Oikeusministeriö ottaa käyttöön Semanttinen Finlex -datapalvelun

Uusi linkitetyn avoimen datan palvelu on kehitetty Aalto-yliopistossa.

Tähän saakka lakia on voinut lukea verkossa oikeusministeriön Finlex-palvelun kautta, mutta laki ja oikeustapaukset eivät ole olleet tietokoneen hyödynnettävissä datana. Uuden Aalto-yliopistossa kehitetyn Semanttinen Finlex -palvelun myötä myös tietokone voi lukea ja prosessoida lakitietoa. Järjestelmä perustuu semanttisen webin linked data -teknologiaan, mikä mahdollistaa muun muassa aineistojen linkityksen EU-lainsäädäntöön uusia eurooppalaisia standardeja käyttäen.

– Uusi linkitetyn avoimen datan palvelu mahdollistaa lain käytön tutkimisen, hakutoiminnallisuudet sekä sovellukset kenen tahansa toteutettaviksi, kertoo tietotekniikan laitoksen professori Eero Hyvönen.

Semanttinen Finlex -palvelu päivittyy automaattisesti, kun uutta lakitekstiä ja oikeustapauksia julkaistaan Finlexissä.

– Palvelusta löytyy aluksi 45 000 alkuperäissäädöstä, 1 300 ajantasaista lakia, 5 400 korkeimman oikeuden päätöstä ja 7 000 korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä. Tämän lisäksi palvelussa on sanastoja, kuten Tieteen termipankin oikeustieteen termitietokanta sekä oikeushallinnon piirissä käytettyjä sanastoja, lisää Hyvönen.

Semanttinen Finlex palkittiin Open Finland Challenge -kilpailussa Julkiset palvelut -sarjassa joulukuun alussa 2015. Tuolloin palvelusta oli käytössä prototyyppi, jossa oli 5 miljoonaa tietojen välistä yhteyttä. Nyt yhteyksiä on jo 22 miljoonaa.

Lisätietoja:

Oikeusministeriön semanttinen Finlex –palvelusivusto

Uutinen Open Finland Challenge –kilpailusta

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.