"On ilo auttaa opiskelijoita" - oppia ja insipiraatiota mentoroinnista

Aalto International Talent -ohjelman mentori kertoo kokemuksistaan.
Matti Aksela kuvattuna siten, että suorakaiteen muotoinen valkoinen valo osuu hänen kasvoihinsa, tausta on tumma, sinisävyinen.
Matti Aksela. Kuva: Aleksi Poutanen.

Yliopisto-opiskelu merkitsee monille aikaa, jolloin tutkitaan omia kykyjä ja pohditaan tulevaisuutta. Kun opiskelijat Aalto-yliopistossa miettivät tulevia mahdollisuuksia ja haasteitaan, he voivat saada tuekseen työelämässä jo toimivan mentorin. Kysyimme Aalto-yliopiston International Talent -ohjelman mentorilta hänen kokemuksistaan ohjelmasta. Aalto International Talent -ohjelma tarjoaa ryhmämentorointia kansainvälisille opiskelijoille.

Tilaisuus oppia

Matti Aksela, tekniikan tohtori, VP, Services, WithSecure Oyj,
International Talent -mentori kolmatta kertaa:

”Kun itse opiskelin Teknillisessä korkeakoulussa (nykyisin Aalto-yliopisto) yksi hienoimpia asioita oli päästä näkemään, millaista elämä on valmistumisen jälkeen. Yhteydet yritysten edustajiin olivat äärimmäisen arvokkaita, vaikkei tilaisuuksia tarjoutunutkaan kovin usein.

Kansainvälisten opiskelijoiden mentorointiohjelma puoltaa paikkansa jo siksi, että meidän on saatava houkuteltua terävimmät ihmiset Suomeen ja sijoittumaan parhaalla mahdollisella tavalla työelämään. Monimuotoisuus on minulle tärkeää ja haluan auttaa heitä, jotka eivät ole Suomesta kotoisin tai tunne suomalaista työkulttuuria. Ohjelmassa voin keskustella eri taustaisten opiskelijoiden kanssa ja tarkastella asioita heidän näkökulmastaan.

Minulle on ilo auttaa opiskelijoita ja tarjota heille mahdollisuuksia, joita itse opiskellessani kaipasin eli tilaisuutta tavata ihmisiä, joilla on kokemusta, ja esittää heille kysymyksiä.

Mentorointi on myös hyvä tapa harjoitella vuorovaikutustaitoja. Kun koetan selittää jotain asiaa toiselle ymmärrettävästi ja selkeästi, opin itsekin ymmärtämään sitä paremmin. Voidakseni jakaa jotain, minun täytyy ensin jäsentää asia omassa päässä ja välittää se sitten niin, että muutkin ymmärtävät.

Ohjelma merkitsee minulle jatkuvaa oppimista ja tilaisuutta antaa oma panos Aalto-yhteisölle sekä tutustua lahjakkaisiin opiskelijoihin.”

Mikä on Aalto International Talent -ohjelma?

Aalto International Talent -ohjelma käynnistyi vuonna 2020. Ohjelmassa on ollut mukana yli 500 kansainvälistä maisteri- ja tohtoriopiskelijaa sekä mentoreita 26 eri yrityksestä. Ohjelman arvostuksesta kertoo, että monet yritykset ovat osallistuneet siihen useampana vuonna.

"Tarkoituksemme on perehdyttää opiskelijoita suomalaiseen työelämään ja -kulttuuriin ja auttaa heitä tutustumaan yrityksiin ja kehittämään verkostojaan. Tavoitteemme on rohkaista opiskelijoita jäämään Suomeen ja mahdollistaa pitkäjänteinen urakehitys täällä”, kertoo ohjelmasta vastaava Kaisa Paasivirta.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 32 huhtikuussa 2023.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.