Opiskelijatiimi suunnitteli käyttäjälähtöisen näkymän Suomen Pankin IT-osastolle

Projekti oli osa IT:n muutosprosessia Suomen Pankissa.
Kuvassa kolmihenkinen opiskelijatiimi.

Opiskelijatiimi suunnitteli osana Kauppakorkeakoulun ITP-kesäohjelman (Information & Technology Program) opintojaan käyttäjälähtöistä näkymää eli dashboardia Suomen Pankin IT-osastolle ja sen asiakkaille. Tiimin muodostivat tieto- ja palvelujohtamisen opiskelija Max Puttonen, maisema-arkkitehtuuria opiskeleva Sera Remes ja johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan opiskelija Laura Auhto. Kolmikko oli valinnut ITP:ssä pääaineekseen Strategy & Experience Designin (SED), jossa opitaan työkaluista, joita voi hyödyntää käyttäjälähtöisessä design-ajattelussa.

Suomen Pankin IT-osastolaiset näkevät nyt kaikkien asiakkaidensa järjestelmien ja laitteiden statuksen yhdellä silmäyksellä. Tämän mahdollistaa opiskelijoiden suunnittelema näkymä, joka kokoaa kaiken oleellisimman tiedon yhteen paikkaan. Näkymä helpottaa IT-asiantuntijoiden työtä ja tuo siihen läpinäkyvyyttä.

Opiskelijoiden kehittämä ratkaisu viedään toteutukseen

Suomen Pankin IT-palveluhallintatoimiston päällikön Miika Syrjäsen mukaan Pankissa ollaan erittäin tyytyväisiä projektiin ja opiskelijat pystyivät hämmästyttävän nopeasti sisäistämään asiat ja ottamaan ne haltuun.

”Service design -ajattelu toi poikkitieteellistä ja meillä aiemmin totuttuun erilaista näkökulmaa. Projektin tulokset täyttivät kaikki vaatimukset, mitä sille asetettiin. Loppuraportti on visuaalisesti ja taiteellisesti ansiokas”, Syrjänen sanoo.

”Lähdemme seuraavaksi talon sisällä viemään ratkaisua toteutukseen meille hieman epätyypillisellä tavalla: järjestämme kahden päivän hackathonin, johon osallistuu 12 vapaaehtoista eri taustaista ammattilaistamme. He toteuttavat opiskelijoiden suunnitteleman dashboardin uusia teknologioita hyödyntäen. Tämä ’däsh’ näyttää jäävuoren huipun, joten Suomen Pankissa joudutaan myös käymään läpi sisäisiä projekteja ja miettimään niihin uusia, entistä parempia toteutustapoja”, Syrjänen jatkaa.

Opiskelijat pitivät yhteistyöstä Suomen Pankin ammattilaisten kanssa ja iloitsevat siitä, että pankkilaiset lähtivät innolla mukaan projektiin. Alun pienistä haasteista selvittiin aktiivisen viestinnän ansiosta.

”Saimme oikeasti haettua ratkaisun yhdessä käyttäjien kanssa eikä heistä erillään. Tiimillemme paras mahdollinen palaute on, että Pankissa oltiin todella innoissaan ratkaisustamme ja että siellä jatketaan projektin eteenpäin viemistä meidän työmme pohjalta”, opiskelijat kertovat.

”ITP antoi meille mahdollisuuden oppia toisiltamme ja eri taustamme täydensivät toisiaan. Yritysprojekti toi ohjelman kursseihin konkretiaa ja oli mukavaa, että projektin edistäminen oli keskeisellä sijalla myös lähiopetustunneilla.”

Information & Technology Program eli ITP on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa kesäisin järjestettävä sivuainekokonaisuus. Ohjelmassa opiskelijat pääsevät kehittämään kolmen kuukauden ajan ratkaisukonsepteja eri toimialoilla toimivien yritysten ongelmiin. Ohjelma kuuluu Aallon opetuksen kärkihankkeisiin, ja sen ohjelmajohtajana toimii Laura Sivula.

itp.aalto.fi

Lisätietoja projektista:

Suomen Pankin yhteyshenkilö

Opiskelijatiimin yhteyshenkilö

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.