Opas kosteusvaurioituneen rakennuksen korjaamiseen julkaistu

Ympäristöministeriön suosittu Kosteus- ja homevaurioituneen rakennuksen korjausopas on uusittu. Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen asiantuntijat ovat olleet mukana oppaan kirjoittamisessa.
Korjausopas

Yksiin kansiin on koottu ajantasaiset, nykypäivän tarpeisiin vastaavat ohjeet ja tuorein tutkimustieto.

Opas kattaa koko korjaushankkeen kaaren sen suunnittelusta erilaisiin korjaus- ja laadunvarmistusmenetelmiin ja niiden valintaan sekä korjauksen onnistumisen seurantaan. Lukijalle tutuksi tulevat myös teeman kannalta keskeinen lainsäädäntö sekä se, miten rakennuksen energiatehokkuutta voi parantaa ja ilmastonmuutoksen ottaa huomioon korjaushankkeen yhteydessä.

Käytännönläheisistä ohjeista ja tiedoista on hyötyä erityisesti kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakennusten korjausten suunnittelijoille ja tilaajille. Lisäksi opas soveltuu hyvin oppikirjaksi tulevien ammattilaisten kouluttamisessa.

Opas on laadittu silmällä pitäen 1940-luvun jälkeen rakennettuja julkisia palvelurakennuksia ja niiden tavanomaisia rakenteita, mutta korjausperiaatteet sopivat sovellettaviksi muuhunkin rakennuskantaan.

Oppaan ovat kirjoittaneet alan johtavat asiantuntijat Ramboll Finland Oy:stä, Aalto-yliopistosta ja Tampereen yliopistosta. Kirjoitustyötä johti korjausrakentamisen toimialapäällikkö Inari Weijo Rambollilta.

Aalto-yliopistosta oppaan kirjoittamisessa ovat olleet mukana yliopistonlehtori Esko Sistonen ja tohtorikoulutettava Camilla Vornanen-Winqvist rakennustekniikan laitokselta.

”Meidän asiantuntemuksemme näkyy erityisesti luvuissa, jotka käsittelevät käytössä olevia korjausmenetelmiä ja korjausmenetelmien valintaa,” kertoo yliopistonlehtori Esko Sistonen.

Sistonen ja Vornanen-Winqvist ovat kirjoittaneet myös työmaaolosuhteiden hallintaa, laadunvarmistusmenetelmiä ja korjausten onnistumisen seurantaa käsittelevät luvut.

”Kosteus- ja homevaurioituneen rakennuksen korjausoppaaseen annettiin lausuntokierroksella useita kommentteja ja ehdotuksia, joita ei aiheen rajauksen vuoksi voitu ottaa huomioon tässä painoksessa. Niitä tulisikin käsitellä muissa tulevaisuudessa tehtävissä oppaissa”, Sistonen muistuttaa.

Ruotsinkielinen opas ilmestyy joulukuussa 2019.

Oppaan voi ladata ilmaiseksi valtioneuvoston julkaisuarkistosta.

Painetun oppaan voi ostaa Rakennustiedon verkkokaupasta.

Lisätietoja:

Korjausrakentamisen toimialapäällikkö Inari Weijo,
Ramboll Finland Oy
Puh. 050 3607230, [email protected]

Rakennusneuvos Teppo Lehtinen
Ympäristöministeriö
Puh. 0295 250 157, [email protected]

Aalto-yliopiston asiantuntijat:

Yliopistonlehtori Esko Sistonen
Rakennustekniikan laitos
Puh. 050 4355 680, [email protected]

Tohtorikoulutettava Camilla Vornanen-Winqvist
Rakennustekniikan laitos
Puh. 050 3472 755

Alkuperäinen tiedote:

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!