Opiskelijat konsultoivat perheyritystä asiakashankinnan optimoimisessa

Opiskelijatiimi sisäisti hyvin Thinkflowlle tärkeitä menettelytapoja ja käytäntöjä.
Thinkflow on 2000-luvun alussa perustettu elintarviketeollisuuden koneisiin, laitteisiin ja ratkaisuihin erikoistunut keskisuuri yhtiö. Sen Suomen-toimipiste sijaitsee Keravalla.

Aallon opiskelijaryhmä auttoi suomalaista perheyritystä, Thinkflow Oy:tä, parhaiden käytäntöjensä kartoittamisessa ja kehittämisessä niin markkinoinnissa, asiakashankinnassa kuin konsortiokäytännöissä. Ryhmän muodostivat laskentatoimen pääaineopiskelija Lauri Tuomaala ja strategiaa pääaineenaan opiskeleva Susanna Kervinen Kauppakorkeakoulusta sekä Strategy & Venturing -opiskelija Valtteri Kukkonen Perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden aineesta.

Thinkflow on 2000-luvun alussa perustettu elintarviketeollisuuden koneisiin, laitteisiin ja ratkaisuihin erikoistunut keskisuuri yhtiö, joka toimii sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiö toimii Suomessa tuotantoteknologiayhtiö Alfa Lavalin valtuutettuna pääjälleenmyyjänä.

”Projekti toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tutkimme Thinkflown käytäntöjä ja selvitimme niiden kehitysmahdollisuuksia. Toisessa osassa keskityimme Thinkflown ja sen kumppaniyritysten suunnitteleman konsortion toimintaan ja sen parhaisiin toimintamenetelmiin. Toimeksianto toteutettiin haastattelemalla avainhenkilöt ja sen jälkeen analysoimalla saatu tieto ja tarjoamalla jatkokehityssuositukset”, tiimi kertoo.

Mielenkiintoisia havaintoja perheyrityksen toiminnasta

Yhtiön perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Kari Kojo on tyytyväinen löydöksiin.

’’Asiakasvastuiden selkiyttäminen on varmasti yksi näkökulma, johon tartumme. Opiskelijoiden kyky sisäistää yhtiölle tärkeitä menettelytapoja ja käytäntöjä on myös kehumisen arvoista. Opiskelijat pääsivät hyvin yritykseen sisälle’’, hän kertoo.

Susanna Kervinen kertoo, että Thinkflow-projekti johdatti oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

”Projekti pakotti miettimään itselle täysin vieraan alan liiketoimintaa ja markkinoita. Asiakkaan perheyrittäjyys tuli myös selkeästi esille; myös he olivat erittäin motivoituneita panostamaan projektiin ja vaikuttivat aidosti kiinnostuneilta työn tuloksista. Onkin hienoa, jos me opiskelijatiiminä pystyimme tuottamaan asiakkaalle aitoa informaatioarvoa, jonka avulla he ryhtyisivät tekemään konkreettisia muutoksia yhtiön toimintaan."

''Itselleni oli erittäin mukavaa seurata, kuinka perheyritys verrattain teknologiavetoisella alalla mukautuu kehitykseen nykyaikana. Kehitys vaikuttaa niin markkinointiin, liiketoimintamalliin kuin rekrytointiin. Nousevien haasteiden tunnistaminen oli yhtiössä erittäin korkealla tasolla ja oli ilo oppia vastaavanlaista varovaista analyyttistä lähestymistapaa yhtiön johdolta ja työntekijöiltä oman selvitystyön tekemisen yhteydessä'', kertoo puolestaan Lauri Tuomaala.

Myös projektiryhmän akateeminen ohjaaja, design liiketoiminnan apulaisprofessori Taija Turunen on erittäin tyytyväinen projektiin.

”Projekti oli todella kiinnostava kokonaisuus ja vielä erityisesti sen toinen osuus, jossa opiskelijat pääsivät pohtimaan prosessiteollisuudelle ajankohtaista kokonaisratkaisu ja -arvomallia. Projekteissa, joissa kaikki oppivat, on aina ilo olla mukana”, hän toteaa.

Räätälöidyt yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.