Mustat piikennot joutuvat robottien kouriin EU-projektissa

Mikro- ja nanotekniikan laitos ryhtyy koordinoimaan aurinkokennokonseptin kaupallistamiseen tähtäävää hanketta.

Mikro- ja nanotekniikan laitoksen professori Hele Savin on saanut rahoituksen EU-projektille, jonka tavoitteena on valmistaa entistä tehokkaampia aurinkokennoja hyödyntämällä nanoteknologiaa. Aallon koordinoimaan BLACK-projektiin osallistuvat lisäksi espanjalainen Universitat Politècnica de Catalunya, saksalainen Solar World Innovations GmbH (SWIN) sekä viisi muuta alan yritystä.

”Me olemme jo saaneet laboratoriossa erittäin lupaavia tuloksia. Nyt pääsemme testaamaan yhdessä valmistajien kanssa, miten kennot toimivat ja tuottavat ulkona, osana moduuleita”, Savin iloitsee ja kertoo arviointipaneelin kiitelleen paitsi tutkimuksen vaikuttavuutta myös sitä, että teollisuus on niin vahvasti mukana yliopiston koordinoimassa hankkeessa.

Suomesta projektissa ovat mukana ohutkalvoja valmistava Beneq, paneelivalmistajat Naps Solar Systems ja Cencorp, kennojen valmistamiseen tarvittavan piin toimittava Okmetic, sekä energiayhtiö Fortum. Saksalainen kennovalmistaja SWIN on projektissa mukana ratkaisevassa roolissa.

Odotan projektilta myös tieteellisiä läpimurtoja.

”Projektin kannalta ison saksalaisyrityksen osallistuminen on tosi tärkeä juttu, sillä heillä on muun muassa massatuotantoon sopiva pilottilinjasto.  Ensisilmäykset linjaston robotteihin hiukan kauhistuttivat – mitenköhän hauraille kennoillemme niiden kourissa käy ”, Savin nauraa ja jatkaa.

”Meillä on edessä mielenkiintoisia haasteita. Tavoitteenamme on tuoda mustat piikennot askeleen lähemmäksi kuluttajaa ja parantaa kennojen pintavirheiden hallintaa myös teollisuusmittakaavassa.  Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä kaupallistamisprojektista, vaan tutkimuspuoli on isossa roolissa ja odotan projektilta myös tieteellisiä läpimurtoja.”

Lisätietoja:

Professori Hele Savin

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa