HowUTeach itsearviointityökalua pilotoidaan Aallossa

HowUTeach on tutkimuspohjainen itsearviointityökalu pääasiassa opetushenkilökunnalle. Tarkoituksena on lisätä opettajien tietoisuutta opettamisesta ja edistää työhön ja hyvinvointiin liittyvää itsereflektiota. HowUTeach:ia pilotoidaan Aallossa lukuvuonna 2022-23.
Keskustelevia ihmisiä
Kuva: Aalto University/ Mikko Raskinen

Pilotoinnissa on kaksi vaihetta

1. HowUTeach kyselylomake pilottiohjelmien ja -pääaineiden opettajille. Opettajat vastaavat kyselyyn ja saavat kyselystä palautteen. Toimintatapa rohkaisee ja parantaa itsearviointia vastaajan työympäristössä. Palaute sisältöää kuvailun eri opetuksen ulottuvuuksista sekä ehdotuksia siitä miten kehittää opetuksen käytänteitä ja opetukseen liittyvää hyvinvointia. HowUTeach mittarin ulottuvuudet ovat: opetukseen liittyvä hyvinvointi, kokemukset työskentely-ympäristöstä, opetuksen ja tutkimuksen integrointi sekä lähestymistavat opetukseen.
  2. Fasilitoiduissa työpajoissa opettajatiimit reflektoivat palautetta yhdessä. Tavoitteena on löytää yhteisyön vahvuuksia ja yhdessä analysoidaparhaita mahdollisia opetus- ja oppimiskokemuksia. Työpajoja fasilitoivat Oasis of Radical Wellbeing hankkeen työntekijät.

Näiden jälkeiset jatkotoimenpiteet seuraavat ohjelmien omia tarpeita.

Yhteensä kolmesta neljään ohjelmaa tai pääainetta Aallon kaikilta aloilta osallistuu pilottiin lukuvuonna 2022-2023.

Työkaluun liittyvä tutkimusartikkeli:

Parpala, A., & Postareff, L. 2021. Supporting high-quality teaching in higher education through the HowUTeach self-reflection tool. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(4), 61-67.

AllWell_small

43 % vastasi vuoden 2022 AllWell?-kyselyyn!

Kysely lähetettiin 2. vuoden kandi- ja 1. vuoden maisteriopiskelijoille, mikä tarkoitti tänä vuonna noin 4700 opiskelijaa. Tästä joukosta 43 % opiskelijoista vastasi kyselyyn. AllWell kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita!

AllWell Results in Power BI

AllWell? 2022 -tulokset ohjelmajohtajan työkalulla

AllWell?-opiskeluhyvinvointikysely toteutettiin 16.2.-2.3. Keväästä 2021 alkaen kyselyn tulosten numeerinen data on luettavissa Power BI -raportilta, ohjelmajohtajan työkalulta. Vuoden 2022 tulokset on nyt julkaistu ja tuloksia pääsee tarkastelemaan Aalto Staff -tunnuksilla.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Kuvituskuva, jossa kirkkain värein piirretty tyttö katsoo graafista kuviota.

Suomen kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteutus voi toimia mallina maailmalle

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on erinomainen esimerkki siitä, miten hallitukset voivat ennakoida ja testata politiikkaansa ennen sen laajamittaista käyttöönottoa. Suomi on kokeiluille mitä otollisin paikka.