Mohammad Tavakkolille Gustaf Kompan palkinto parhaasta kemian alan väitöskirjasta

Palkintoraadin mukaan Tavakkolin väitöskirja edustaa korkeinta mahdollista tutkimuksen tasoa kemian tekniikan alalla.
Dr. Mohamad Tavakkoli with Finnish Chemical Society President Dr. Pekka Joensuu

Suomalaisten Kemistien Seura on myöntänyt Gustaf Kompan palkinnon parhaasta väitöskirjasta Mohammad Tavakkolille. Kompan palkinto myönnetään vuosittain enintään kahdelle parhaalle väitöskirjalle teoreettisen tai sovelletun kemian alalla.

Tavakkolin väitöskirjan otsikkona on ‘Modified Carbon Nanomaterials as Active Electrocatalysts’ ja se kattaa ja yhdistää useita tutkimusaloja. Tulokset ovat herättäneet huomattavaa kiinnostusta energian, sähkökemian ja materiaalitieteen alalla.

Väitöskirja, jonka ohjaajana toimi professori Kari Laasonen, kuvaa eri nanomateriaalien uudenlaista synteesiä ja karakterisointia. Hiilinanoputket tunnetaan niiden erinomaisesta soveltuvuudesta useisiin käyttösovelluksiin. Väitöskirjassa todistettiin, että niitä voidaan myös hyödyntää erittäin aktiivisten ja kestävien elektrokatalyyttien luomisessa muokkaamalla niitä metallien, typen tai organometallisten yhdisteiden avulla.

Elektrokatalyytit voivat olla hyödyllisiä veden elektrolyysissä, joka on arvokas tekniikka suurta ja kasvavaa teollisuuden alaa edustavassa puhtaan vedyn tuotannossa.

”Onnistuimme kehittämään uusiin, edullisiin ja runsaisiin materiaaleihin perustuvia huipputasoisia elektrokatalyyttejä, joita voidaan käyttää vedyn tuottamiseen veden elektrolyysin avulla. Nämä katalyytit voisivat korvata nykyiset veden elektrolyysilaitteissa käytetyt kaupalliset katalyytit, joiden pohjana on pääasiassa kallis ja harvinainen platina sekä muita jalometalleja,” sanoo Mohammad Tavakkoli.

Tällä hetkellä Tavakkoli työskentelee tutkijatohtorina professori Esko Kauppisen johtamassa nanomateriaalien tutkimusryhmässä Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksella. Hänen tämänhetkistä tutkimusaluettaan ovat nanomateriaalien ja hiilinanoputkien aerosolipohjaiset synteesit, joissa suunnitellaan uudenlaisia elektrodimateriaaleja käytettäväksi sähkökemiallisissa energialaitteissa, kuten polttokennoissa, veden elektrolyysilaitteissa, paristoissa ja superkondensaattoreissa.

Gustaf Komppa (1867–1949) oli yksi Suomen arvostetuimmista kemisteistä. Professori Komppa työskenteli lähes viiden vuosikymmenen ajan kemian opettajana ja tutkijana Teknillisessä korkeakoulussa. Hänen tunnetuin saavutuksensa on kamferihapon syntetisoiminen.

Lisätietoa:

Mohammad Tavakkoli
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto

Suomalaisten Kemistien Seura

Kuva: Mohammad Tavakkoli ja Suomalaisten Kemistien Seuran puheenjohtaja Pekka Joensuu.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.