Mursut saivat arvokasta tietoa erikoistumisalueista ja työelämätaidoista

Kauppakorkeakoulun professorit ja alumnit jakoivat tietämystään ja kokemuksiaan.
Pöytien äärellä käytiin vilkasta keskustelua erikoistumisalueista.

Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat oli kutsuttu 8.3. Meet Your Community 2.0 -tapahtumaan tapaamaan ja kuulemaan professoreita, alumneja ja laitosten opintokoordinaattoreita. Tilaisuuden tavoitteena oli tarjota mursuille tietoa heille ajankohtaisen erikoistumisaluevalinnan tueksi.

Tilaisuuden avauspuheenvuoron käytti Kauppakorkeakoulun ulkoiset suhteet -yksikön päällikkö Jonna Söderholm, joka kannusti opiskelijoita juttelemaan pidemmän linjan kauppislaisten kanssa.
– Kysykää asioista, jotka teitä kiinnostavat. Mielenkiintoista on varmastikin kuulla, mitä proffat ja alumnit kertovat itse oppineensa opiskeluaikana, mihin töihin he ovat päätyneet ja minkä verran opinnoilla on ollut merkitystä työelämään sijoittumisessa.

Jonna Söderholm painotti myös verkostojen rakentamista, joka on opiskeluiden aikana vähintään yhtä tärkeää kuin tietopääoman kasvattaminen. KY:n ja ainejärjestöjen toimintaan kannattaa osallistua.

Ura- ja rekrytointipalveluiden asiantuntija Tanja Makkonen kertoi valmistuneiden sijoittumisesta työelämään.
– Vuonna 2014 yksityinen sektori oli työllistänyt 84 % valmistuneista. Melkein kolmannes (31 %) kyltereistä oli työskennellyt samassa organisaatiossa opintojen aikana kuin mihin he työllistyivät valmistuttuaan. 79 % opiskelijoista kävi töissä valmistumishetkellä ja viisi vuotta työskentelyn aloittamisesta valtaosa (94 %) alumneista oli erittäin tyytyväisiä tutkintoonsa työuransa kannalta.

Perusopintojen jälkeen on tarjolla kahdeksan erikoistumisaluetta

Suomenkielisessä kandidaattiohjelmassa on kahdeksan erikoistumisaluetta, joista valitaan yksi ensimmäisen opiskeluvuoden lopulla. Vaihtoehdot ovat johtaminen, laskentatoimi, liiketoiminnan teknologia, markkinointi, rahoitus, taloustiede, viestintä ja yritysjuridiikka, ja näistä alumnit, jos ketkä, olivat hyviä kertomaan kokemuksiaan.

It-alan yrityksessä työskentelevä Mikko Honkanen painotti myynnillisen otteen tärkeyttä yrittäjyydessä. Työkokemusta kannattaa hänen mukaansa hankkia erityisesti start-upeissa, jotta pysyy varmimmin mukana kehityksessä. Kari Janhunen edusti 1960-luvulla opiskelleita kyltereitä. Hän kertoi työskennelleensä 14 vuotta ulkomailla.
– Kulttuurierot maailmalla ovat isoja. Niitä pitää kuitenkin arvostaa, vaikka niiden ymmärtäminen on usein vaikeaa, Janhunen sanoi.

Stefan Söderström työskentelee johdon konsulttina.
– Keskiarvon ja CV:n täytyy olla hyvä, jos mielii konsultiksi suuriin konsultointiyrityksiin, Söderström kertoi kokemuksestaan.
Sanna Salo kertoi vaihtaneensa pääaineen laskentatoimesta viestintään ja työskentelee nyt viestintätoimistossa. Salo on tyytyväinen, että hän tuli opiskelleeksi myös laskentatoimea, vaikka se ei tuntunutkaan pääaineista omimmalta. Työelämässä siitä on kuitenkin ollut hyötyä, koska useimmat asiakkaat olettavat, että kauppakorkeakoulusta valmistuneet ammattilaiset ymmärtävät hyvin talouden lukujen päälle. Laskentatointa kertoi opiskelleensa myös pankkisektorilla työskentelevä HR-johtaja Maija Laaksonen. HR-tehtävissä työskentelee myös Miikka Huhta, joka opiskeli pääaineenaan johtamista.

Taloustiedettä opiskellut Juhana Brotherus työskentelee ekonomistina.
– Ainejärjestöjen toimintaan osallistuminen kannattaa, koska siinä väistämättäkin oppii ryhmätyö- ja viestintätaitoja, joita tarvitaan työelämässä, Brotherus kannusti mursuja.

Alumnien esittäytymisen jälkeen jakauduttiin erikoistumisaineiden mukaisesti pöytien ääreen ja jatkettiin vapaamuotoista keskustelua, joka oli vilkasta.

Opiskelija Artturi Hannula oli tyytyväinen tilaisuuden antiin ja kertoi vielä pohtivansa, minkä pääaineen valitsee.
– Sain konkreettista tietoa aineiden sisällöistä ja siitä, millaista työelämä on. Tämän tilaisuuden jälkeen tiedän paremmin, mitä eri aineissa opetetaan, joten valinta ei ole niin vaikea, hän sanoi.

Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut, alumnisuhteet ja KY järjestivät tilaisuuden yhteistyössä. Meet Your Community 2.0 oli jatkoa viime syksynä järjestetylle vastaavalle tilaisuudelle. KY:n tilassa Otaniemen Sahalla järjestetyn tilaisuuden juonsi KY-aktiivi Siiri Salli, joka työskentelee tällä hetkellä Kauppakorkeakoulun ulkoiset suhteet -yksikössä.

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.