Uutiset

Opiskelijaprojektissa pureuduttiin EY-Parthenonin brändinedistämistyöhön opiskelijoiden keskuudessa

Opiskelijat selvittivät bränditutkimuksen keinoin sitä, miten EY-Parthenonin brändi näyttäytyy opiskelijoiden keskuudessa sekä miten yrityksen kannattaisi jatkossa viestiä opiskelijoille.
Opiskelijaprojekti. Kuva: EY Panthenonin kuvapankki
Kuvan ihmiset eivät liity kyseiseen opiskelijoiden yritysprojektiin. Kuva: EY Parthenonin kuvapankki.

Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovaa ja työnantajabrändin kehittäminen onkin ollut viime vuosina paljon esillä. Yritykset ovat entistä laajemmin ymmärtäneet työnantajabrändin yhteyden koko organisaation menestykseen ja sen, miten strateginen toiminta brändin rakentamiseksi myös opiskelijoiden suuntaan on paitsi kannattavaa myös välttämätöntä. Opiskelijat ovat tulevaisuuden asiantuntijoita, joiden ammattitaidosta kilpaillaan, ja yhä useampi yritys haluaa varmistua siitä, että yritys näyttäytyy opiskelijoille tulevaisuuden potentiaalisena työnantajana.

Kun EY-Parthenon vuonna 2019 aloitti Suomessa strategiakonsultointinsa itsenäisenä brändinä osana EY:n laajaa palvelutarjoamaa, haluttiin brändinedistämistyö käynnistää myös opiskelijoiden keskuudessa. Tavoitteena on ollut, että opiskelijat tulevat tietoiseksi brändin olemassaolosta itsenäisenä osana EY:tä sekä tuoda vahvemmin esille EY-Parthenonin tarjoamia uramahdollisuuksia opiskelijoille.

Työnantajabrändiä selvitettiin kyselytutkimuksen ja haastattelujen avulla

Rahoituksen maisteriopiskelijat Jasmin Kontinen ja Neea Santama tarttuivat projektiin ohjaajanaan tohtorikoulutettava Axel Juslinin. Osana Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konseptia toteutetussa projektissa tavoitteena oli vastata kolmeen pääkysymykseen. Ensiksi haluttiin selvittää, miten brändi tunnetaan opiskelijoiden keskuudessa, minkälaisia mielikuvia se herättää, sekä minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla on yrityksestä tähän mennessä. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten EY-Parthenonin työnantajabrändi asemoituu verrattuna sen lähimpiin kilpailijoihin ja miksi niin. Lisäksi opiskelijat halusivat löytää keinoja tiiviin yhteyden luomiseen yrityksen ja opiskelijoiden välille sekä tarjota suosituksia tulevalle brändinedistämistyölle.

Saadakseen vastaukset kysymyksiin opiskelijat toteuttivat kyselyn ja haastattelivat opiskelijoita. Lisäksi he perehtyivät aiempaan tutkimusaineistoon työnantajabrändin rakentamisesta opiskelijoiden keskuudessa sekä EY-Parthenonin aiemmin saamiin palautteisiin opiskelijayhteistyöstä. EY-Parthenonin Suomen liiketoiminnasta vastaava partneri Esa Tolonen ja seniorikonsultti Markus Paunu olivat tiiviisti mukana projektissa ja antoivat arvokasta tietoa brändin nykytilanteen hahmottamiseksi.

Arvokkaita näkemyksiä EY-Parthenonin brändinedistämistyölle

Projektin aikana Jasmin ja Neea pääsivät käytännön tasolla syventämään osaamistaan bränditutkimuksesta ja hyödyntämään tietotaitoaan asiantuntijatyössä. Lisäksi se saivat konkreettista kokemusta projektinhallinnasta ja tehokkaan viestinnän kehittämisestä eri sidosryhmien välillä.

Projektin ensimmäinen vaihe, kvantitatiivinen kysymyspatteristo, tavoitti opiskelijoita laajalti. ”Oli mielenkiintoista nähdä, miten tietämys konsultointibrändeistä vaihteli eri korkeakoulujen ja pääaineiden opiskelijoiden välillä, mutta samalla mieluisimmat tavat kommunikoida yritysten kanssa olivat melko linjassa koko otoksen kesken”, Neea ja Jasmin kertovat.

Toisessa vaiheessa opiskelijat haastattelivat kolmeatoista opiskelijaa neljästä eri pääaineesta Kauppakorkeakoulusta ja Perustieteiden korkeakoulusta. ”Noin tunnin pituisilla haastatteluilla pääsimme entistä paremmin käsiksi näkemyksiin onnistuneesta sekä epäonnistuneesta brändinedistämisviestinnästä ja saimme kuulla, mitä mielikuvia opiskelijoilla on EY-Parthenonista.”

Viimeisessä vaiheessa opiskelijat keskittyivät paitsi analysoimaan kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tuloksia myös jäsentämään tuloksia aiemman tutkimustiedon valossa.

Projektin päätteeksi koottu raportti vastasi edellä esiteltyihin pääkysymyksiin kattavasti ja toi uutta tietämystä sekä oppia EY-Parthenonille. ”Projektin avulla saimme paremmin kiinni opiskelijoiden ajatusmaailmasta ja siitä, mitä he arvostavat työelämässä ja millaisena toimijana ja mahdollisena työnantajana he meidät näkevät. Lisäksi saimme arvokkaita näkemyksiä siitä, miten brändinedistämistyötä kannattaa tehdä opiskelijoiden keskuudessa ja millaisista markkinointitoimenpiteistä opiskelijat pitävät”, EY-Parthenonin Esa Tolonen kommentoi.

”Neea ja Jasmin ymmärsivät nopeasti asiakkaan tavoitteet ja tekivät hienoa työtä tavoittaakseen opiskelijoita sekä haastatteluihin että vastaamaan kyselyyn. Työparin ammattimainen paneutuminen projektiin todella näkyi läpi koko projektin. Oli ilo toimia projektissa heidän akateemisena ohjaajanaan”, sanoo Axel Juslin.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.