Mitä Aallon tutkimusportaali kertoo Aallon tutkimusaktiviteeteista ja median kiinnostuksesta vuonna 2022?

Viimeisen kolmen vuoden aikana olemme eläneet muutosten kourissa. Ensin Covid-19-pandemia iski ja seuraavaksi Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan, energianhinnat kipusivat ja ihmisten turvallisuudentunne järkkyi. Kestävän kehityksen mukainen tuottaminen ja kuluttaminen ovat myös näkyviä aiheita tutkimusportaalissa.
Pic of Aalto research portal
ACRIS activities and their occurrence in 20220
Activities in ACRIS in 2022

Aktiviteetit

Ennen pandemiaa vuosittainen aktiviteettien määrä vaihteli 3000 ja 4000 välillä. Vuodesta 2020 lähtien aktiviteettejä on kirjattu vuosittain n. 1500.

Erilaisten aktiviteettien suhteet ovat muuttuneet. Aikaisemmin vierailut Aallosta ja Aaltoon olivat viiden yleisimmän aktiviteetin joukossa. Kuten kuvio näyttää, fyysisten vierailujen määrä on laskenut. Myös muiden aktiviteettien määrät ovat laskeneet.

ACRISiin on lisätty monia uusia aktiviteettikategorioita uuden TENK CV-pohjan ja tutkijan vastuullisen arvioinnin innoittamana. Lisäksi tutkijoiden on mahdollista lisätä asiasanoja: avoimen tieteen edistäminen ja tutkimusetiikan edistäminen erilaisiin aktiviteetteihin.

Prizes and their occurrence in ACRIS in 2022
Prizes in ACRIS in 2022

Palkinnot

ACRISiin lisättiin yli 180 palkintoa vuonna 2022. Näistä yli 30 on opiskelijapalkintoja. Vastuuprofessori tai ohjaaja voi syöttää opiskelijapalkinnon ACRISiin lisäämällä otsikon alkuun 'Student Prize'. Aalto raportoi joka vuosi aaltolaisten saamat palkinnot ja opiskelijapalkinnot on helppo filtteröidä virallisesta raportista mikäli ne on merkitty asianmukaisesti.

Mediauutiset

2233 uutista (lehdistä, tv:stä, verkosta) – enemmän kuin koskaan aikaisemmin - integroitiin ACRISiin vuonna 2022. Uutiset integroitiin lähinnä kotimaisista lähteistä. Tapahtumarikas vuosi näkyi selvästi aiheissa, jotka kiinnostivat mediaa. Niitä aaltolaisia tutkijoita, joiden tutkimuksesta ja mielipiteistä oltiin erityisen kiinnostuneita, on lueteltu alla.

Venäjän hyökkäyssodan, turvallisuuden ja kyberturvallisuuden haastateltavana työelämäprofessori Jarno Limnéll on suosittu. Professori Peter Lundin tutkimuskiinnostus: tulevaisuuden monitieteiset energiakysymykset ja vaihtoehtoiset energialähteet kiinnostavat mediaa. Senioritutkija Iivo Vehviläinen on sähkömarkkinoiden asiantuntija ja yleinen haastateltava, kun media haluaa kommentteja hallituksen suunnittelemasta energian hintojen nousua kompensoivasta tukipaketista tai ylipäänsä volatiileista sähkömarkkinoista.

Apulaisprofessori Jaan Praks ja hänen tutkimusryhmänsä lähettivät ensimmäisen suomalaisen tiedesatelliitin avaruuteen. Professorit Kirsi Niinimäki ja Minna Halme tutkivat kestäviä keinoja tuottaa ja kuluttaa vaatteita. Professori Matti Kummun tutkimusryhmä on erikoistunut ruoka- ja vesijärjestelmiin sekä moninaisiin muihin kestävän kehityksen aiheisiin. Media on kiinnostunut professori Risto Kososen  tutkimuksesta suomalaisista taloista ja helteistä – kuinka pärjäämme, jos hellekesät vain kuumenevat. Professori Vesa Puttonen on erilaisen rahoitusta ja rahoitusmarkkinoita koskevien uutisten yleinen haastateltava.

Professori Mikko Möttönen on kvanttilaskennan asiantuntija ja kehittää ERC-rahoituksen avulla uutta kubitia, jonka ansioista kvanttioperaatiot tarkentuvat. Professori Zhipei Sunin foneettinen tutkimusryhmä on ollut lukuisissa ulkomaisissa uutisissa optisen laskennan, superohuiden puolijohteiden tai valon kätisyyden tutkimuksen ansiosta.

Aalto CHEM HealthTec 3D print (photo: Mikko Raskinen)

Näin lisäät aktiviteetteja ACRISiin

Kirjaamalla aktiviteetteja ACRIS-järjestelmään voit tuoda esiin tutkimukseen liittyvää toimintaasi.

Palvelut
Aalto ARTS pajakuva, photo: Mikko Raskinen

Medianäkyvyys ja palkinnot ACRISissa

ACRISiin on mahdollista lisätä tietoja medianäkyvyydestä ja palkinnoista.

Palvelut
Ongoing Research main picture. Photo by Unto Rautio.

Medialle: Täältä löydät Aallon asiantuntijat eri aiheille

Tältä sivulta löydät Aalto-yliopiston tekniikan, talouden ja taiteen asiantuntijoita. Heidät on jaoteltu eri asiasanojen alle.

Tutkimus ja taide

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa