Opiskelijaryhmät konsultoivat Orionia lääkkeiden droonitoimitusten toteutuksesta

ITP:n ja Orionin yhteistyöprojektissa toteutettiin Suomen ensimmäinen lääketoimitus droonilla.
Orion drone delivery

Kaksi opiskelijaryhmää selvitti osana Kauppakorkeakoulun Information Technology Program (ITP) -ohjelman kesällä suoritettavia sivuaineopintoja lääkkeiden droonitoimitusteknologian mahdollista hyödynnettävyyttä ja käytettävyyttä Orionin lääketilassa Suomessa. Kansainvälisiin ja monialaisiin ryhmiin kuuluivat Christopher Kannaday, Laura Lampinen, Tuomas Puhakka, Soumadipta Pyne, Nuutti Sten, Max Westerholm, Maria Sorsimo ja Anssi Savilampi

Tutkimushaasteena pyrittiin määrittämään, miten droonitoimituksen tekniset, oikeudelliset ja asiakaskokemukseen liittyvät näkökohdat vaikuttaisivat lääketoimitusten prototyypitykseen miehittämättömällä ilma-aluksella. Ryhmät laativat raportin, jossa ne selvittivät lääketoimitusten nykytilaa, tulevia ennusteita ja suositeltuja toimia lääkkeiden droonitoimitusten toteuttamiseksi onnistuneesti ja käyttäjälähtöisesti viiden seuraavan vuoden aikana.

Opiskelijaryhmät opiskelivat kesän aikana ITP:n Information and Service Business (ISB)- ja Service and Experience Design (SED) -suuntautumisvaihtoehdoissa. Opiskelijat suorittivat osana ITP-opintoja kolme vierailevien professoreiden pitämää kurssia ja työskentelivät ITP:n liiketoimintaprojektissa.

Kolmen kuukauden pituinen yhteistyö johti Suomen ensimmäiseen lääkkeiden droonitoimitukseen. Droonilento toteutettiin 16. syyskuuta Helsingin Lauttasaaressa, ja drooni toimitti valikoiman itsehoitolääkkeitä kauppakeskus Lauttiksen apteekista Lauttasaaren senioritalolle, jossa hoitohenkilökunta vastaanotti paketin.

Orionin digitaalijohtaja Sammeli Liikkanen on erittäin tyytyväinen projektiin ja sen ammattimaiseen ja kokonaisvaltaiseen lopputulokseen.

"Orion antoi opiskelijoillemme ratkaistavaksi erittäin mielenkiintoisen haasteen. Droonitoimitukset ovat aivan uusi liiketoimintaratkaisujen alue, eikä Suomessa ole aiempia esimerkkejä vastaavista toimituksista. Niinpä opiskelijaryhmien oli aloitettava tutkimuksensa tyhjältä pöydältä Suomen oloissa. Uskon, että opiskelijaryhmien aikaansaamat tulokset vaikuttavat Orionin suhtautumiseen tähän liiketoimintamuotoon tulevaisuudessa", kertoo ITP:n ohjelmajohtaja Laura Sivula.

Flying drone

Monialaiset opiskelijaryhmät tekivät projekteissa erinomaista työtä ja oppivat paljon työskentelystä todellisen asiakkaan kanssa.

Laura Sivula, ITP:n ohjelmajohtaja

Ryhmä piti projektia haasteellisena ja ainutlaatuisena, koska siinä oli paneuduttava teknologian kaupallistamiseen, palvelusuunnitteluun ja lainsäädäntöön. Aalto-yliopiston Complex Systems -tutkimusalan opiskelijan Nuutti Steninmukaan elämme nyt siirtymäaikaa, mutta muutaman vuoden kuluttua tästä kuljetusmuodosta tulee välttämätön.

International Market Development -ohjelmassa Etelä-Carolinan Darla Moore School of Business -yliopistossa opiskeleva Christopher Kannaday kertoo, että Orion-projektin toteuttaminen oli poikkeuksellisen palkitseva kokemus.

"Uskon vahvasti, että viimekesäinen kokemukseni ITP-ohjelmassa kannustaa jatkamaan tietotekniikan konsultoinnin parissa. Suuntaan todennäköisesti ketteriä menetelmiä hyödyntäviin projekteihin, joissa tarvitaan monenlaisten työntekijäryhmien välistä yhteistyötä. Uskon, että projektin vaikutukset yhdessä erinomaisen koulutuksen kanssa ovat valmistaneet minua tulevaisuuden uratavoitteisiini", Christopher lisää.

Yhteistyö erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa on ollut ITP:n opetuksen ja oppimisen ydin jo vuodesta 1995 alkaen. Ensi vuonna juhlistetaan yhdessä oppimisen 25 vuoden taivalta yritysten ja ITP-yhteisön kanssa.

Information Technology Program (ITP) on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa kesällä opetettava 24 opintopisteen sivuainekokonaisuus. Osallistuvilla opiskelijoilla on kolme kuukautta aikaa kehittää ratkaisukonsepteja eri alojen yritysten ja organisaatioiden kohtaamiin haasteisiin. Ohjelma on yksi Aallon haastepohjaisen oppimisen kärkiohjelmista. Lisätietoja ohjelmajohtaja Laura Sivulalta ([email protected])

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: