Uutiset

Opiskelijat selvittivät edullisten ruokatuotteiden ostomotiiveja

“Opiskelijat voisivat pistää saman tien pystyyn kahden hengen konsulttitoimiston.”
Kaksi naista K-ryhmän kaupan hevi-osastolla.
Kuva: K-ryhmän aineistopankki

Kilpailu ruokakaupassa on Suomessa kovaa, ja alan toimijat ovatkin kilpaa alentaneet hintojaan. Perinteisesti laadukkuudella ja kauppiuudella profiloitunut K-ryhmä halusi selvittää asiakkaiden motiivit suosia edullisia ruokatuotteita, sillä hinta-alennusten lisäksi muut alan toimijat ovat onnistuneet parantamaan esimerkiksi kuluttajien mielikuvia tarjonnan laadusta. K-ryhmän antama tutkimusprojekti toteutettiin osana Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konseptia.

Tutkimusprojektin tavoitteena oli selvittää edullisen ruoan ostamista selittävät motiivit ja ajurit ja kvantifioida niiden merkitys K-ryhmän eri asiakassegmenteissä. Erityisesti K-ryhmää kiinnosti asiakkaiden motiivit, jotka eivät liity pelkästään asiakkaan käytössä olevaan rahaan.

Case K-ryhmä, opiskelijat Camilla Karlsson ja Suvi Pättikangas
Camilla Karlsson ja Suvi Pättikangas

Opiskelijoiden valinnassa onnistuttiin erinomaisesti

Hankkeen projektitutkijoina toimivat Kauppakorkeakoulun markkinoinnin maisteriopiskelijat Camilla Karlsson ja Suvi Pättikangas.

“Kaiken kaikkiaan tutkimusprojektin aihe on äärimmäisen ajankohtainen, ja varmaan juuri siksi mahdollisuus sen toteuttamiseen herätti poikkeuksellisen paljon kiinnostusta opiskelijoiden keskuudessa. Saimme todella paljon todella hyviä hakemuksia, ja onnistuimme rekrytoimaan projektin toteuttamiseen huipputekijät”, hankkeen akateeminen ohjaaja Lauri Paavola kertoo.

Myös K-ryhmässä oltiin erittäin tyytyväisiä opiskelijoihin. “Camillan ja Suvin työskentelytapa ja suhtautuminen projektiin osui kuin nappi silmään. Projekti lähti rivakasti käyntiin ja he pystyivät hahmottamaan isoja kokonaisuuksia”, kertoo projektissa mukana ollut K-ryhmän Insight, Brand and Content Director Heidi Jungar.    

Kolme tutkimusvaihetta

Projekti toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat haastattelivat kymmenen kuluttamiseen, ruokaan tai kaupan alaan erikoistunutta asiantuntijaa. Asiantuntijahaastatteluiden tarkoituksena oli löytää oikeat kysymykset projektin seuraavaan vaiheeseen ja ideoida mahdollisia motiiveja edullisten ruokatuotteiden ostamiseen. 

Projektin toisessa vaiheessa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa opiskelijat haastattelivat K-ryhmän asiakkaita. Haastattelujen pohjalta luotiin hypoteesit tekijöistä, jotka vaikuttavat edullisten tuotteiden ostamiseen.

Kolmannessa vaiheessa opiskelijat loivat kvantitatiivisen kysymyspatteriston, jonka avulla selvitettiin hypoteesien paikkansapitävyys kuluttajissa. “Oli kiinnostava seurata, kuinka laadullisen osion tulokset skaalautuivat. Laadullisessa osiossa painottuivat eri syyt kuin kvantitatiivisissa haastatteluissa. Tämä opetti sen, että tulokset kannattaa kvantifioida isolla otoksella todellisten mittakaavojen selvittämiseksi”, Camilla ja Suvi pohtivat.

Onnistunut ja antoisa hanke kaikille osapuolille

Opiskelijakaksikko pääsi kehittämään taitojaan asiantuntijatyössä. “Saimme konkreettista kokemusta projektinhallinnasta, ruokakaupan alasta sekä sen toiminnan kehittämisestä. Osaamista kertyi runsaasti myös kuluttajan käyttäytymisestä ja tutkimuksesta. Lisäksi pääsimme hankkeen kautta syventämään osaamistamme hintatietoisuudesta ja -mielikuvista, sekä hybridikuluttajasta. Oli myös hauskaa miettiä, kuinka tulokset viestitään vaikuttavasti”.

Lauri Paavolan mukaan Camilla ja Suvi suoriutuivat työstä erinomaisesti. ”Näki, että he olivat molemmat innoissaan projektista. Lisäksi heillä molemmilla on todella hyvät ongelmanratkaisukyvyt. Työn toteutus oli hienosti hallussa alusta loppuun ja tulokset mielestäni erinomaiset”, hän toteaa.

Myös Heidi Jungar oli mielissään työn tuloksista. “Osa onnistunutta projektia on lopputulemien kiteyttäminen ja visuaalisuus, joissa Suvi ja Camilla ovat onnistuneet huippuhienosti. Tulokset inspiroivat käytännön muutokseen organisaatiossa. Camilla ja Suvi voisivat perustaa kahden naisen konsulttitoimiston ja myydä palveluitaan suurille yrityksille. Antaisin heille parhaan arvosanan projektista,“ hän kiteyttää.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Paper packaging prototypes - miura ori technique. Photo: Valeria Azovskay
Yhteistyö Julkaistu:

Monialainen origameihin perustuva tutkimushanke etsii ratkaisuja teollisuuden tarpeisiin

Aallossa on alkamassa matematiikan, insinööritieteiden ja taiteiden aloja kattava yhteishanke, jossa tutkitaan ja kehitetään taittelutekniikkaa teollisuuden tarpeisiin. Hankkeeseen osallistuvat Aallon lisäksi hanketta ohjaava VTT sekä useita yrityksiä metsäteollisuudesta konesuunnitteluun ja kosmetiikkabrändeihin, muun muassa Stora Enso, Metsä Group, Lumene, Mirka, Elomatic, Orfer, Anpap ja Soften. Business Finland myönsi rahoituksen Co-Innovation -yhteishankkeelle.
Yksityiskohta kryostaatista. Kuva: Mikko Raskinen.
Yhteistyö Julkaistu:

Mittava kvanttiteknologian kehityshanke tuo yhteen suomalaisen teollisuuden ja tutkimuksen

Merkittävä uusi tutkimushanke käynnistyi vauhdittamaan suomalaisen kvanttiteknologian edistymistä. VTT:n koordinoima QuTI-hanke kehittää uusia komponentteja, tuotantoratkaisuja ja algoritmeja kvanttiteknologian tarpeisiin. Business Finlandin osittain rahoittamassa QuTI-konsortiossa on mukana yhteensä 12 partneria. Kolmevuotisen hankkeen kokonaisbudjetti on noin 10 miljoonaa euroa.
Graz University of Technology and Wroclaw University of Science and Technology join the Unite! alliance. In the image photos of the university buildings.
Yhteistyö Julkaistu:

Grazin teknillinen yliopisto ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopisto liittyvät Unite-yliopistoverkostoon

Laajentuessaan seitsemästä jäsenestä yhdeksään Unite! lisää vaikutustaan eurooppalaisella korkeakoulukentällä.
Aalto Startup Center
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukana Helsingin kaupungin uudessa Kampusinkubaattorit-ohjelmassa

Uuden Kampusinkubaattorit-ohjelman kautta syntyvien palveluiden myötä tavoitteena on synnyttää 100 uutta yritystä vuodessa.