Uutiset

Mitä jokaisen tulisi tietää verkkohäiriköinnistä, someriippuvuudesta ja valeuutisista?

Materiaali pohjautuu kiiteltyyn luentosarjaan. Tekijät toivovat mukaan erityisesti nuoria, sillä heidän arjessaan sosiaalinen media on tiiveimmin mukana ja neljännes nuorista on joutunut kiusatuksi somessa.

Aalto-yliopisto järjesti viime keväänä työelämäprofessori Risto Sarvaksen johdolla Sosiaalisen median ilmiöt -luentosarjan, jossa kuusi asiantuntijaa pureutui sosiaalisen median ilmiöihin eri näkökulmista. Luennoilla käsiteltiin muun muassa ratkaisuja somessa tapahtuvaan uhkailuun ja kiusaamiseen, someriippuvuutta, valeuutisia ja sosiaalisen median kuplia.

”Saimme luennoista valtavasti positiivista palautetta. Koska aihe on yhä tärkeämpi ja koskettaa koko yhteiskuntaa, halusimme keksiä lisäkäyttöä luentosarjan sisällöille ja päätimme tehdä niistä kaikille avoimen itseopiskelupaketin”, Risto Sarvas sanoo.

Paketin suunnittelussa on ajateltu erityisesti lukioikäisiä nuoria ja heidän opettajiaan. Syy on selvä: Tilastokeskuksen selvityksen mukaan sosiaalista mediaa jatkuvasti seuraavien osuus on suurin juuri 15–19-vuotiaiden ryhmässä. EBrandin tekemän kyselyn mukaan 25 prosenttia nuorista on joutunut somessa kiusatuksi ja 60 prosenttia on nähnyt siellä toisten kiusaamista. Kyselyyn vastanneista peräti 69 prosenttia toivoi, että sosiaalisen median käyttöä opetettaisiin koulussa tai kotona.

Luentosarjaa opetuksessa jo aiemmin hyödyntänyt Otaniemen lukion äidinkielenopettaja Ulla Helenius-Aro kertoo luentojen avanneen nuorille uusia näkökulmia.

”Kävimme mielenkiintoisia keskusteluja sosiaalisen median vallasta, vaaroista ja uhkakuvista – mutta myös mahdollisuuksista. Nuoria mietityttää se, vääristääkö sosiaalinen media ihmisten maailmankuvaa ja millaisina erilaiset ilmiöt somessa näyttäytyvät.”

Mitä ovat someriippuvuus, valeuutiset ja sosiaalisen median kuplat?

Paketti koostuu kuudesta luennosta ja niitä käsittelevistä tehtävistä. Tehtävät on suunniteltu käytettäväksi lukion äidinkielen opetuksessa, mutta niitä on mahdollista soveltaa myös esimerkiksi yliopistojen viestinnän ja median opetuksessa sekä reaaliaineiden, yhteiskuntaopin ja terveystiedon tunneilla.

”Suunnittelimme itseopiskelupaketin yhdessä Otaniemen lukion ja Suomalaisen yhteiskoulun äidinkielen opettajien kanssa, jotta se olisi sekä helposti lähestyttävä että pedagogisesti toimiva. Paketti on myös rakennettu niin, että opettajat yläkouluista yliopistoihin voivat soveltaa sitä omassa opetuksessaan”, sanoo informaatioverkostojen opiskelija ja paketin pääsuunnittelija Jani Kaitosalmi.

Opiskelupakettiin voit tutustua täällä.

Lisätietoja:

Työelämäprofessori Risto Sarvas
p.  050 384 1553
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.