Metex-palkinto Ville Piipolle

Muotoilun opinnäytetyö keskittyy sähkömoottoripyörän ajoergonomiaan ja kestävään muotoiluun.
two men shaking hands
Jussi Neuvo ja Ville Piippo

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto on myöntänyt Metex-palkinnon parhaasta opinnäytetyöstä Aalto-yliopiston Collaborative and Industrial Design -koulutusohjelman maisteriopiskelija Ville Piipolle.

”Tutkin lopputyössäni, miten sähkömoottoripyörien muotoilu voi erota perinteisistä polttomoottoripyöristä silloin, kun suunnittelu voidaan perustaa halutun käyttökokemuksen ympärille korostaen sähköisen voimalinjan tuomia etuja”, kertoo Piippo.

Piipon mukaan muotoilijan rooli ajoneuvon suunnittelussa jää helposti liian pieneksi, mikäli hän ei kykene osallistumaan tuotetta koskevaan tekniseen keskusteluun.

”Pyrin työlläni osoittamaan, että käyttäjän huomioon ottaminen kuuluu ajoneuvon suunnittelussa jokaiseen määrittely- ja työvaiheeseen, jotta uusista voimalinjaratkaisuista saataisiin kaikki hyöty irti käyttäjälle.”

Piippo vinkkaa työssään myös, että hänen löydöksiään voi hyödyntää esimerkiksi jokin nuori ajoneuvovalmistaja, joka haluaa sijoittua vankasti markkinoille ja pärjätä isommille kilpailijoilleen.

”Työ on tehty ja esitetty selkeästi ja on rakenteeltaan hyvin harkittu kokonaisuus. Ville Piippo on työssään joutunut lähestymään ratkaisuja muotoilun lisäksi myös insinööri- ja kaupallisesta näkökulmasta. Tämä on hyvin lähellä palkinnon perusajatusta, joka on tukea Aalto-yliopiston hengessä eri tieteen alojen vuorovaikutuksellista soveltamista lopputöissä”, perustelee palkintolautakunnan puheenjohtaja Jussi Neuvo raadin valintaa.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto jakaa vuosittain 5 000 euron arvoisen Metex-palkinnon huipputason opinnäytetyöstä, joka on tehty yhteistyössä teknologiayrityksen kanssa tai joka aiheeltaan edistää suoraan tai epäsuorasti muotoilun ja taiteen merkittävyyttä sekä hyödyntämistä teknologiayrityksissä.

Metex-ehdokkaat

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.