Nostopilareista syntyi Mummotunkki ja portaiksi avautuva tilanjakaja

Aalto-yliopisto esittelee Helsinki Design Weekillä opiskelijoiden ennakkoluulotonta ja kekseliästä muotoilua.
Mummotunkkia ja Foldia voi ihailla Helsingin Jätkäsaaressa. Kuvat Aleksi Tikkala.

Kun joukko kalustesuunnittelun opiskelijoita saa tehtäväkseen suunnitella toimistopöydistä tutuille nostopilareille uusia kotiin ja töihin sopivia käyttökohteita, voi tuloksena olla melkein mitä tahansa. Helsingin Jätkäsaaressa 9. syyskuuta avautuvassa Up & Down -näyttelyssä voi ihastella muun muassa Anna Krivtsovan tilanjakajasta portaiksi avautuvaa Foldia, Elina Ulvion teleskooppikelloa Obeliskia, sekä Laura Väreen Mummotunkkia, jonka avulla lempikirjat ja astiat saa poimittua ylähyllyiltä.

Näyttelyn työt syntyivät Aalto-yliopiston Product and Spatial -koulutusohjelman ja nostopilareita valmistavan Linak Oy:n yhteisessä What Goes Up Must Come Down -projektissa. Sen tavoitteena oli löytää uusia, ennakkoluulottomia toimintamalleja sekä tutustuttaa opiskelijat teollisuuden ja yrityskulttuurin toimintatapoihin.

– Tehtävä oli vaativa, sillä liikkuva rakenne on kalustesuunnittelijan kovimpia haasteita. Projektin aikana syntyneistä suunnitelmista valittiin viisi, jotka opiskelijat itse kevään ja kesän aikana valmistivat prototyypeiksi näyttelyyn. Teoksissa yhdistyvät hienosti tekninen oivallus ja yllättävä käyttötarkoitus, professori Jouko Järvisalo kuvailee.

Up & Down L3 Muotoilumakasiinissa Helsingin Jätkäsaaressa 9.–13.9.2015.

Taidetta LEGO®-palikoista, penkkejä betonista

LEGO® ja Aalto-yliopiston opiskelijat toteuttavat yhteisen projektin Helsinki Design Weekille jo toista vuotta peräkkäin. Viime vuonna arkkitehtuuri- ja insinööriopiskelijoiden joukko rakensi palikoista suuria, tornimaisia rakennelmia algoritmien luomien muotojen pohjalta. Tänä vuonna teoksesta on tulossa taiteellisempi, sillä mukana projektissa on ollut myös taideopiskelijoita. Arkkitehtuuria, kinematiikkaa, taidetta ja robotiikkaa hyödyntävässä teoksessa liikutaan vedenalaisissa tunnelmissa, ja sen pääosassa on äänimaiseman tukema liike.

LEGO® + Aalto + HDW 2015 Studio L3 Muotoilumakasiinissa Helsingin Jätkäsaaressa 9.–13.9.2015.

Penkki, joka muuntuu veistokseksi vai veistos, joka taipuu penkiksi? Taiteen maisteri Katja Auvinen suunnitteli opinnäytetyönään Completen: pelkistetyn betonisen, minimalistiseen veistotaiteeseen pohjautuvan istuimen, josta voi koota tilallisia ja vaihtelevia kokonaisuuksia. Moduuli toimii yksittäisenä istuimena tai se voidaan asentaa ryhmässä pystyasentoon, jolloin syntyy tilallinen ja paikallinen teos. Penkkijärjestelmä on suunniteltu käytettäväksi satamissa, laitureilla ja julkisissa ulkotiloissa, ja Auvinen teki sen työstämisessä yhteistyötä laitureihin ja venesatamiin erikoistuneen Marinetek Finland Oy:n kanssa

Completeen voi tutustua ympäri vuorokauden Designmuseon edessä olevalla aukiolla, osoitteessa Korkeavuorenkatu 23.

Muotia ja Suomen historiaa

Millainen on tulevaisuuden elämänturva? Hollantilais-suomalainen muotoilija Anna van der Lei ja Aalto-yliopistosta valmistunut Kristos Mavrostomos luovat kaupunkilaisten ajatusten pohjalta installaation L3 Muotoilumakasiinille 9.–13.9.2015.

Kansallismuseossa 3.–13.9. 2015 järjestettävässä Kansallinen identiteetti uusissa vaatteissa -näyttelyssä on esillä Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun BA-opiskelijoiden ideoimia Suomen historia -aiheisia tuotteita. Tule katsomaan, miten sahti on pakattu, vanhat vaakunat muutettu koruiksi tai miten suomalaisen mytologian hahmot on ikuistettu pop-up -korteiksi.

Suomalainen muotisuunnittelu on jo maailmankuulua. Liike esittelee Aallosta valmistuneiden Carolina Forssin ja Timo Helinin mallistoja 10.–12.9.2015.

Kuvat Up & Down -näyttelyn töistä ja töiden esittelyt sekä kuvan Katja Auvisen opinnäytetyöstä voit ladata osoitteesta http://materialbank.aalto.fi:80/public/15b54aa9c8E5.aspx.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
Viestintäpäällikkö Milla Eronen
puh. 050 384 1785

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.