Oikeusministeriö ottaa käyttöön Semanttinen Finlex -datapalvelun

Uusi linkitetyn avoimen datan palvelu on kehitetty Aalto-yliopistossa.

Tähän saakka lakia on voinut lukea verkossa oikeusministeriön Finlex-palvelun kautta, mutta laki ja oikeustapaukset eivät ole olleet tietokoneen hyödynnettävissä datana. Uuden Aalto-yliopistossa kehitetyn Semanttinen Finlex -palvelun myötä myös tietokone voi lukea ja prosessoida lakitietoa. Järjestelmä perustuu semanttisen webin linked data -teknologiaan, mikä mahdollistaa muun muassa aineistojen linkityksen EU-lainsäädäntöön uusia eurooppalaisia standardeja käyttäen.

– Uusi linkitetyn avoimen datan palvelu mahdollistaa lain käytön tutkimisen, hakutoiminnallisuudet sekä sovellukset kenen tahansa toteutettaviksi, kertoo tietotekniikan laitoksen professori Eero Hyvönen.

Semanttinen Finlex -palvelu päivittyy automaattisesti, kun uutta lakitekstiä ja oikeustapauksia julkaistaan Finlexissä.

– Palvelusta löytyy aluksi 45 000 alkuperäissäädöstä, 1 300 ajantasaista lakia, 5 400 korkeimman oikeuden päätöstä ja 7 000 korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä. Tämän lisäksi palvelussa on sanastoja, kuten Tieteen termipankin oikeustieteen termitietokanta sekä oikeushallinnon piirissä käytettyjä sanastoja, lisää Hyvönen.

Semanttinen Finlex palkittiin Open Finland Challenge -kilpailussa Julkiset palvelut -sarjassa joulukuun alussa 2015. Tuolloin palvelusta oli käytössä prototyyppi, jossa oli 5 miljoonaa tietojen välistä yhteyttä. Nyt yhteyksiä on jo 22 miljoonaa.

Lisätietoja:

Oikeusministeriön semanttinen Finlex –palvelusivusto

Uutinen Open Finland Challenge –kilpailusta

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: