Metex-palkinto Ville Piipolle

Muotoilun opinnäytetyö keskittyy sähkömoottoripyörän ajoergonomiaan ja kestävään muotoiluun.
two men shaking hands
Jussi Neuvo ja Ville Piippo

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto on myöntänyt Metex-palkinnon parhaasta opinnäytetyöstä Aalto-yliopiston Collaborative and Industrial Design -koulutusohjelman maisteriopiskelija Ville Piipolle.

”Tutkin lopputyössäni, miten sähkömoottoripyörien muotoilu voi erota perinteisistä polttomoottoripyöristä silloin, kun suunnittelu voidaan perustaa halutun käyttökokemuksen ympärille korostaen sähköisen voimalinjan tuomia etuja”, kertoo Piippo.

Piipon mukaan muotoilijan rooli ajoneuvon suunnittelussa jää helposti liian pieneksi, mikäli hän ei kykene osallistumaan tuotetta koskevaan tekniseen keskusteluun.

”Pyrin työlläni osoittamaan, että käyttäjän huomioon ottaminen kuuluu ajoneuvon suunnittelussa jokaiseen määrittely- ja työvaiheeseen, jotta uusista voimalinjaratkaisuista saataisiin kaikki hyöty irti käyttäjälle.”

Piippo vinkkaa työssään myös, että hänen löydöksiään voi hyödyntää esimerkiksi jokin nuori ajoneuvovalmistaja, joka haluaa sijoittua vankasti markkinoille ja pärjätä isommille kilpailijoilleen.

”Työ on tehty ja esitetty selkeästi ja on rakenteeltaan hyvin harkittu kokonaisuus. Ville Piippo on työssään joutunut lähestymään ratkaisuja muotoilun lisäksi myös insinööri- ja kaupallisesta näkökulmasta. Tämä on hyvin lähellä palkinnon perusajatusta, joka on tukea Aalto-yliopiston hengessä eri tieteen alojen vuorovaikutuksellista soveltamista lopputöissä”, perustelee palkintolautakunnan puheenjohtaja Jussi Neuvo raadin valintaa.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto jakaa vuosittain 5 000 euron arvoisen Metex-palkinnon huipputason opinnäytetyöstä, joka on tehty yhteistyössä teknologiayrityksen kanssa tai joka aiheeltaan edistää suoraan tai epäsuorasti muotoilun ja taiteen merkittävyyttä sekä hyödyntämistä teknologiayrityksissä.

Metex-ehdokkaat

URL kopioitu

Photo by Mikael Nyberg, University of Turku

Tältä älytekstiilit voivat näyttää – itsepuhdistuvaa puuvillaa tai painatus, joka muuttaa väriä

YLE Svenskan artikkeli 'Beyond e-Textiles'-projektista ja 'Interlaced'-näyttelystä Turun yliopistossa
Valkoinen laiva merellä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Ammoniakista uusi vihreä energiaratkaisu? Tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakista povataan teollisuuteen vihreän vedyn varastointimenetelmää ja merenkulkuun puhdasta polttoainevaihtoehtoa. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.
Ihmiset istuvat pöydän ääressä, jolla on papereita, kyniä ja värikkäitä kuusikulmiokortteja.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lasten oppimistulosten eroihin etsitään parannusta uudella hankkeella Espoossa – tavoitteena ennaltaehkäistä sosiaalista eriytymistä

Lasten oppimistaitojen tukemisella on suuri vaikutus muun muassa jatko-opiskeluun ja työllistymiseen.
Campus Sustainability Champion 2024 voittajat
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus Julkaistu:

Opiskelijavetoiset hankkeet Kestävän kampuksen sankareiksi

Tänä vuonna Kampuksen kestävän kehityksen sankareiksi valittiin kaksi opiskelijavetoista hanketta. Palkinnot jaettiin vuosittain järjestettävänä ACRE-päivänä 9.10.2024.