Nokia-projektissa tutkittiin lisätyn ja virtuaalitodellisuuden tekniikkaa kiinteistötaloudessa

Räätälöidyissä opiskelijaprojekteissa saadaan kokemusta osallistumalla yhtiöiden projekteihin.
Nokia

Opiskelijat Elyas Saif (kiinteistötalouden koulutusohjelma (Real Estate Economics), Perustieteiden korkeakoulusta ja Leo Josephy (teollisen muotoilun koulutusohjelma, (Collaborative and Industrial Design), Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, tutkivat uusia tapoja käyttää lisätyn ja virtuaalitodellisuuden tekniikkaa kiinteistötaloudessa.

Tehtyään perusteellisen markkina-analyysin opiskelijat hyödynsivät Nokialle tyypillistä asiakaslähtöisyyttä haastatellen yli kymmentä asiantuntijaa. Nämä edustivat johtajia kiinteistötalouden koko elinkaaresta aina arkkitehtuurista ja rakentamisesta markkinointiin ja vuokraukseen.

”Lisättyä todellisuutta tutkitaan rakennusalalla, mutta teknologian käyttöönotto on ollut hidasta”

Elyas Saif järjesti haastattelut Suomen johtavien rakennusalan yritysten, kuten NCC:n ja SRV:n, edustajien kanssa ja sai runsaasti tietoa yritysten prosesseista.

”Yhtiöiden edustajien haastatteleminen auttoi minua ymmärtämään alan vaatimuksia. Oli erityisen kiinnostavaa tavata useiden alojen asiantuntijoita ja keskustella heidän kanssaan kehittyvistä teknologioista, kuten lisätystä ja virtuaalitodellisuudesta”, Saif kertoo.

Haastattelujen pohjalta Saif ja Josephy keskittyivät tutkimaan yhdessä Nokialle opinnäytetyötä tekevän Mahdi Sayaadin kanssa, kuinka lisätyn todellisuuden käyttöliittymiä voi hyödyntää rakennusteollisuudessa.

”Lisättyä todellisuutta tutkitaan rakennusalalla, mutta teknologian käyttöönotto on ollut hidasta. Lisätty todellisuus on vielä lapsenkengissä, mutta mikäli pystymme todistamaan, että sillä voidaan sujuvoittaa projekteja, yhtiöt varmasti innostuvat ottamaan uusia tuotteita käyttöön. Rakennustyömaalla aika on rahaa”, Leo Josephy sanoo.

Asiakkaan tarve tunnistettiin ja siihen kehitettiin ratkaisu

Nokia oli erittäin tyytyväinen projektin tulokseen ja vaikuttunut opiskelijoiden työn perusteellisuudesta. Nokialla työskentelevä kehityspäällikkö Petri Niiranen sanoo, että Aallon opiskelijoiden ammattimaisuus ja heidän tuloksensa tekivät minuun suuren vaikutuksen. Asiakkaan tarpeen tunnistaminen ja ratkaisun kehittäminen olivat heiltä hienoa työtä.

”Tämän projektin yhteistyö oli upeaa. Olen oikein tyytyväinen siihen, että onnistuimme suhteellisen lyhyessä ajassa kehittämään liiketoimintaidean ja ratkaisun tyhjästä. Lisäksi Nokia sai tunnustusta projektin erinomaisista saavutuksista,” Mahdi Sayaadi sanoo.

Tuotantotalouden laitoksen tutkija Jesse Karjalainen, joka toimi yhtenä opiskelijoiden ohjaajista, on myös hyvin tyytyväinen projektin etenemiseen kokonaisuutena. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien ideointi ja analysointi Nokian ja pätevien opiskelijoiden kanssa oli hieno kokemus.”

Nokian virtuaalitodellisuusprojektin järjesti Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Projektin ohjaajat olivat Perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden ohjelmasta ja opiskelijat Insinööritieteiden korkeakoulusta sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Lisätietoa:
Tommi Vihervaara, projektiasiantuntija
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Ihmiset kuvassa vasemmalta katsoen.  Akatsuki Ryu  (Aalto), Tommi Vihervaara (Aalto) Petri Niiranen (Nokia), Mahdi Sayyadi (Nokia),  Elyas Saif (Aalto), Joseph Leo(Aalto), Jonna Söderholm (Aalto) & Pia Talonpoika (Nokia)

Ihmiset kuvassa vasemmalta katsoen.

Akatsuki Ryu  (Aalto), Tommi Vihervaara (Aalto) Petri Niiranen (Nokia), Mahdi Sayyadi (Nokia),  Elyas Saif (Aalto), Joseph Leo(Aalto), Jonna Söderholm (Aalto) & Pia Talonpoika (Nokia)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa