Opiskelijat esittelivät huikeita projektitöitä Sähköpaja-kurssin loppuseminaarissa

Kurssin tavoitteena on näyttää käytännössä, mihin teoriaa tarvitaan.
Sähkötekniikan korkeakoulun Sähköpaja-kurssilla esiteltiin kekseliäitä lopputöitä

Luentosali täyttyy jälleen innokkaista kuuntelijoista Sähkötekniikan korkeakoulussa. Vuorossa on jo perinteeksi muodostuneen Sähköpaja-kurssin loppuseminaari. Ryhmät olivat saaneet tänä vuonna aikaan huikeita projektitöitä, joita oli ihastelemassa paikan päällä myös joukko korkeakoulun alumneja.

Syksyllä 2015 pajalla oli kasattu muun muassa liikkeen tunnistava ilmatorjuntatykki, party copter, radio-ohjattava moottoripyörä, laser-skanneri, liikkuva pehmolelu ja paljon muuta.

Kurssin vetäjä, Kimmo Silvonen, ja yleisö olivat selvästi tyytyväisiä näkemäänsä naurun ja raikuvien aplodien saattelemana.

– Tänä vuonna opiskelijoilla oli todellakin inspiraatiota ja elektroniikasta syntyi huikeita taidonnäytteitä. Oppilaiden innostus tarttuu yleisöön ja opettajaan, Silvonen iloitsee.

Oppimiskäyrä opiskelijoiden osalta on todella jyrkkä ja projektit vievät useimmiten ryhmät sananmukaisesti mennessään. Näin kävi myös radio-ohjattavan moottoripyörän rakentaneelle ryhmälle.

– Vaikka kurssin alussa menee hetki ihmetellessä, oppiminen itse tekemällä tapahtuu nopeasti. Valitsin kurssin, koska tämä on niin erilainen kuin muut kurssit, toisen vuoden energia- ja ympäristötekniikan opiskelija Elisa Pokkinen kertoo.

Ryhmän alkuperäinen idea oli rakentaa robotti, joka polkee polkupyörää. Matkan varrella kunnianhimoista tavoitetta täytyi kuitenkin hiukan viilata.

– Tavoite oli saada moottoripyörä pysymään pystyssä ja hallitsemaan ohjausta niin, että se kääntyy. Kun tässä onnistuttiin ja loppuseminaariin oli vielä aikaa, rakensimme lisäksi radio-ohjauksen, automaatio- ja systeemitekniikan ensimmäisen vuoden opiskelijat Markus Sarlin ja Samu Kallio kertovat.

Innostava ja motivoiva kurssi

Syksyn 2015 sähköpajakurssilaisten lopputyöt olivat esillä yleisölle keskiviikkona 16. joulukuuta. Kurssi järjestetään kaksi kertaa vuodessa kevät- ja syyslukukaudella ja seminaari kokoaa yhteen yleisön ja opiskelijat Otaniemeen Sähkötekniikan korkeakoulun tiloihin.

Sähköpaja-kurssi järjestettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2013. Kurssi on koettu innostavaksi ja motivoivaksi, ja siellä on koettu olevan hyvä ja kannustava ilmapiiri. Kurssin tavoitteena on nähdä käytännössä, mihin teoriaa tarvitaan ja se on saanut kiitettävää palautetta niin opiskelijoita kuin korkeakoulun ulkopuolisiltakin tahoilta. Kurssi on suunnattu pääasiassa ensimmäisen vuoden opiskelijoille, mutta mukaan tulee vuosi vuodelta lisää innokkaita osallistujia kaikista Aalto-yliopiston korkeakouluista.

Kuvat: Niina Nevamäki

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä