Uutiset

"On erityisen hienoa tajuta, että jotain omin käsin tehtyä lentää joku päivä avaruudessa!" Aalto-yliopistossa rakennetaan kolmatta opiskelijasatelliittia

Aalto-3-satelliittia rakentava tiimi pääsi testaamaan satelliittia Euroopan avaruusjärjestön testausohjelmassa.
Opiskelijat testaamassa satelliitia ESA:n testeissä.
Aalto-3-opiskelijatiimi pääsi kesällä mukaan Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ESA Test Opportunities -testausohjelmaan. Kuva: Aalto-3-tiimi.

Aalto-yliopistossa on rakenteilla kolmas opiskelijasatelliitti. Aalto-3-nimisen satelliitin edeltäjiä ovat Aalto-1 ja Aalto-2, jotka molemmat laukaistiin kiertoradalle vuonna 2017. Projektia vetää avaruustekniikan professori Jaan Praks, kuten aikaisempiakin satelliittiprojekteja.

Praksin vetämät satelliittiprojektit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden osallistua avaruustekniikan ja satelliittien kehittämiseen, testaamiseen sekä operointiin. Opiskelijasatelliittien lisäksi Aalto-yliopistossa on rakennettu satelliitteja myös tutkimuskäyttöön. 

Aalto-3 on ollut rakenteilla jo useamman vuoden, mutta koronapandemia vaikeutti projektin etenemistä, minkä vuoksi se aloitettiin käytännössä alusta keväällä 2022. Rakentuva satelliitti hyödyttää myös avaruustekniikan tutkimusta, sillä sen avulla päästään testaamaan ja kehittämään uutta S-Band-radiota, jota tullaan käyttämään myös Aallon avaruustekniikan tutkimusryhmän tulevissa satelliiteissa. Lisäksi satelliitilla on tarkoitus ottaa onnistuneita kuvia sekä testata GPS:ää avaruudessa. Myös Turun yliopisto on mukana projektissa. 

Jatkuvaa oppimista käytännön tekemisellä

Aalto-3-opiskelijatiimi pääsi kesällä mukaan Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ESA Test Opportunities -testausohjelmaan yhdessä kolmen muun tiimin kanssa. Ohjelma on tarkoitettu yliopisto-opiskelijoiden piensatelliittien ja niiden hyötykuormien testaukseen. Ohjelmassa opiskelijat pääsivät laatimaan testisuunnitelman, kokoustamaan avaruusjärjestön testioperaattoreiden kanssa, toteuttamaan testauskampanjan Belgiassa sekä laatimaan testiraportin. Ohjelmaan osallistumisessa kesti Aalto-3-tiimillä kokonaisuudessaan lähes yhdeksän kuukautta.

Yksi Aalto-3-projektissa mukana olevista opiskelijoista on Tatu Haakana, joka opiskelee kolmatta vuotta konetekniikkaa. Hän työskentelee myös tutkimusapulaisena Foresail-2-tiedesatelliitin tutkimusryhmässä. Hän halusi lähteä projektiin mukaan, koska opiskelijasatelliittiprojekteissa voi tutustua avaruustekniikkaan ilman aikaisempaa kokemusta. 

"Projektissa työskentely on opettanut valtavasti avaruustekniikan vaatimuksista mekaniikan, elektroniikan, ohjelmiston sekä testauksen suhteen. Erityisen mielenkiintoista on ollut päästä mukaan tutkimusryhmään, jonka tavoitteena on rakentaa satelliitteja Suomessa ja näin edistää suomalaista avaruustutkimusta", Haakana kertoo. 

Opiskelija Topi Räty on ollut kiinnostunut avaruustekniikasta jo pitkään, joten projektiin hakeutuminen tuntui hänestä luontevalta. Räty opiskelee teknillistä fysiikkaa viidettä vuotta. 

"Olen aina halunnut avaruusalalle, ja lukiolaisena Aalto-1 ja Aalto-2 -satelliitit inspiroivat minua hakemaan Aaltoon", Räty kertoo.

Räty kertoo projektin olleen jatkuvaa oppimista, ja sen parissa pääsee tekemään monipuolisesti erilaisia asioita. Hänen mukaansa satelliittia rakentaessa pääsee esimerkiksi tekemään piirisuunnittelua, kokoamista ja kolvaamista sekä ohjelmoimaan alijärjestelmien logiikkaa. 

