Nokialla ja Aalto-yliopistolla laaja strateginen yhteistyö

Kumppanuuden alueita ovat muun muassa tekoäly ja tietoverkot.

Nokia on ollut Aalto-yliopiston ja sen edeltäjäkorkeakoulujen merkittävä kumppani jo vuosikymmenten ajan. Yhteistyötä on tehty esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian alalla sekä projekteissa taiteiden ja suunnittelun sekä kauppatieteiden alueilla.

Nokia on tehnyt erityisesti kahden viime vuoden aikana useita huomattavia lahjoituksia Aalto-yliopistolle. Yhtiö haluaa näin edistää tutkimusta, jolla vahvistetaan Suomen kansainvälistä kilpailukykyä.

Kauppakorkeakoulun Nokia-salissa on moni nykyinen ja entinen opiskelija istunut luennoilla, tenteissä tai pääsykokeessa.

”Yhteistyö Nokian ja Aallon kesken on tuottanut vuosien varrella hienoja tuloksia. Monialainen profiilimme tarjoaa kiinnostavia vaihtoehtoja yhteiselle tekemiselle tulevaisuudessakin. Lahjoitusten avulla kehitämme tutkimusta ja opetusta ja pystymme houkuttelemaan Aaltoon parhaita osaajia Suomesta ja ulkomailta", kiittää Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Tekoälyä ja 5G:tä

Yksi tuoreista alueista on tekoälyn ja kvanttitekniikan tutkimus. Vuoden 2018 alussa aloittaa toimintansa Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen tekoälyn tutkimuskeskus Finnish Center for Artificial Intelligence FCAI, jonka toiminnassa myös Nokia tulee olemaan mukana.

Aalto-yliopisto on valittu yhdeksi Nokia Bell Labsin kumppaniksi Distinguished Academic Partner -ohjelmaan (DAP). DAP-kumppanuudella tähdätään merkittäviin innovaatioihin erityisesti 5G-tutkimusalueella, radiosta analytiikkaan.

Nokia oli mukana tukemassa Aalto-1-satelliitin laukaisua kohti avaruutta. Aallon ja Helsingin yliopiston yhteinen Nokia Center for Advanced Research (NCAR) -tutkimushanke tutkii datatiedettä ja tietoverkkoja Nokian tuella.

Nokia oli Aalto-yliopiston Global Impact -yksikön koordinoiman CodeBus Africa -hankkeen kumppani. Hanke tuki 100 päivän ajan afrikkalaisten nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia tutustua teknologian maailmaan.

Nokialla työskentelee runsaasti Aalto-alumneja

Nokia on monien Aalto-yliopiston ja sen edeltäjien kasvattien työnantaja. Emeritusprofessori Erkki Oja on tehnyt ryhmineen Nokian kanssa yhteistyötä jo yli 20 vuoden ajan ja on siten tuttu monille Nokiassa työskennelleelle. Professori Ojalle myönnettiin Nokia Säätiön vuoden 2017 tunnustuspalkinto uraauurtavasta työstä koneoppimisen, hahmontunnistuksen ja neuroverkkojen aloilla.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.