Monitulkintaiset ongelmat vaativat uudenlaista johtamista

Automaatio tekee tulevaisuudessa rutiininomaiset työt, joten vasta-alkajatkin joutuvat työskentelemään monimutkaisten ongelmien parissa. Mitä tulisi ottaa huomioon johdettaessa monialaisia tiimejä, jotka ratkovat näitä haastavia ongelmia?
Monitulkintaiset ongelmat vaativat uudenlaista johtamista

”Olen väärässä paikassa”, ajatteli tutkija Satu Rekonen aloittaessaan poikkitieteellisellä tuotekehitysprojektikurssilla osana International Design Business Management -maisteriohjelmaa. Hän oli tiimissä ainoa kauppatieteilijä eikä hänellä ollut kokemusta prototyyppien tekemisestä. Opintojen edetessä hän kuitenkin ymmärsi, että erilainen tausta olikin vahvuus. Hän pystyi keskittymään tiimin sisäiseen viestintään ja esittämään hedelmällisiin keskusteluihin johtavia kysymyksiä.

Satu Rekonen

Omakohtainen kokemus sai Satu Rekosen myöhemmin urallaan kiinnostumaan monialaisista tiimeistä ja niiden johtamisesta. Hän tutki väitöskirjassaan, miten luovan ongelmanratkaisun työskentelytapoihin tottumattomat ammatinharjoittajat ja projektipäälliköt lähestyivät monitulkintaisia ongelmia. Tällainen kysymys voisi olla esimerkiksi se, miten saadaan ihmiset käyttämään sähköautoja tai miten organisaatiosta tehdään maailman paras työpaikka.

Satu Rekosen mukaan työelämän projektit tulevat olemaan enemmän ja enemmän luovien ja monisyisien ongelmien ratkaisemista.

”Omaan alaan on perinteisesti tutustuttu rutiininomaisissa työtehtävissä, mutta tulevaisuudessa nämä hoitaa automaatio. Seurauksena vasta-alkajat joutuvat kohtaamaan uransa alussa monimutkaisia ongelmia.”

Epävarmuutta on vaikea sietää

Satu Rekosen tutkimuksen mukaan luovan ongelmanratkaisun suhteen kokemattomilla oli taipumus hypätä nopeasti loppuratkaisuun sen sijaan, että he tutkisivat vaihtoehtoisia ratkaisuja. Rekosen mukaan projektityöskentelyssä pitäisi hyväksyä se, että projekteille ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ratkaisua. Hyvä lopputulos vaatii kokeiluja, keskustelua, oppimista, avoimuutta ja luottamuksen rakentamista.

Alla Satu Rekonen ohjeistaa, miten projektipäällikkö voi luoda olosuhteita, jotka tukevat tiimiä monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa.

1. Tunne tiimisi kyvykkyydet
    Monitulkintaisia ongelmia ratkotaan usein monialaisissa tiimeissä. Jotta koko tiimin kyvykkyydet voitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää, tulee jokaisen olla kykenevä ja halukas tuomaan oma osaamisensa esiin. Projektin alkuun on hyvä luoda rakenteita, jotka tukevat tiimiläisten osaamisen näkyväksi tekemistä.
  2. Luo tiimin sisälle palautteenantokulttuuri
    Väärinkäsitykset ihmisten välillä saavat usein alkunsa pienistä yksittäisistä tilanteista. Kun näitä tilanteita ei puhuta auki, toiminta alkaa rakentumaan olettamuksien, usein epäedullisten, päälle. Kun tiimilläsi on yhdessä sovitut palautteenantomenetelmät, tällaisille olettamuksille ei jää tilaa.
  3. Opettele sietämään epävarmuutta ja tue myös tiimiläisiäsi epävarmuuden siedossa
    Kun luodaan jotain, mitä ei ole vielä olemassa, epävarmuus on läsnä eri muodoissaan.  Loppuratkaisuun ja tiimiläisten rooleihin liittyviä epävarmuuksia tulisi sanoittaa ja käydä läpi säännöllisesti.
  4. Ole utelias muiden näkemyksille
    Monitulkintaisia ongelmia ratkottaessa ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeata ratkaisua. Toisten näkökantojen ymmärtäminen on tärkeää. Muilta tiimiläisiltä voi myös oppia. Erilaisista näkökannoista saadaan rakennettua tiimille yhteistä ymmärrystä.
  5. Tue esimerkilläsi rakentavaa ja avointa vuorovaikutusta
    Käytännöt rakentavalle ja avoimelle vuorovaikutukselle luodaan projektin alkumetreillä. Esimerkillä on suuri vaikutus. Rakentava ja avoin vuorovaikutus muodostuu pienistä asioista kuten katsekontaktista, toisen kuuntelemisesta ja avoimien kysymysten esittämisestä.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!