Nokia, Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto käynnistävät uuden tutkimusyksikön

Nokia Center for Advanced Research (NCAR) keskittyy datatieteen ja tietoverkkojen tutkimukseen.

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston uusi Nokia Center for Advanced Research (NCAR) -tutkimusyksikkö tekee tiivistä yhteistyötä maineikkaan Nokia Bell Labsin kanssa.

Nokia Center for Advanced Research -yksikössä tehtävän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa teollisuudelle tärkeitä tutkimusongelmia, tehdä sekä perustutkimusta että soveltavaa tutkimusta näiden ongelmien ratkaisemiseksi ja mahdollistaa tutkijavaihto osallistuvien yliopistojen ja Nokian välillä.

– NCAR-tutkimusyksikön visiona on datavetoinen maailma, jossa miljardit esineet ja niiden yhteydet tuottavat valtavasti tietoa. Tähän liittyviä haasteita varten tarvitaan tietojenkäsittelytieteen eri osa-alueiden, kuten tietoverkkojen, kone-oppimisen, tietokantojen ja data-analytiikan yhdistämistä, sanoo professori Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta.

Uusi tutkimusyksikkö tekee yhteistyötä Nokia Bell Labs -tutkimuskeskuksen kanssa. Bell Labsin tunnettu tuotekehitys- ja tutkimusyksikkö syntyi vuonna 1925 osaksi yhdysvaltalaista puhelinyhtiötä, mutta siirtyi Nokian omistukseen vastikään.

Nokia teki NCAR-tutkimusyksikön perustamista varten Helsingin yliopistolle 150 000 euron lahjoituksen. Tämän lisäksi Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta tukee hanketta 100 000 eurolla.

Tutkimusyksikön perusrahoitusta käytetään avoimeen tutkimukseen. Tämän lisäksi yksikkö koordinoi tutkimusprojekteja.

Ensimmäiset hankkeet liittyvät esineiden Internetiä tukeviin verkkoteknologioihin, tulevaan 5G-verkkoarkkitehtuuriin, tehokkaisiin tietoliikenneprotokolliin ja verkon älykkyyden lisäämiseen.

NCAR-tutkimusyksikkö käynnistyi huhtikuun lopussa. Sen toimintaa koordinoidaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta, ja sitä vetää professori Sasu Tarkoma.

Professori Antti Ylä-Jääski Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta on NCAR-tutkimusyksikön varajohtaja.

Lisätietoja:

Nokia Center for Advanced Research -tutkimusyksikkö

Nokia Bell Labs

Professori, laitosjohtaja Sasu Tarkoma, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos
p. 040 506 2163

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.