Näyttely havainnollistaa digitaalista yliopistoa

Dipolin galleriassa voi tutustua Aalto-yliopiston digitalisaatiohankkeeseen.
Quantum Garden
Kuva Quantum Garden -installaatiosta, joka on esillä näyttelyssä. Taiteilija: Robin Baumgarten.

Nykypäivän yliopisto edellyttää kehittynyttä digitaalista infrastruktuuria ja digitaalisia palveluja. Aalto-yliopisto panostaa voimakkaasti digitalisoitumiseen.

Dipolin galleriassa avautunut näyttely, Kohti digitaalista yliopistoa – Towards a Digital University, esittelee yliopiston digitalisaatiohanketta opetuksen ja oppimisen, tutkimuksen ja innovoinnin sekä kampuksen tilojen ja käyttäjäkokemuksen näkökulmista. Näyttelyssä on esillä 11 projektia, jotka havainnollistavat hanketta.

Opetus ja oppiminen

Digitalisaatio muuttaa opetuksen ja oppimisen tapoja. Läsnäolo luentosaleissa voi vaihtua virtuaalimaailmaan tai etäopiskeluun ja työkalut sähköisiin. Digital teaching and learning tools -video esittelee seuraavat palvelut: oppimisalusta MyCourses, opiskelijarekisterit Oodi ja SISU, mediapalvelu Panopto, e-tutkintopalvelu EXAM ja ajanvarauspalvelu VIHTA.

3D-Chem VR -ohjelma opettaa kemiaa. Sen avulla voi tutkia molekyylien vuorovaikutusta kolmiulotteisesti. Ohjelma käyttää virtuaalitodellisuuden (VR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) teknologioita.

VR Hub on 35 neliömetrin kokoinen tila Harald Herlin -oppimiskeskuksessa, jossa voi tehdä laajennettua todellisuutta (XR) hyödyntäviä tuotantoja. Tilan voi varata Aallon käyttäjätunnuksin, ja siihen voi tutustua näyttelyssä videon avulla.

Tutkimus ja innovaatiot

Digitalisaation avulla voidaan saattaa tutkimustuloksia liiketoimintakäytännöiksi aiempaa tehokkaammin, helpottaa tulosten kaupallistamista ja parantaa päätöksentekoprosesseja. Teknologiat myös muuttavat tiedonkeruuta esimerkiksi niin, että kuka vain voi osallistua tutkimukseen. Quantum Garden on tästä esimerkki. Se on interaktiivinen valotaideteos, mutta samalla osa tutkimushanketta. Teosta koskettamalla voi auttaa ratkaisemaan tärkeän kvanttifysiikan tutkimusongelman. Teoksen on toteuttanut pelitaiteilija Robin Baumgarten. Se on suunniteltu yhteistyössä Suomen kvanttiteknologian huippuyksikön fyysikoiden kanssa Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston professorin Sabrina Maniscalcon johdolla.

ACRIS ja Etsimo: Aalto-yliopiston julkaisutietokanta ACRIS on yhdistetty Etsimo Oy:n visuaaliseen hakukoneeseen. Sen avulla niin yliopiston omat tutkijat ja taiteilijat kuin eri yhteistyötahot voivat helposti löytää tietoa yliopiston tutkimusryhmistä ja innovaatioista.

Banaanipoika on esimerkki digitoidusta taide-esineestä. Digitoinnin avulla voidaan parantaa arkistokokoelmien saatavuutta ja tuoda ne verkossa kaikkien käyttöön. Aalto-yliopiston arkisto on digitoinut yli 200 000 piirustusta ja valokuvaa. Lisäksi on digitoitu taideteoksia 3D-skannauksen avulla: esimerkiksi keramiikka- ja lasitaiteen opiskelijoiden työkokoelma koostuu 3 000 teoksesta, joita on kerätty vuodesta 1963 alkaen. 3D-skannauksen avulla arkistokohteita voi tutkia uudella tavoin. Lataamalla Zappar-sovelluksen puhelimeen voi katsoa, miltä näyttää Paula Blåfieldin opiskelijatyö Banaanipoika vuodelta 1983.

Digitaalinen kampus

Digitalisointi vaikuttaa myös fyysiseen ympäristöön, toimitiloihin ja niiden käytettävyyteen. Digitaalinen kampus tarkoittaa, että esimerkiksi tilavaraukset, kulunvalvonta ja navigointi onnistuvat reaaliaikaisesti mobiililaitteilla – ja että kaikkialla on käytössä nopea ja luotettava tietoliikenneverkko.

Aalto Space -mobiilisovelluksen avulla käyttäjä voi navigoida kampuksella, varata tiloja ja saada niistä tietoa reaaliaikaisesti.

Power BI-visualisoinnit esittelevät yliopiston tilojen hyödyntämistä ja käyttöastetta. Data on kerätty tarkastelemalla tilavarausten alkamis- ja päättymisaikoja.

5G H-P on 5G-teknologian ja teollisen internetin yhdistelmä. Teos havainnollistaa 5G-verkon ”viipalointia” – kuinka samaan matkaviestinverkkoon kytketyt kaksi mobiililaitetta saavat molemmat oman, toisesta riippumattoman kaistanleveyden. Näyttelyteos on esimerkki Aallon teollisen internetin kampuksesta (AIIC) ja Otaniemessä rakennettavasta 5G-kokeiluverkosta.

Näyttely Kohti digitaalista yliopistoa – Towards a Digital University on esillä Aalto-yliopiston päärakennuksessa, Dipolissa (Otakaari 24, Espoo), 7. kesäkuuta saakka.

Avoinna ma–to 7.45–20.00, pe 7.45–18.00, la 10.30–15.00, su suljettu.

Näyttelyn toteuttamisesta on vastannut työryhmä: Jose Costa, Ani-Jatta Immonen, Juha Juvonen, Kalle Kataila, Nadia Koski, Patrik Maltusch, Brad Mullen, Emery L. Norton, Timo Ovaska, Outi Turpeinen.

Juha Juvonen

Päällikkö
U909 IT Services

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta