Opiskelija näkee kurssikuvauksista tiedon kestävän kehityksen tavoitteista

Kauppakorkeakoulussa on eniten opetustarjontaa ihmisarvoista työtä ja talouskasvua edistävän tavoitteen aihealueista.
Miesopiskelija ja kannettava tietokone. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Keväästä 2020 alkaen kurssien vastuuopettajat Aalto-yliopistossa ovat analysoineet kurssiensa sisällöt kestävän kehityksen tavoitteiden näkökulmasta ja määritelleet kurssien sisältöjen kannalta keskeisimmät kestävän kehityksen tavoitteet. Käytännössä opettajat valitsevat 1–3 kestävän kehityksen tavoitetta (YK:n Sustainable Development Goals, SDG), jotka ovat kurssin sisältöjen kannalta keskeisiä. Näin opiskelijoiden on aiempaa helpompaa löytää kursseja, jotka käsittelevät juuri heitä kiinnostavia kestävän kehityksen teemoja.

Kauppakorkeakoulussa oli lukuvuonna 2020–2021 tarjolla 471 kurssia. Niistä 214 kurssin (45,44 %) sisällöissä näkyi kestävän kehityksen tavoitteet. Sen sijaan 241 kurssin osalta (51,17 %) vastuuopettajat olivat merkinneet kurssikuvaukseen, että kurssilla ei erityisesti käsitellä kestävän kehityksen teemoja. 16 kurssin osalta puuttui kyllä/ei-merkintä kestävän kehityksen tavoitteiden käsittelyn osalta.

YK:n määrittelemistä 17 kestävän kehityksen tavoitteesta Kauppakorkeakoulussa on eniten opetustarjontaa ihmisarvoista työtä ja talouskasvua edistävän tavoitteen (SDG nro 8) aihealueista. Näitä kursseja oli 146 eli 29,2 % koko kurssitarjonnasta keväällä 2020. Toiseksi eniten opetustarjontaa oli kestäviä infrastruktuureja, kestävää teollisuutta ja innovaatioita edistävän tavoitteen (SDG nro 9) aihealueista. Näitä kursseja oli 90 eli 18 % koko kurssitarjonnasta. Myös kestävään kulutukseen ja tuotantoon (SDG nro 12) keskittyvää opetusta oli tarjolla 46 kurssilla (9,6 %). Muita SDG:itä käsiteltiin kursseilla vähemmän.

”Olemme edelläkävijöitä, mutta töitä riittää yhä”

Kestävän kehityksen tavoitteiden sisällyttäminen opetussisältöihin on keskeistä opetuksen kehittämisessä. Nämä tavoitteet on tärkeää tehdä näkyviksi kurssikuvauksista lähtien.

”Missään muussa yliopistossa kansainvälisestikään vertailtuna ei vielä lisätä kurssitietoihin merkintää kurssin sisältöihin kuuluvista SDG:istä. Olemme tässä siis edelläkävijöitä. Toki meilläkin riittää työtä kestävän kehityksen ajattelun sisällyttämisessä jatkossa yhä useampiin kursseihin ja toisaalta niiden syvällisemmän ymmärryksen lisääminen kursseilla, joissa ne toistaiseksi näkyvät maininnan tasolla”, sanoo professori Minna Halme.

Aalto-yliopisto on sitoutunut kokonaisvaltaisesti edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Opetuksen lisäksi ne ovat olennainen osa tutkimusta, innovaatiotoimintaa ja kampuskehitystä. Aalto-yliopisto on myös ensimmäisenä suomalaisena yliopistona allekirjoittanut kansainvälisen SDG Accord -sitoumuksen. Se on yliopistojen ja korkeakoulujen yhteinen vastaus YK:n kestävän kehityksen tavoitteille ja sillä vahvistetaan yliopistojen roolia Agenda 2030 -tavoitteiden saavuttamisessa. Yli 150 korkeakoulua ympäri maailmaa on tähän mennessä allekirjoittanut sitoumuksen.

Lisätietoa:
United Nations: Sustainable Development Goals
The SDG Accord

UN Sustainable Development Goals

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.