Meyer Turku ja Aalto-yliopisto syvempään yhteistyöhön meritekniikan tutkimuksessa ja opetuksessa

Aalto-yliopisto ja Meyer Turku Oy ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on vahvistaa ja kehittää monialaista tutkimusyhteistyötä ja opetusta sekä tehostaa asiantuntijayhteistyötä.
Costa Smeralda varustelulaiturissa (Kuva: Meyer Turku Oy)
Costa Smeralda -alus varustelulaiturissa (Kuva: Meyer Turku Oy)

”Haluamme, että Suomi on laivateknologian ja -tieteen johtava maa maailmassa. Etsimme koko ajan uusia lahjakkaita työntekijöitä telakalle, joten haluamme olla läsnä Otaniemen kampuksella ja opiskelijoiden akateemisessa elämässä. Tämä sopimus on luonteva jatke jo entuudestaan hyvälle yhteistyöllemme Aalto-yliopiston kanssa”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo.

”Aalto-yliopiston alojen yhdistelmä ja tiivis monialainen yhteistyö on hyvä pohja innovaatioille ja se tuo uudenlaista osaamista meritekniikan alalle. Nyt solmittu sopimus on jatkoa Turun telakan ja yliopiston väliselle pitkäjänteiselle yhteistyölle, joka yhdistää huippututkimuksen, korkeatasoisen koulutuksen ja meritekniikan toimijat”, toteaa rehtori Ilkka Niemelä.

Käytännössä yhteistyö lisää muun muassa monialaisia opiskelijaprojekteja, diplomityö- ja väitöstutkimusprojekteja sekä yhteisiä seminaareja ja työpajoja. Meyer Turku Oy:n tarjoamat urapolut ja työllistyminen meritekniikan alalle tulevat näkymään myös Otaniemen kampuksella.

Tutkimuksessa yhteistyötä jatketaan ja laajennetaan useilla alueilla, joita ovat esimerkiksi materiaalitutkimus ja teräsrakenteet, tieto- ja viestintätekniikka ja digitalisaatio, hydrodynamiikka, laivaturvallisuus, energiatehokkuus ja kestävää kehitystä tukevat ratkaisut.

Aalto-yliopiston uudesta MarineX-hankkeesta kehitetään meriteollisuuden ja meritekniikan uusi tutkimusfoorumi ja yhteistyöalusta, joka vahvistaa entisestään yliopiston johtavaa asemaa meritekniikan tutkimuksessa.

Meyer on erinomainen esimerkki Lounais-Suomen teollisuuden kasvusta ja siihen liittyvästä osaajatarpeesta. Aalto-yliopisto koordinoi vuonna 2017 perustettua tekniikan alan yhteistyöyliopistoa FITechiä, joka ohjaa tekniikan alan osaajia Suomen kasvualoille vastaa tekniikan alalla nouseviin osaajatarpeisiin.

Sopimus allekirjoitettiin 19.12.2019.

Lisätietoja:

Pentti Kujala
Professori, meritekniikan tutkimusryhmän johtaja
+358 (0)40 087 8145

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.