Miten muotoilu voi hyödyttää liiketoimintaa ja strategiaa?

Heavy Metal -kesäprojekti tutki muotoilua strategisena työkaluna teknologiavetoisissa yrityksissä.
heavy-metal-cafe-koket_fi_fi.jpg

Kesän aikana yhdeksän innokasta muotoilun opiskelijaa työskenteli kolmen teknologia-alan yrityksen kanssa. Yritykset olivat funktionaalisten muovien kehittäjä Premix, korkealaatuisten poranterien ja -kruunujen valmistaja Robit sekä kaivos- ja tunnelointiprosessien asiantuntija, kaivoslaitteiden toimittaja Normet.

Robitille työskentelevän ryhmän tavoitteena oli selventää ja visualisoida brändistrategiaa. Henkilöstöhaastattelujen ja yhteissuunnittelutyöpajojen avulla opiskelijat selvensivät yrityksen arvoja ja kehittivät yhtenäisen brändiviestin. Työn tuloksena syntyi ohjeistus siihen, miten esitellä yritystä asiakkaille.

Robitin toimitusjohtaja Mika Virtanen sai hyvin positiivisen vaikutelman ryhmien työstä jo yhteissuunnittelutyöpajan jälkeen. "Näillä ihmisillä on selvästi enemmän näkemyksiä ja taiteellista silmää kuin meillä, jotka työskentelemme päivittäin liiketoiminnan parissa. Tämä on silmiä avaavaa ja pysäyttävää, ja pakottaa meidätkin ajattelemaan toisin. Se antaa uutta perspektiiviä", hän sanoi.

Opiskelijat huomioivat erilaisia ​​mahdollisuuksia käyttää muotoilua entistä tehokkaammin - ei pelkästään projektina, vaan kauttaaltaan yrityksen liiketoimintaan ulottuvana toimintona. Normetille työskentelevä ryhmä antoi yritykselle laajan valikoiman ehdotuksia aina muotoilupäällikön nimittämisestä tuotevalikoiman uudelleenarvioimiseen.

“Opiskelijoiden oikeaan osuva tulkinta Normetin nykytilanteesta design-asioissa yllätti tarkkuudellaan. Tulokset ja ehdotukset jatkon suhteen olivat hyviä ja niitä on Normetilla syytä huolella tarkastella”, kertoo projektipäällikkö Timo Lipponen.

Premix-ryhmän tehtävänä oli kehittää "unelma-asiakaskokemus". Opiskelijat loivat asiakaskokemuksen ohjeistuksen ja mittariston sekä ideoita asiakassuhteen seurantaan.

“Opiskelijoiden avoin suhtautuminen haastavaa aihetta kohtaan ja sitoutuneisuus perinpohjaiseen nykytila-analyysiin oli mahtavaa. Koimme että opiskelijatiimi oli aidosti kiinnostunut projektista, yhtiöstämme ja tuotteistamme. Saimme hienoja uusia ideoita ja pääsemme tulosten avulla pureutumaan yhä syvemmälle asiakaskokemuksemme ytimeen”, kertoo Premixin markkinointipäällikkö Mia Puhakainen.

Projekti järjestettiin Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tuella. Säätiön toimitusjohtaja, Tkt Laura Juvonen uskoo, että muotoilu on merkittävä tekijä teknologiayritysten tulevaisuuden kannalta. “Muotoilun avulla teknologiateollisuus voi uudistua ja pysyä kilpailukykyisenä. Säätiössä halusimme erityisesti tukea sitä, että nuoret muotoilijat pääsisivät jo opiskelujen aikana yhteistyöhön teknologiayritysten kanssa”, hän kertoo.

Opiskelijat tekivät projektejaan esittelevät videot. Tässä Robitille työskennelleen tiimin video.

Lisätietoja:

Pekka Murto, Heavy Metal -projektikoordinaattori, [email protected], +358 50 383 4649

Pirita Posti, Yrityssuhdepäällikkö, [email protected], +358 50 364 6381

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.