Uutiset

Opiskelijat konsultoivat perheyritystä asiakashankinnan optimoimisessa

Opiskelijatiimi sisäisti hyvin Thinkflowlle tärkeitä menettelytapoja ja käytäntöjä.
Thinkflow on 2000-luvun alussa perustettu elintarviketeollisuuden koneisiin, laitteisiin ja ratkaisuihin erikoistunut keskisuuri yhtiö. Sen Suomen-toimipiste sijaitsee Keravalla.

Aallon opiskelijaryhmä auttoi suomalaista perheyritystä, Thinkflow Oy:tä, parhaiden käytäntöjensä kartoittamisessa ja kehittämisessä niin markkinoinnissa, asiakashankinnassa kuin konsortiokäytännöissä. Ryhmän muodostivat laskentatoimen pääaineopiskelija Lauri Tuomaala ja strategiaa pääaineenaan opiskeleva Susanna Kervinen Kauppakorkeakoulusta sekä Strategy & Venturing -opiskelija Valtteri Kukkonen Perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden aineesta.

Thinkflow on 2000-luvun alussa perustettu elintarviketeollisuuden koneisiin, laitteisiin ja ratkaisuihin erikoistunut keskisuuri yhtiö, joka toimii sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiö toimii Suomessa tuotantoteknologiayhtiö Alfa Lavalin valtuutettuna pääjälleenmyyjänä.

”Projekti toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tutkimme Thinkflown käytäntöjä ja selvitimme niiden kehitysmahdollisuuksia. Toisessa osassa keskityimme Thinkflown ja sen kumppaniyritysten suunnitteleman konsortion toimintaan ja sen parhaisiin toimintamenetelmiin. Toimeksianto toteutettiin haastattelemalla avainhenkilöt ja sen jälkeen analysoimalla saatu tieto ja tarjoamalla jatkokehityssuositukset”, tiimi kertoo.

Mielenkiintoisia havaintoja perheyrityksen toiminnasta

Yhtiön perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Kari Kojo on tyytyväinen löydöksiin.

’’Asiakasvastuiden selkiyttäminen on varmasti yksi näkökulma, johon tartumme. Opiskelijoiden kyky sisäistää yhtiölle tärkeitä menettelytapoja ja käytäntöjä on myös kehumisen arvoista. Opiskelijat pääsivät hyvin yritykseen sisälle’’, hän kertoo.

Susanna Kervinen kertoo, että Thinkflow-projekti johdatti oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

”Projekti pakotti miettimään itselle täysin vieraan alan liiketoimintaa ja markkinoita. Asiakkaan perheyrittäjyys tuli myös selkeästi esille; myös he olivat erittäin motivoituneita panostamaan projektiin ja vaikuttivat aidosti kiinnostuneilta työn tuloksista. Onkin hienoa, jos me opiskelijatiiminä pystyimme tuottamaan asiakkaalle aitoa informaatioarvoa, jonka avulla he ryhtyisivät tekemään konkreettisia muutoksia yhtiön toimintaan."

''Itselleni oli erittäin mukavaa seurata, kuinka perheyritys verrattain teknologiavetoisella alalla mukautuu kehitykseen nykyaikana. Kehitys vaikuttaa niin markkinointiin, liiketoimintamalliin kuin rekrytointiin. Nousevien haasteiden tunnistaminen oli yhtiössä erittäin korkealla tasolla ja oli ilo oppia vastaavanlaista varovaista analyyttistä lähestymistapaa yhtiön johdolta ja työntekijöiltä oman selvitystyön tekemisen yhteydessä'', kertoo puolestaan Lauri Tuomaala.

Myös projektiryhmän akateeminen ohjaaja, design liiketoiminnan apulaisprofessori Taija Turunen on erittäin tyytyväinen projektiin.

”Projekti oli todella kiinnostava kokonaisuus ja vielä erityisesti sen toinen osuus, jossa opiskelijat pääsivät pohtimaan prosessiteollisuudelle ajankohtaista kokonaisratkaisu ja -arvomallia. Projekteissa, joissa kaikki oppivat, on aina ilo olla mukana”, hän toteaa.

Räätälöidyt yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.