"Samalla hiljalleen näkee ja oppii, mitä kaikkea toimiva satelliitti on syönyt ja miksi. Fyysikkona minulla itsellään ei ollut juurikaan näistä kokemusta (muusta kuin kolvaamisesta), mutta kun jaksaa tehdä töitä ja kysyä apua, kaikki on mahdollista! Erityisen hienoa onkin tajuta, kuinka paljon satelliittimissiosta loppupelissä ymmärtää. Ja tietysti se, että jotain omin käsin tehtyä lentää joku päivä avaruudessa!" Räty kertoo. 

Opiskelija, haluatko lähteä mukaan projektiin? Aalto-3 projektitiimi odottaa innolla, että satelliitti saadaan valmiiksi ja laukaistua kiertoradalle. Jotta se onnistuu, opettavaiseen projektiin tarvitaan lisäkäsiä. Tarvetta olisi erityisesti radiotekniikan, elektroniikan ja sulautettujen järjestelmien osaajille.  Lisätietoja projektista voi kysyä professori Jaan Praksilta ([email protected]).

Haluatko opiskella avaruustiedettä ja -tekniikkaa?

Aihetta voi opiskella esimerkiksi elektroniikan ja nanotekniikan maisteriohjelmassa sekä kansainvälisessä Space Science and Technology -yhteisohjelmassa. Niitä voi opiskella, kun suorittaa kandidaattitutkinnon esimerkiksi elektroniikan ja sähkötekniikan hakukohteessa.

Kaksi naista työskentelevät Sähköpaja-kurssilla

Elektroniikka ja sähkötekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Digitaalinen viestintä, avaruustutkimus, koneoppiminen ja tekoäly lääketieteessä, sähköistyvä liikenne… Sellaista tulevaisuuden teknologiaa ei olekaan, joka ei tavalla tai toisella liittyisi elektroniikkaan ja sähkötekniikkaan.

Koulutustarjonta
Aalto electronics-ICT anechoic chamber for 2-60 GHz and two near-field scanners

Electronics and Nanotechnology, Master of Science (Technology)

Uutta laiteteknologiaa kehittävät sähkötekniikan ja nanoteknologian osaajat ovat avainasemassa tulevaisuuden muovaamisessa.

Koulutustarjonta
SpaceMaster IV (2019-2025) is a continuation of the original Erasmus Mundus Joint Master Degree programs launched in 2004.

Space Science and Technology, Master of Science (Technology)

SpaceMaster V is a continuation of the original Erasmus Mundus Joint Master Degree programmes launched in 2004 and implemented by a consortium of leading European universities in close collaboration with research and industrial organizations.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Opinnot Julkaistu:

Uusi kurssi Kemiantekniikan asiantuntijaksi kehittyminen on alkamassa tammikuussa

Haluatko kehittyä hyvinvoivaksi, omat vahvuudet tuntevaksi, tuotteliaaksi oman alan ammattilaiseksi? Tule uudelle CHEM-C2005 Kemiantekniikan asiantuntijaksi kehittyminen-kurssille! 
Moderni onnellisuuden kehokartta on pitkälti samanlainen muinaisen Mesopotamian onnellisuuden kehokartan kanssa – poikkeuksena tästä on maksa, joka hohtaa muinaisilla mesopotamialaisilla silmiin pistävästi. Kuva: Moderni/PNAS: Lauri Nummenmaa et al. 2014, mesopotamialainen: Juha Lahnakoski 2024.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Miltä tunteiden kehokartat näyttivät muinoin ja nyt? Mesopotamiassa onnellisuus hohti paljon vahvemmin maksan alueella

Monitieteinen tutkijatiimi on pyrkinyt laajan tekstiaineiston avulla selvittämään, miten muinaisen Mesopotamian alueen ihmiset kokivat tunteita kehossaan tuhansia vuosia sitten. Analyysi perustuu noin miljoonaan muinaisen akkadin kielen sanaan, jotka ovat peräisin Uus-Assyrian valtakunnasta (934–612 eaa) säilyneiden savitaulujen nuolenpääkirjoituksesta.
Opinnot Julkaistu:

Hyvä akateeminen käytäntö opinnoissa Aalto-yliopistossa, ohje päivitetty

Hyvä akateeminen käytäntö opinnoissa Aalto-yliopistossa -ohje tulee voimaan 1.1.2025. Ohje hyväksyttiin Akateemisten asiain komiteassa syyskuussa 2024. Tämä ohje korvaa aiemman, vuonna 2011 hyväksytyn ohjeen ” Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely”.
Aalto University students walking at campus on summer
Opinnot Julkaistu:

CoDaS Master's Programme in Communications and Data Science (Erasmus Mundus) - hakuaikaa 10.1. asti

CoDaS on viiden eurooppalaisen yliopiston yhteinen kansainvälinen maisteriohjelma.