilanen.
  • What the Fr*sh on avoinna 14.–16. marraskuuta sekä 21.–23. marraskuuta
    keskiviikosta perjantaihin kello 17–21,
    kauppakeskus A Bloc, 2. kerros, Otaniementie 12.
    @whatthefrsh https://www.facebook.com/events/528120114326263/

• Snäg on avoinna 10.–21. marraskuuta
    maanantaista perjantaihin kello 11–15 ja 17–22 sekä lauantaisin kello 14–22,
    Dipoli, 2. kerros, Otakaari 24.
    @snagpopup https://www.facebook.com/snagpopup/

• Dallapé 2018 on avoinna 10.–21. marraskuuta (suljettu 15.11.)
    maanantaista lauantaihin kello 16–22,
    Dipoli, 1. kerros, Otakaari 24.
    @dallape2018  https://www.facebook.com/dallape2018
What the Fr*sh -baarissa palataan kesään. Kuva: Haaga-Helia.
What the Fr*sh -baarissa palataan kesään. Kuva: Hanna Kerman / Haaga-Helia.
Seinälle projisoidut katunäkymät ryydittävät Snäg-ravintolan streetfood-annoksia. Kuva: Anne Tapanainen.

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.
Kampus Julkaistu:

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita