Uutiset

Opiskelijat tekivät EY:lle tutkimuksen eri sukupuolten edustuksesta transaktiopalveluissa

Opiskelijat analysoivat transaktiopalveluiden houkuttelevuutta tulevaisuudessa haastattelemalla tuotantotalouden, rahoituksen ja laskentatoimen naisopiskelijoita.
Kolme naisopiskelijaa
Kuvituskuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Anssi Moilanen (International Design Business Management) ja Annika Winter (Business Analytics) toteuttivat kesä-elokuussa 2024 vertailevan tutkimuksen eri sukupuolten edustuksesta M&A-alalla (Mergers and Acquisitions, Yrityskaupat ja yritysjärjestelyt). Transaktiopalvelut ovat yrityskauppoihin liittyviä neuvontapalveluita sekä ostajille että myyjille. Opiskelijat selvittivät, mitkä ovat puoleensavetäviä ja mitkä luotaantyöntäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat joko naisten hakeutumiseen tai siihen, että he eivät hakeudu alalle. 

Anssi ja Annika haastattelivat 20 eri opintovaiheessa olevaa naisopiskelijaa kerätäkseen näkemyksiä M&A-alalla toimimisesta tulevaisuudessa. Kohderyhmän haastattelujen avulla he kerryttivät ymmärrystään yliopisto-opintojen aikana muodostuneista näkemyksistä, tulevaisuuden urasuunnitelmista ja keinoista, joilla alasta saadaan houkuttelevampi vaihtoehto naishakijoille. Haastatteluilla kartoitettiin myös EY:n työnantajabrändin positiota muihin toimijoihin verrattuna.

“Saimme esimerkiksi selville, että ensimmäiset karkeat käsitykset M&A-alasta muodostuvat pitkälti pääaineopintojen ensimmäisenä vuonna, ja että yliopistoissa kiertävät tarinat alasta vaikuttavat päätökseen lähteä tai olla lähtemättä alalle”, Anssi ja Annika kertovat.

Erinomaista yhteistyötä

Hankkeen akateeminen ohjaaja, Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen vanhempi yliopistonlehtori Saija Katila oli vaikuttunut opiskelijoiden suorituksesta. ”Opiskelijat olivat motivoituneita ja pitivät projektin itsenäisesti liikkeessä läpi kesän. Kohtaamiset asiakkaan kanssa sujuivat ammattimaisesti ja lopputuloksena syntyi asiakkaalle hyödyllinen raportti kehittämisehdotuksineen. Kaiken kaikkiaan mahtavaa työtä!”

Opiskelijat esittelivät tutkimuksen loppuraportin EY:lle 22. elokuuta 2024, jolloin EY:n edustajat saivat kuulla tehokkaita keinoja tavoittaa eri kohderyhmiä yrityksen opiskelijamarkkinoinnissa. Projektissa mukana olleen EY:n edustajan Aino Romon, Director, Strategy & Transactions, mukaan opiskelijat onnistuivat löytämään uusia opiskelijamarkkinoinnin kohdentamisstrategioita, joita yritys ei ollut aiemmin hyödyntänyt.

”EY:n ja Aallon välinen sujuva viestintä loi erinomaiset puitteet projektin menestykselle. Kiitämme EY Parthenonia, haastateltavia ja Aalto-yliopiston edustajia yhteistyöstä tässä yhteiskunnallisesti tärkeässä aiheessa”, Annika ja Anssi sanovat.  

Lisää aiheesta:

Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Kauppakorkeakoulu
Smiling people standing and talking in front of a colorful wall with EY logo

Premium Partner - EY

Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2002.

Kauppakorkeakoulu
  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Uusi suositus: tohtoriopiskelijoiden suunnitelmat (THOPS) keskusteluun kahdesti vuodessa

Tohtoriopiskelijoita ja vastuuprofessoreita kannustetaan hyödyntämään My Dialogue -keskusteluiden aikataulua Tohtoriopiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (THOPS) läpikäymiseen.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Muistathan huomioida e-aineistojen käyttöehdot

Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja tutkijoiden käyttöön on hankittu laaja valikoima elektronisia aineistoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen hankkimien aineistojen käyttö on käyttöehtojen alaista.
Ihmisiä tutustumassa Aalto-yliopiston näyttelyyn messuhallissa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen ja CHEMARTSIN projekteja esillä Dutch Design Weekillä

Aalto-yliopiston näyttely 'Designs for the Material Future' Dutch Design Weekillä tavoitti yhdeksän päivän aikana jopa 10 000 kävijää, sai huomiota kansainvälisessä mediassa ja kiitosta vierailijoilta.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tohtoriopiskelijoiden vuosiseuranta avoinna 15.12.2025 saakka

Missä vaiheessa olet tohtoriopintojesi ja tutkimuksesi kanssa? Päivitä tilanteesi vastaamalla kyselyyn.