Mikko Kososen sisällä asuu pieni tutkija

Hallituksen puheenjohtaja kannustaa aloitteellisuuteen ja rohkeuteen.
Aalto University Mikko Kosonen / Photo by Jaakko Kahilaniemi

Sitran yliasiamies Mikko Kosonen valmistui kauppatieteiden maisteriksi vuonna 1982 ja tohtoriksi yhdeksän vuotta myöhemmin Helsingin kauppakorkeakoulusta. Vuonna 2016 hän palasi alma materiinsa uuteen rooliin, Aalto-yliopiston hallituksen jäseneksi, ja tämän vuoden alusta hän on toiminut hallituksen puheenjohtajana.

Välissä on ollut yli 20 vuotta hektisiä tehtäviä Nokiassa, jossa Mikko Kosonen johti strategiatyötä ja tietohallintoa yrityksen voimakkaan kasvun vuosina. Sen jälkeen hän tutki ja kirjoitti strategiasta, ja vuodesta 2008 päätyönä on ollut yliasiamiehen pesti Sitrassa.

Mikko Kosonen teki väitöskirjansa työn ohessa Nokiassa. Hänen kansainvälisen liiketoiminnan väitöskirjansa oli alansa ensimmäinen Suomessa ja käsitteli systeemiliiketoiminnan kansainvälistymistä.

”Minulla oli se onnellinen tilanne väitöskirjaa tehdessäni, että pääsin saman tien soveltamaan ja testaamaan tutkimustuloksiani Nokiassa. Tohtoriopinnot antoivat ymmärrystä ja itseluottamusta, ja niiden kautta löysin myös itsestäni pienen tutkijan. Nokian ja Sitran välissä tein taas muutaman vuoden tutkijan töitä, kun kirjoitimme professori Yves Dozin kanssa kirjan ja useita julkaisuja strategisesta ketteryydestä”, Kosonen kertoo.

Hyvä strategia on yksinkertainen

Strateginen johtaminen on ollut Mikko Kososen työ- ja tutkimusuran ytimessä. ”Hyvä strategiaprosessi sitouttaa kaikki avaintoimijat yhteiseen ’löytöretkeen’ ja toimintaan. Hyvä strategia taas kiteyttää organisaation arvolupauksen ja tarjoaa kaikille avaintoimijoille innostavan ja uskottavan polun eteenpäin. Hyvä strategia myös elää ajassa ja päivittyy maailman muutoksen myötä.”

Aalto-yliopisto katsoo juuri nyt tulevaisuuteen, kun se valmistelee uutta strategiaansa. Yliopistoyhteisö on saanut osallistua valmisteluun muun muassa esittämällä kysymyksiä, joihin uuden strategian tulisi vastata. Hallituksen puheenjohtaja on tyytyväinen työn etenemiseen. ”On tärkeää, että yhteisö on mukana ja esittää ajatuksia, ideoita ja näkemyksiä. Niistä sitten prosessin myötä kiteytyvät ne tekijät, jotka tekevät Aalto-yliopistosta erityisen.”

”Yliopisto on yhteisönä monella tapaa erilainen kuin yritys, ja se on huomioitava myös strategiatyössä. Yrityksissä usein fokusoidaan tiukasti yhdelle alueelle, kun taas yliopiston aikajänne on pitempi ja sillä pitää olla monta vahvaa aluetta, jotka rikastavat kokonaisuutta.”

Mikko Kosonen pitää Aalto-yliopiston alkuperäistä ideaa monitieteisestä tutkimuspohjaisesta innovaatioyliopistosta loistavana.  ”Se oli erinomainen osoitus onnistuneesta kansallisesta strategisesta ajattelusta. Tämä oma erityinen profiilimme tarjoaa meille hienoja mahdollisuuksia tulevaisuudessa.”

Maailma muuttuu yhä kiivaampaa tahtia. Kososen mukaan yliopiston on nyt tärkeää ajatella strategisesti ja olla fiksu. ”Kansainvälinen osaamiskilpailu on kovaa ja esimerkiksi Aasian yliopistoilla on rahaa ja ihmisiä enemmän kuin meillä koskaan voi olla. Kukaan ei enää pärjää yksin, ja meidän tuleekin löytää parhaat omaan arvomaailmaamme sopivat kumppanit maailmalta. On tärkeää myös verkottua ja vaikuttaa monipuolisesti yhteiskunnassa.”

”Meidän pitää myös löytää uusia ratkaisuja elinikäisen oppimisen uusiin haasteisiin ja hyödyntää uuden teknologian mahdollistamia oppimisen polkuja pysyäksemme kilpailukykyisinä. Myös tärkeään kestävän kehityksen haasteeseen on vastattava tosissaan. Aallolla on tälläkin saralla paljon annettavaa.”

Otaniemessä on ainutlaatuinen osaamiskeskittymä

Mikko Kosonen oli mukana yliopiston hallituksessa sen päättäessä vuonna 2016 sijoittaa yliopiston kaikki ydintoiminnot Otaniemeen. Nyt tuo päätös on toteutunut, kun sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu että Kauppakorkeakoulu toimivat Otaniemessä.

”Tämä upea ja ainutlaatuinen kampus on ehdottomasti vahvuutemme. Kaikkien korkeakoulujemme sijoittuminen samaan paikkaan tuo aitoa monitieteisyyttä. Otaniemen ekosysteemissä on perustutkimusta, soveltavaa tutkimusta, taidetta ja yrityksiä. Se on osaajien keskittymä, jossa yhdessä luodaan ratkaisuja maailman vaikeisiin ongelmiin”, Kosonen sanoo.

Hallituksen puheenjohtaja rohkaisee aloitteellisuuteen. ”Kannattaa hakea uudenlaisia ratkaisuja, olla rohkea ja haastaa vallitseva tilanne. Se on ainoa tapa pysyä mukana maailmanlaajuisessa kilpailussa”.

Mikko Kosonen
  • Syntynyt 1957
  • Kauppatieteiden maisteri 1982, kauppatieteiden tohtori 1991 (kansainvälinen liiketoiminta)
  • Nokian palveluksessa vuosina 1984-2007, useita johtotehtäviä, muun muassa konsernin strategia- ja tietohallintojohtaja
  • Sitran yliasiamies vuodesta 2008 alkaen
  • Aalto-yliopiston hallituksen jäsen 2016, puheenjohtaja 2019 alkaen
  • Harrastuksena hikiurheilu yksin luonnossa sekä kulttuuri ja lukeminen. Viimeksi hän luki Elena Ferranten Napoli-sarjan.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.