Miten kuvittaa suomalaisuus ilman saunaa, Kalevalaa tai Suomen lippua?

Pietarin Suomi-päivään tehty "Spirit of Finland" seinämaalaus symboloi kulttuurin ja luonnon läheistä yhteyttä.
Spirit of Finland mural in St. Petersburg. Photo: Rustam Kotov_1
Spirit of Finland seinämaalaus Pietarissa. Kuva: Rustam Kotov/Suomen Pietarin kulttuuri-instituutti

Vuosittain Pietarissa järjestettävä Suomi-päivä on yksipäiväinen festivaali, jota vietetään 25.5.2019. Festivaalia varten Suomen Pietarin kulttuuri-instituutti tilasi seinämaalauksen Sevkabel Portin kulttuurikeskuksen ulkoseinään. Kulttuuri-instituutti tukee suomalaisten kulttuuritekijöiden työtä Venäjällä.

"Spirit of Finland" -maalauksessa on kaksi henkeä, jotka symboloivat suomalaisen kulttuurin ja luonnon välistä läheistä yhteyttä ikivihreiden metsien, puhtaiden järvien ja arkkitehtuurin kautta. Henkiä ympäröivät myös suomalaisen arkielämän tunnuspiirteet, esimerkiksi pakollinen aamukuppi kahvia.

Designers of Spirit of Finland mural, Teo Georgiev and Sofia Kolovskaya Photo: Kerttu Matinpuro/ The Finnish Institute in Saint Petersburg
Spirit of Finland seinämaalauksen tekijät, Teo Georgiev ja Sofia Kolovskaya Kuva: Kerttu Matinpuro/ Suomen Pietarin kulttuuri-instituutti

Seinämaalauksen suunnittelivat kuvittajat Sofia Kolovskaya ja Teo Georgiev, molemmat Aalto Visual Communication Design (VCD) -ohjelman opiskelijoita. Maalaus on kooltaan noin 4 metriä leveä ja 8 metriä korkea.

Yhteistyössä: Suomen Pietarin kulttuuri-instituutti, Aalto-yliopisto, Suomi-päivä, Sevkabel Port

Osoite: Sevkabel Port, Kozhevennaya liniya 40D

Seinämaalausten tekijät:

Kuvittaja Sofia Kolovskaya on kotoisin Pietarista ja asuu nykyään Helsingissä. Hän valmistui Aalto-yliopistosta Visual Communication Design-ohjelmasta vuonna 2019. Hänen teoksiaan ovat muun muassa opaskirja 'Pietarin aakkoset', käynnissä oleva projekti '1 Day, 1 Sketch' sekä kuvitettu romaani ’Malenkaya Gora’ (’Pieni vuori’). Hän tekee yhteistyötä Podpisnie Izdaniya kirjakaupan kanssa sekä on toiminut kustantamo Mann, Ivanov & Ferberin kuvittajana.

kolovskaya.com

Teo Georgiev on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka on lähtöisin Bulgarian Plovdivista. Hän asuu Helsingissä ja tekee opinnäytetyötään Aalto VCD:n Visual Narrative -suuntautumislinjalla. Hän on suunnitellut muun muassa Aallon kasvuyrityskeskus A Gridin yksisarvisteemaisen seinämaalauksen sekä pakkauksia että kirjan kansia.

teogeorgiev.com

Lisää tietoa:

Anna Kalduzova, tiedottaja, Suomen Pietarin kulttuuri-instituutti

+ 7 (931) 381 84 52

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.