"On vaikeaa innovoida keinoja maailman ympäri purjehtimiseen, jos ajattelee maailman olevan litteä"

Europarlamentaarikko ja alumnimme Sirpa Pietikäinen piti ajatuksia herättävän puheenvuoron maapallomme tilasta ja kiertotalouden mahdollisuuksista alumnitapaamisessa Brysselissä.
Aalto Alumni meet-and-greet in Brussels

Aalto-yliopiston tekniikan, kauppatieteiden ja taiteiden & suunnittelun alojen alumnit sekä Aallon ystävät kokoontuivat Euroopan parlamenttiin Brysseliin 10. joulukuuta jakamaan ajatuksia kiertotaloudesta. Tapahtuma oli jatkoa vastaaville tapaamisille, joita Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman on isännöinyt ympäri maailmaa.

Euroopan parlamentin jäsen ja itsekin Kauppakorkeakoulun alumni Sirpa Pietikäinen vastaanotti Aallon alumnit ja ystävät japiti ajatuksia herättävän puheenvuoron maapallomme hälyttävästä tilasta. Hän korosti pikaista tarvetta siiloja ylittävään yhteistyöhön esimerkiksi yritysten, yliopistojen, poliittisten päättäjien ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden välillä.

”Tämä on tärkeää, jotta voisimme luoda kokonaisvaltaisia ratkaisuja ympäristöä koskeviin, räjähdysmäisesti kasvaviin haasteisiin. On elintärkeää ensin ymmärtää kokonaiskuva ja määritellä päämäärä sen mukaan, ja vasta sitten tehdä töitä kaikilla rintamilla päämäärän saavuttamiseksi. Esimerkiksi biodiesel ei ole ratkaisu, vaan meidän pitäisi miettiä uusiksi koko liikkumisen infrastruktuuri”, Sirpa Pietikäinen sanoi.

Europarlamentaarikko Pietikäisen mukaan kiertotalouteen perustuvien yritysten rooli ja uudet bisnesmallit – etenkin rakennus-, ruoka- ja tekstiiliteollisuudessa – ovat avainasemassa haasteiden ratkaisemisessa, sillä markkinat pystyvät ohjaamaan kuluttajakäyttäytymistä tehokkaammin kuin poliittiset toimijat. Suurin este muutokselle on epätietoiset ihmiset tai ihmiset, jotka kieltäytyvät uskomasta sitä hälyttävää kehityskaarta, jolla planeettamme on: ”Jos ajattelet, että maapallo on litteä, on vaikeaa innovoida keinoja purjehtia sen ympäri”. Muutokseen tarvittavien radikaalien keinojen käyttöönotto saattaa johtaa ihmisten kapinaan, epävakauteen ja jopa väkivaltaan.

Sirpa Pietikäinen korosti myös yliopistojen tärkeää roolia ja totesi, että “tieteen tulisi toimia poliitikkojen henkilökohtaisena valmentajana”. Hän haastoi Aallon tarjoamaan kokonaisen tutkinto-ohjelman kiertotaloudesta, kouluttamaan johtajia aiheesta sekä avaamaan kestävän kehityksen professuurin rahoituksen tai laskentatoimen alalla.

Aalto Alumni meet-and-greet in Brussels, Dean Ingmar Björkman giving a presentation on Aalto University

Dekaani Björkman kertoi Aalto-yliopiston tuoreimmat kuulumiset ja nosti esiin esimerkkejä siitä, kuinka yliopisto tekee töitä kestävän kehityksen eteen. Alumnit olivat iloisia kuullessaan alma materinsa myönteisestä kehityksestä ja moni ilmoitti tulevansa käymään uudistetulla kampuksella. Osallistujat nauttivat myös toistensa tapaamisesta ja iloinen puheensorina jatkui esitysten jälkeen.

Brysselin alumnitapaaminen oli jatkoa dekaani Björkmanin isännöimille alumnitapaamisille, joita on järjestetty tähän mennessä Soulissa (2019 ja 2018), Singaporessa, Palo Altossa, New Yorkissa (2018 ja 2016), Lontoossa (2017 ja 2015), Tukholmassa, Stanfordin yliopiston kampuksella sekä Moskovassa. Tapaamisten tarkoituksena on rakentaa Aalto-yliopiston alumniyhteisöä myös Suomen ulkopuolella.

Aalto-yliopiston alumnirekisterissä on jo yli 40 000 alumnia yli 80 eri maasta. Voit liittyä rekisteriin maksutta: https://alumnicircle.aalto.fi/

Lisätiedot:
Jonna Söderholm, Ulkoisten suhteiden päällikkö, Kauppakorkeakoulu

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.