Näkymiä avoimeen dataan: Aalto Research Data Uncovered

Meillä oli ilo saada päättää tämän kevään tutkimusdatan hallinnan ja avoimen tieteen koulutuskausi uudella hybriditapahtumalla, Aalto Research Data Uncovered, joka järjestettiin 16.5. Aalto-yliopiston Hybrid Stage -lavalla.
Picture of Marika Tervahartiala and Kamyar Hasanzadeh after the event in front of the Hybrid Stage area.
Marika Tervahartiala ja Kamyar Hasanzadeh. Kuva: Charlotte Forsgård / Aalto University

Avoimen haun kautta valitut tutkijat Marika Tervahartiala ja Kamyar Hasanzadeh kertoivat tutkimuksestaan geograafisen ja visuaalisen datan parissa avoimen datan näkökulmasta.

Esitysten aluksi esitimme kaksi lyhyttä videota, jotka antoivat audiovisuaalisen katsauksen esiintyjiemme aiheisiin. Videot toteutti tapahtumaa varten Aallon tutkimuspalveluiden tietoasiantuntija Charlotte Forsgård tuotantoyhteistyössä erityisasiantuntija ja data-agentti Essi Viitasen kanssa.

Tapahtuman juontajana toimi Data Advisor Antti Rousi tutkimuspalveluista. Yleisö pääsi osallistumaan tapahtuman kysymys- ja vastausosuuteen ja ohjelman jälkeen oli mahdollisuus verkostoitua kahvin, teen ja jäätelön äärellä.

Erityiskiitokset Marika Tervahartialalle ja Kamyar Hasanzadehille arvokkaan osaamisensa jakamisesta sekä videolla että lavalla. Haluamme myös lausua sydämelliset kiitokset kaikille, jotka osallistuivat tapahtumaan, niin paikan päällä Hybrid Stage -lavalla kuin myös niille, jotka liittyivät seuraamme suoratoiston kautta. Kiitokset myös Aalto Studios -tuotantotiimille suoratoiston ja lavatoimintojen teknisestä toteutuksesta.

Jos et päässyt paikalle tai haluat palata esityksiin, tallenne on saatavilla Aallon tutkimuspalveluiden YouTube-kanavalla (linkki alla).

Tallenne: Aalto Research Data Uncovered 2023 - YouTube

Jatkamme tuttuun tapaan tiedon jakamisen, yhteistyön ja avoimen tieteen edistämistä kaikille avoimilla koulutuksilla ja tapahtumilla, joten pysy kuulolla! Tulevan syksyn koulutustapahtumien aikataulu päivitetään koulutussivullemme viimeistään elokuussa.

Aurinkoista kesää!

RDM and open science support at Aalto University:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

Close-up of two students making notes on a research article while reading it.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa