Opiskelijoiden liiketoimintahankkeessa tutkittiin mikroyritysten digitaalista palveluympäristöä
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat tutkivat teleoperaattori Elisan toimeksiannosta suomalaisten mikroyritysten digitaalisen palveluympäristön haasteita ja mahdollisuuksia. Työ toteutettiin Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt yritysprojektit -konseptin mukaisena hankkeena. Kolme kuukautta kestäneen hankkeen aikana opiskelijat saivat arvokasta työkokemusta ja osallistuivat todelliseen liiketoiminnan kehityshankkeeseen.
Kolmihenkiseen opiskelijatiimiin kuuluivat Katariina Palvas organisaatioviestinnän maisteriohjelmasta, Riku Metsänen laskentatoimen maisteriohjelmasta ja kauppatieteiden kandidaatin tutkintoa suorittava Panu Kallio.
”Teleala on uudenlaisen kilpailun ja muutosten edessä, sillä markkinoille on tullut uusia sovelluksia, kuten WhatsApp, Viber ja Skype. Päätavoitteemme oli oppia ymmärtämään paremmin digitaalista palveluympäristöä, jossa mikroyritykset toimivat. Pyrimme antamaan Elisalle uusia näkökulmia ja ajatuksia, jotta se voisi palvella mikroyritysasiakkaitaan entistä paremmin”, opiskelijat kertovat.
Opiskelijat haastattelivat neljäätoista Elisan yritysasiakkaisiin kuuluvaa mikroyritystä ja vertasivat haastattelututkimuksen tuloksia alan kirjallisuuteen. Analyysinsä pohjalta he antoivat Elisalle suosituksia seikoista, jotka tulisi ottaa huomioon eri asiakaspalvelukanavissa, digitaalisten palvelujen tarjonnassa ja alan yleisen tilanteen kannalta.
Elisa hyödyntää tuloksia liiketoimintansa kehittämisessä
”Hankkeen tulokset todella vastasivat odotuksiamme! Opiskelijat esittivät mielenkiintoisia näkökulmia verkostovaikutuksista ja kyseenalaistivat automaatiohypetystä”, sanoo Service Design Lead Esko Kurvinen Elisalta. ”Koska tutkimuksessa yhdistettiin kirjallisuuskatsaus ja yrittäjien haastattelut, tutkimusraportti toimii perustana toiselle kehityshankkeelle. Tutkimuksesta on jo poimittu muutamia ajatuksia jatkokehitykseen.”
Opiskelijat saivat liiketoimintahankkeesta muun muassa arvokasta projektinhallinta- ja ongelmanratkaisukokemusta ja oppivat ymmärtämään televiestintäalaa paremmin. Hankkeesta oli myös muuta hyötyä, sillä se poiki yhdelle ryhmän jäsenistä tarjouksen pro gradu -työn tekemisestä yhteistyössä Elisan kanssa.
”Pienet ja keskisuuret yritykset ovat yhä tärkeämpi osa taloutta sekä BKT:n että työllisyyden näkökulmasta. Siksi olin innoissani saadessani mahdollisuuden ohjata opiskelijaryhmää, jonka tavoitteena oli selvittää digitalisaation vaikutuksia pk-yrityksiin”, sanoo Kauppakorkeakoulun Professor of Practice Esko Penttinen.
”Opiskelijat onnistuivat erinomaisesti saamansa melko abstraktin toimeksiannon muuttamisessa konkreettisiksi suosituksiksi Elisalle. He esittivät useita hyviä oivalluksia, joita Elisa voi hyödyntää liiketoiminnan kehittämishankkeissaan”, Penttinen lisää.
Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt yrityshankkeet -konseptissa opiskelijat toteuttavat todellisia tutkimus-, kehitys- ja konsultointihankkeita yrityksille ja organisaatioille.
Lisätietoa:
Tommi Vihervaara, projektiasiantuntija
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
+358 50 3837388
[email protected]