Metsä Group lahjoittaa Aalto-yliopistolle 160 000 euroa

Lahjoitus on kohdennettu tekniikan alalle meneillään olevan valtion vastinrahakampanjan puitteissa. Aalto on päättänyt käyttää lahjoituksen kemian tekniikan tutkimukseen ja koulutukseen.
Researcher at chemical engineering laboratory

Metsä Group lahjoittaa kuudelle suomalaiselle yliopistolle yhteensä lähes miljoona euroa tukemaan tekniikan, luonnontieteiden sekä maa- ja metsätieteiden tutkimusta ja koulutusta.

”Yliopistojen laadukas tutkimus ja korkeakoulutus muodostavat pohjaa koko metsäteollisuuden kehitykselle. Tulevaisuuden osaamisen varmistaminen on meille erittäin tärkeää”, sanoo Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä.

”Lämpimät kiitokset Metsä Groupille merkittävästä lahjoituksesta. Olemme päättäneet käyttää lahjoituksen tukemaan tutkimusta ja koulutusta kemian tekniikan alueella, jolla olemme tehneet pitkään tuloksekasta yhteistyötä Metsä Groupin kanssa. Yhteistyön painopiste on yhä enemmän kestävää kehitystä edistävässä tutkimuksessa ja opetuksessa”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Painopiste kestävässä kehityksessä

Aalto ja Metsä Group ovat tehneet jo kauan tutkimusyhteistyötä sellun- ja paperinvalmistuksessa. Yhteistyön painopiste on siirtynyt yhä enemmän kestävän kehityksen mukaisten sellutuotteiden ja biopohjaisten tekstiilimateriaalien tutkimukseen ja kehittämiseen, muun muassa ExpandFibre- ja FinnCERES -osaamiskeskusten puitteissa. Opetus on myös aina ollut tärkeä osa yhteistyötä.

Metsä Group on myös merkittävä Aallon alumnien ja valmistuvien opiskelijoiden työllistäjä sekä harjoittelupaikkojen tarjoaja opiskelijoille.

”Bio- ja kiertotalouden opetus ja tutkimus ovat erittäin tärkeässä asemassa Kemian tekniikan korkeakoulussa. Metsä Groupin lahjoitus tulee koitumaan niin opiskelijoidemme kuin koko yhteiskunnan hyödyksi ja vahvistaa entisestään tätä Suomelle merkityksellistä alaa. Olen iloinen pitkäaikaisesta yhteistyöstä Metsä Groupin kanssa ja erittäin kiitollinen tästä lahjoituksesta”, sanoo Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus.

”Metsä Group tukee osaltaan perustutkimustamme, joka luo edellytyksiä ympäristöä ja resursseja säästävän valmistusteknologian ja uusien biopohjaisten tuotteiden kehittämiseen”, sanoo puunjalostuksen kemian professori Tapani Vuorinen.

Metsä Groupin 160 000 euron lahjoituksen vaikuttavuutta vahvistaa entisestään Suomen valtion vastinrahakampanja, joka jatkuu kesäkuun 2022 loppuun saakka.

Lisätietoa:

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.