Opiskelijat ja kehittäjät kokoontuvat Otaniemeen 48 tunnin IoThon-hackathoniin

Tänä vuonna Suomessa järjestettävän IoThonin teemana on 5G.
Innovate with Europe's top university-based 5G testing and experimental network at the 48 hour hackathon taking place on May 3-5 in Otaniemi.

Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos järjestää IoThon-hackathonin 3.–5.5.2019. IoThonin teemana on 5G ja se toteutetaan yhteistyössä Ericssonin, Nokian, Siemensin, Telian ja RIOT-yhteisön kanssa.

IoThoniin on ilmoittautunut 110 maisteri- ja tohtoriopiskelijaa sekä kehittäjää. Aalto-yliopiston lisäksi mukana on osallistujia muun muassa Helsingin, Turun ja Tallinnan yliopistoista sekä Ruotsin Kungliga Tekniska Högskolanista.

IoThonin yliopistokumppanit Freie Universität Berlin, HAW Hamburg, University of Basel sekä Athens University of Economics and Business lähettävät kukin yhden joukkueen tapahtumaan.

IoThonissa etsitään uusia 5G-verkon mahdollistamia IoT-innovaatioita

5G-mobiiliverkkoja testataan ja rakennetaan tällä hetkellä ympäri maailmaa ja yritykset etsivät uusia 5G:n mahdollistamia liiketoiminta-alueita ja palvelukonsepteja. 5G:n datanopeutta ja hyvin pientä siirtoviivettä voidaan hyödyntää esimerkiksi teollisuuden automaatiossa tai älyliikenteessä.

IoThonissa mukana olevat organisaatiot etsivät innovatiivisia ratkaisuja kehittelemiinsä haasteisiin. Tapahtumaan osallistuvat hakkerit vastaanottavat organisaatioiden haasteet kokonaisuudessaan perjantaina 3.5. Haasteita ratkotaan perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. Sunnuntai-iltapäivänä ratkaisut esitellään raadille ja jokaisen haasteen paras ratkaisu palkitaan. Lisäksi palkitaan koko kisan paras ratkaisu 5000 euron palkinnolla. Yleisö on tervetullut seuraamaan palkintojenjakoa sunnuntaina 5.5. klo 15–16 Otaniemen Open Innovation Houseen osoitteessa Maarintie 6.

Osallistujat voivat asettaa antureitaan minne tahansa Otaniemeen

IoThoniin osallistujat saavat viikonlopun ajaksi käyttöönsä Aalto-yliopiston ja yrityspartnereiden tarjoamia 5G- ja IoT (esineiden internet) -alustoja. Yliopisto tarjoaa kehittäjille avoimen alustan kautta yhteyden NB-IoT:ta tukevaan mobiiliverkkoon.

“Tarjoamme kehittäjille SIM-kortteja ja NB-IoT antureita sekä yhteyden virtuaalikoneisiin, joissa he voivat luoda sovelluksia, jotka käsittelevät sensoreista 5G-verkon kautta saatua dataa. Hakkerit voivat sitten kehittää omia palveluitaan anturidatan perusteella,” tutkija Jose Costa Requena kertoo.

5G-koeverkko kattaa periaatteessa koko Aallon kampuksen, joten kehittäjät voivat asentaa antureitaan minne tahansa Otaniemen kampuksen alueella. Kehitetyt sovellukset ja palvelut on helppo kaupallistaa, sillä tarjottu verkko on täysin vastaava kuin ne, joita kaupalliset verkko-operaattorit ovat viime aikoina toteuttaneet.

Tapahtuman websivu iothon.io

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: