Uutiset

Opettajayhteisö ja pedagoginen reflektio, tuki ja koulutus ovat opettajien hyvinvoinnin perusta

Opettajien hyvinvointikysely ja itsereflektiotyökalu HowUTeach:in tulokset nostavat esille kuulumisen tunteen, jakamisen ja mahdollisuuden kehittää pedagogista osaamista opettajan hyvinvoinnin keskeisinä tekijöinä.

People discussing
Kuva: Suvi Helko/Aalto University

HowUTeach on ensisijaisesti korkeakouluopettajille tarkoitettu kyselylomake ja tutkimuspohjainen itsereflektiotyökalu. Sen tausta on aikaisemmissa, laajalti käytetyissä kvantitatiivisissa instrumenteissa, ja sitä on kehitetty edelleen kahdella kvalitatiivisella tutkimuksella. Instrumentin faktorirakenne on tunnistettu yliopistokontekstissa.

Faktoreita ovat:

  1. Lähestymistavat opetukseen 
  2. Kokemuksia työympäristöstä
  3. Opetukseen liittyvä hyvinvointi
  4. Opetuksen ja tutkimuksen integrointi

Hyöty kyselyyn osallistumisesta näkyy sekä yksilö- että ohjelma tai koulun tasolla. Kyselyyn vastaamisen jälkeen kaikki osallistujat saavat henkilökohtaisen palauteet, jossa on vinkkejä oman osaamisen ja pedagogisen ajattelun kehittämiseen. Koulu- tai ohjelmatasolla data auttaa esimerkiksi kehittämään parempaa pedagogista tukea sekä yksilö- että ohjelmatasolla ja saamaan kokonaiskuvan opettajien hyvinvoinnista. Aalto pilotoi prosessia ensin neljässä pääaineessa tai ohjelmassa eri koulutustasoilta ja -aloilta lukuvuonna 2022-2023. Syksyllä 2023 kaikki yhden kuudesta koulusta opetushenkilökuntaan kuuluvat saivat mahdollisuuden osallistua.

Tarve pedagogiselle tuelle ja yhteisöllisyydelle

Tulokset osoittavat selvästi, että opettajilla, joilla oli suunnitelmallinen lähestymistapa opetukseen, oli parempi minäpystyvyyden tunne ja vähemmän loppuunpalamisen oireita. Mitä enemmän opettajat olivat pohtineet pedagogisia valintojaan ja pystyivät t perustelemaan niitä, sitä varmemmaksi he tunsivat olonsa ja se vaikutti positiivisesti heidän hyvinvointiinsa. Mitä enemmän osallistujat ilmoittivat omaksuneensa ei-reflektiivisen lähestymistavan opetukseen, sitä heikommin he kokivat yhteisön tukea, minäpystyvyyden tunteita ja itsemyötätuntoa. Ei-reflektiivinen lähestymistapa opetukseen korreloi positiivisesti itsekriittisyyden, stressin ja työuupumuksen kanssa. Tämä osoittaa, että pedagoginen tuki ja reflektio voivat tukea pedagogista reflektiota ja sitä kautta opettajien hyvinvointia.

Yhteisöllisyyden tunne liittyi positiivisesti osallistujien hyvinvointiin. Työyhteisön koettu tuki liittyi positiivisesti minäpystyvyyteen ja negatiivisesti itsekriittisyyteen ja työuupumusoireisiin.

Opettajat listasivat useita toimia tai käytäntöjä (ohjelmassasi, koulussasi tai yliopistossasi), jotka tukevat heidän opetukseen liittyvää hyvinvointiaan. Pedagogiset tapahtumat, kannustaminen opetuksen kehittämiseen ja mahdollisuus osallistua Aallon pedagogiseen koulutukseen tukivat opetuksen ja hyvinvoinnin taitoja. Koulu- tai ohjelma-/pääainetasolla mahdollisuus osallistua järjestettäviin tapahtumiin ja kuulla muiden esimerkkejä ja pyytää apua tuki hyvinvointia.

Opettajat toivoivat lisää mahdollisuuksia osallistua opetussuunnitelmien yhteiseen suunnitteluun sekä läpinäkyvämpää ja tasaisempaa opetuskuormien jakautumista. Myös viestintäkulttuuria tulisi kehittää kaikkien osallistumisen varmistamiseksi ja yhteenkuuluvuuden tunteen parantamiseksi.

Tiina Pylkkönen

Yhteisökehittäjä
Wellbeing in Teaching

Hyvinvointia opetuksella

Miten voidaan samanaikaisesti huomioida opettajan ja opiskelijan hyvinvointi? Näiltä sivuilta löydät tietoa ja ajatuksia kuinka siitä, kuinka edistää Aalto-yhteisön pedagogista hyvinvointia - eli opettajan työhyvinvointia ja opiskelijan opiskeluhyvinvointia.

Palvelut
Keskustelevia ihmisiä

HowUTeach itsearviointityökalua pilotoidaan Aallossa

HowUTeach on tutkimuspohjainen itsearviointityökalu pääasiassa opetushenkilökunnalle. Tarkoituksena on lisätä opettajien tietoisuutta opettamisesta ja edistää työhön ja hyvinvointiin liittyvää itsereflektiota. HowUTeach:ia pilotoidaan Aallossa lukuvuonna 2022-23.

Uutiset

Oasis of Radical Wellbeing

Autamme sinua ja yhteisöäsi löytämään keinoja oman hyvinvoinnin kehittämiseen.

Read more about holistic wellbeing
Hyvinvoinnin avaimet
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Three female students studying
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Luku 21 visualisoituna
Yliopisto Julkaistu:

Aalto hyppäsi sijalle 21 maailmassa nuorten yliopistojen vertailussa

Times Higher Educationin ranking arvioi maailman parhaat alle 50-vuotiaat yliopistot.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.