Millainen olisi Elämä 1.5? Hae mukaan vuoden 2022 Designs for a Cooler Planet -tapahtumaan!

Jotta ratkomme ilmastonmuutosta ja luontokatoa, uusia oivalluksia kaivataan kipeästi. Onko sinulla idea ylikulutuksen hillitsemiseen, ilmaston lämpenemisen hidastamiseen tai parempaan työelämään? Designs for a Cooler Planet 2022 kokoaa aaltolaisten innostavimmat hankkeet - tule mukaan!
Designs for a Cooler Planet 2022 – Open call
Kollaasin kuvat: Mikko Riskanen, Anne Kinnunen ja Aivan

Aikaa ei ole hukattavaksi: ilmastokriisi, luontokato ja epätasaisesti jakautuneet resurssit uhkaavat muuttaa arkemme turvattomaksi. YK ja monet valtiot ovat asettaneet tavoitteekseen, että maapallon lämpeneminen pysäytetään 1,5 asteeseen. Tavoite on kuitenkin karkaamassa käsistä riittämättömien ilmastotoimien takia.

Yhdessä voimme tehdä suuriakin muutoksia, mutta niihin tarvitaan mielikuvitusta ja uusia ratkaisuja.

Designs for a Cooler Planet -tapahtuman vuoden 2022 teema on Elämä 1.5. Esittelemme aaltolaisten ratkaisuja siihen, mitä oivaltavampi elämätulevaisuudessavoisi olla. Miten tuemme monimuotoisuutta, hillitsemme ylikulutusta, hidastamme ilmaston lämpenemistä ja luomme parempaa työelämää ja vapaa-aikaa?

Tapahtuman avulla pääset kertomaan suurelle yleisölle, medialle ja päätöksentekijöille, miten sinun työsi vaikuttaa parempaan tulevaisuuteen. Tuomme yhteen ratkaisut, jotka vastaavat systeemisiin haasteisiin ja edistävät hyvinvointia sekä ekosysteemeiden kestävyyttä.

Haussa tutkimuksia, kokeiluja, ratkaisuja ja prototyyppejä

Etsimme mukaan innostavia tutkimushankkeita, prototyyppejä, tutkimuksesta lähteneitä yrityksiä, akateemisia ajatusmalleja ja opiskelijatöitä. Esittelemme projekteja suurelle yleisölle, sidosryhmille ja omalle Aalto-yhteisölle. Hanke voi olla käynnissä oleva tutkimus tai jo valmis ratkaisu, konseptitason kokeilu, taiteellinen teos tai malli prosessista.

Voit ehdottaa mukaan näyttelyä, seminaaria, tutustumiskierrosta tai muuta tapahtumaa. Esiteltävät projektit valitaan helmikuussa 2022. Designs For a Cooler Planet -tapahtuma avautuu Otaniemessä syyskuussa 2022 jo neljännen kerran.

Haluatko oppia lisää 1.5 asteen elämäntavoista? Tutustu Sitran 2019 raporttiin.

Vuoden 2021 tapahtuma tavoitti 2 000 ihmistä

Vuoden 2021 tapahtuma tavoitti Otaniemessä noin 2 000 ihmistä. Opastetuilla kierroksilla kävi 260 sidosryhmän edustajaa (lahjoittajia, rahoittajia ja kumppaneita) ja virtuaalitapahtumiin osallistui yli 800 ihmistä 29 eri maasta. Noin 1 500 Aalto-yhteisön jäsentä tutustui näyttelyihin paikan päällä.

Tapahtuma näkyi sekä kotimaisessa että kansainvälisessä mediassa (esimerkiksi DezeenKauppalehtiTekniikka & Talous) ja loi aaltolaisten välille runsaasti uusia verkostoja.

Usein kysytyt kysymykset

Yhteistyökumppanit

Designs for a Cooler Planet | Virtuaalinäyttelyt 2021

Better to Wear exhibition photo: Anne Kinnunen

Parempaa ylle | Virtuaalinäyttely (ulkoinen linkki)

Ratkaisuja kestävämpään muotiin.

Loving Environments virtual exhibition. Design: Heljä Nieminen

Vaalitut ympäristöt | Virtuaalinäyttely (ulkoinen linkki)

Kestävämpiä ja houkuttelevampia elinympäristöjä.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa