Uutiset

Nuoret suomalaiset suunnittelijat esillä Tukholman muotiviikoilla

New Fashion from Finland -näyttely tuo suomalaista suunnittelua tutuksi nyt Tukholman muotiviikoilla.

Muodin kenttä on Suomessa ja Ruotsissa hyvin erilainen. Ruotsi tunnetaan kansainvälisesti hyvin menestyneistä kaupallisista brändeistä, lisäksi Ruotsi on monella tapaa ollut skandinaavisen muodin sanansaattaja uusilla markkinoilla kuten Aasiassa. Suomalainen muodin kenttä taas on täynnä lahjakkaita nuoria suunnittelijoita, joilla on korkeaa taiteellista osaamista.
 
Kansainvälinen kiinnostus suomalaista muotia kohtaan on edelleen kasvussa, mm. Ranskan Elle, Italian Vogue, Belgian suurin päivälehti De Morgen ja China Daily julkaisivat isot jutut suomalaisesta muodista viime syksynä. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti nuoret suunnittelijat. Taiteellisen osaamisen lisäksi nuorten suunnittelijoiden materiaaliosaaminen on merkittävää, monet luovat mallistonsa neuleita, kudottuja kankaita ja painokuoseja myöten. Suomalaiset suunnittelijat ovat tietoisia trendeistä, mutta pääpaino on konseptuaalisessa ajattelussa. Tavoitteena on ennemminkin luoda tarina, tunnelma ja oma visuaalinen maailma. Suomalaisen muoti liikkuukin taiteen ja muodin välimaastossa siinä missä esimerkiksi ruotsalaiset kulkevat kaupallisten trendien perässä.

"El-Khoury, Suomalainen, Raasmaja, Hackenberg - New Fashion from Finland" -näyttely tuo suomalaista suunnittelua tutuksi nyt Tukholman muotiviikoilla. Näyttelyyn valitut neljä suunnittelijaa edustavat suomalaisen muodin uuden aallon parhaimmistoa.

- Kansainvälisestä näkyvyydestä huolimatta ruotsalaiset tuntevat suomalaisia suunnittelijoita melko huonosti. Halusimme esitellä uusia suomalaisia nimiä ja sitä osaamista mitä meillä täällä on. Erilaisuus on kiinnostavaa, kertoo näyttelyä kuratoineen Juni Communications & Productionin toimitusjohtaja Miia Koski
 
Suomalaiset tekevät muodin alalla yllättävän vähän pohjoismaista yhteistyötä. Suomesta puuttuu kuitenkin muodin alalla mm. kansainvälistä myyntiosaamista, jota voisi hyvien verkostojen kautta löytyä esimerkiksi Ruotsista.

Näyttelyn kautta onkin tarkoitus luoda verkostoja, kasvattaa tietoisuutta suomalaisesta muodista ja löytää myös liiketoimintamahdollisuuksia nuorille suunnittelijoille. Se on ensimmäinen osa Juni Communications & Productionin Pohjoismaihin suuntautuvia hankkeita. Seuraava näyttely, jota Juni on kutsuttu kuratoimaan, avautuu Tukholmassa kesäkuussa osana "Mode i sju akter" -näyttelyä Kulturhuset Stadsteatern:issa.
 
Kaksi “El-Khoury, Suomalainen, Raasmaja, Hackenberg - New Fashion from Finland” -näyttelyn suunnittelijaa on mukana myös arvostetun Designer´s Nest kilpailun finaalissa Kööpenhaminassa helmikuussa, kilpailun voitti viime vuonna suomalainen Rolf Ekroth.
 
Kaikki näyttelyn neljä suunnittelijaa ovat valmistuneet Aalto-yliopistosta viime vuonna ja monet heistä työskentelevät nyt kansainvälisellä kentällä.  Aalto-yliopiston muodin koulutusohjelma on rankattu maailman 15 johtavan muotikoulun joukkoon. Tänä päivänä monet valmistuvista opiskelijoista rekrytoidaan suoraan lopputyönäytöksestä isoille muotitaloille, kuten esimerkiksi Lanvinille, Balenciagalle, Maison Margielalle, Alexander Wangille, Calvin Klein Collectionille ja Saint Laurentille.

Marianne El-Khoury
Marianne El-Khoury sekoittaa 50-ja 60-lukujen vaihteen pariisilaisen Haute Couturen  Tjäreborgin halpoihin pakettirantalomiin. Tuloksena on hyvän ja huonon maun iloinen liitto. Veistoksellisten asujen yksityiskohtien muodot lainaavat muotonsa uima-altaista ja niiden kiinnityksiin on käytetty kellukkeista muistuttavaa vaahtomuovia. Havaijikuosisia asuja koristavat myös osittain käsin helmikirjaillut, palmut, uima-altaat ja drinkkilasit.

 

 

 

 

Ilona Hackenberg
Ilona Hackenbergin malliston ispiraationa on kuninkaallisuus. Hän käsittelee monarkiaa muuttuvana ilmiönä ja käsitteenä, keskittymättä tiettyyn aikakauteen tai paikkaan. Mallisto on yhtä aikaa mahtaileva ja vaatimaton. Siluetit ovat puhtaita ja selkeitä, pinnat koristeellisia, värikkäitä ja kolmiulotteisia. Dekoratiiviset pinnat ja tekstiilit on toteutettu yhdistämällä perinteisiä kudonnantekniikoita laserleikkaukseen, digiprintteihin ja kohoprässäykseen. Asuja koristavat Matias Liimataisen kanssa yhteistyönä suunnitellut korut ja keraamiset aarteet.

 

 

Maria Suomalainen
Maria Suomalaisen käsissä vaatekaapin arkiset perusvaatteet kuten trenssi, denimklassikot ja housupuku muuttuvat näyttäviksi kolmiulotteisiksi veistoksiksi, joiden luonnonvalkoisen ja valkoisen sävyiset puuvilla- ja silkkimateriaalit on koottu taidokkaiksi painevoimaa uhkaaviksi laskosrykelmiksi, jotka kehystävät vaatteisiin leikattuja vartalon paljastavia aukkoja.

 

 

 

 

 

Anni Raasmaja
Anni Raasmajan mallisto voitti Aalto-yliopiston Näytös15-muotinäytöksessä Diesel Awardin, jonka myönsi Dieselin taiteellinen johtaja Nicola Formichetti. Raasmaja kehitti mallistossa käytettyjä kankaita varten uniikin brodeeraustekniikan. Minimalististen asujen päällä aaltomaisin kuvioin risteilevät silkki- ja viskoosilangat ryöpsähtävät vapaaksi vaatteiden saumoista. Raasmajan mallisto on hätkähdyttävä etenkin liikkeessä. Syksyllä hän työskenteli Italian maineikkaassa Canepa-kangastehtassa painokuosien parissa.

Lähde ja kuvat: Juni Communications & Production

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuva Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Etsitkö erilaisia väyliä kohti Aalto-yliopiston tutkintoa?

Avoimessa yliopistossa voit opiskella tutkintotavoitteisesti väyläkursseilla.
Kuvassa näkyy syksyllä 2020 kauppatieteiden maisteriopintonsa aloittava Vivianne Ruohola.
Opinnot Julkaistu:

Kasvatustieteilijä laajentaa osaamistaan kauppatieteiden maisteriopinnoilla

Kun kasvatustieteilijä Vivianne Ruohola työskenteli koulutusviennin parissa, hän huomasi tarvitsevansa kaupallista osaamista ja johtamistaitoja – ja päätti hakea Kauppakorkeakoulun maisteriohjelmaan.