Millennium-teknologiapalkinnon 2016 voittaja julkistetaan 24.5.

Palkinto on Suomen kunnianosoitus elämänlaatua parantaville teknologisille innovaatioille.
Tekniikan Akatemia julkistaa voittajan tiistaina 24. toukokuuta. Aalto-yliopiston alumnit ja yleisö ovat tervetulleita Millennium-tapahtumiin.

Www, avoin lähdekoodi, eettinen kantasolututkimus, sininen ja valkoinen led-valo, kustannustehokas aurinkoenergia, uudentyyppiset biomateriaalit keinokudoksina ja tiedon tallennustiheyden mullistanut spintroniikka. Nämä kaikki ovat innovaatioita, jotka on aiemmin palkittu suomalaisella Millennium-teknologiapalkinnolla.

Tekniikan Akatemia julkistaa voittajan tiistaina 24. toukokuuta klo 14 alkavassa tilaisuudessa Helsingin yliopiston juhlasalissa. Julkistustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä Millennium.fi-sivustolla. Tilaisuus on englanninkielinen.

Aalto-yliopisto mukana Millennium-teknologiapalkinnossa

Joka toinen vuosi jaettava miljoonan euron Millennium-teknologiapalkinto on yksi maailman suurimmista tiede- ja teknologiapalkinnoista.

Millennium-teknologiapalkinnon saajat valitsee riippumattoman Tekniikan Akatemia -säätiön hallitus nimekkään kansainvälisen palkintolautakunnan suositusten pohjalta. Palkintolautakunnan jäsenenä Aalto-yliopistosta on akateemikko Riitta Hari. Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemia -säätiön strateginen kumppani.

Voittajan luento ja paneelikeskustelu innovaatioista 25.5.

Aalto-yliopisto on mukana myös Millennium Talks -oheistapahtumissa, joihin alumnit ja yleisö ovat lämpimästi tervetulleita:

What does it take to become an innovator? -paneelikeskustelussa keskiviikkona 25. toukokuuta klo 15 alkaen pohditaan, mitä tarvitaan innovaatioiden syntyyn. Näkökulmia ja ratkaisuja tarjoavat asiantuntijat tieteen ja teknologian huipulta ja koulutus- ja innovaatiopolitiikan ytimestä. Keskustelua Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa moderoi professori Marja Makarow.

Paneelikeskustelun jälkeen voittaja kertoo työstään ja palkitusta innovaatiostaan Studia Generalia -yleisöluennolla Kauppakorkeakoulussa samana päivänä kello 17.30 alkaen. Tilaisuuden moderoijana toimii professori Howy Jacobs.

Katso tarkat tiedot tapahtumista tapahtumakalenterista.

P.s. Lapsille ja nuorille järjestetään MillenniumX-tapahtuma viikonloppuna 20.–22.5. Kaapelitehtaalla Helsingissä. Aalto-yliopistosta mukana on muun muassa vetyauto ja LEGO-robotti. Lisäksi luvassa syötäviä molekyylejä ja koodaamisen saloja!

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.