Mestariohjaaja Francis Ford Coppola Suomeen ELOn ja KAVIn kutsumana

Arvostettu elokuvaohjaaja, tuottaja ja käsikirjoittaja Francis Ford Coppola saapuu Suomeen Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen ELOn ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin vieraaksi joulukuussa 2020.
Francis Ford Coppola.
Photo: Shutterstock

Moninkertainen Oscar-voittaja Francis Ford Coppola on yksi tunnetuimmista yhdysvaltalaisista elokuvantekijöistä.

Ohjaaja-käsikirjoittaja tunnetaan erityisesti suositusta Kummisetä-trilogiastaan (1972–1990).  Hän on yksi harvoista ohjaajista, jotka ovat voittaneet Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon useammin kuin kerran. Coppola on voittanut Kultaisen palmun kahdesti elokuvillaan Keskustelu (The Conversation, 1974) ja Ilmestyskirja. Nyt. (Apocalypse Now, 1979).

Kunnianhimoisista tuotannoistaan tunnettu Coppola on omien elokuviensa ohella luotsannut menestyksekkäästi tuotantoyhtiötään American Zoetropea, joka on tuottanut mm. ohjaajan tyttären Sofia Coppolan elokuvat The Virgin Suicides (1999) ja Lost in Translation (2003).

Aitoa yhteistyötä ELOn opiskelijoiden kanssa

Francis Ford Coppola työskentelee vierailunsa yhteydessä Aalto-yliopiston elokuvaopiskelijoiden kanssa. Uudet elokuvantekijäsukupolvet kohtaavat arvostetun mestarin keskiviikkona 9.12. Master Class -tapahtumassa, jonka tavoitteena on löytää tuoreita sisältöjä ja näköaloja elokuvaan — puolin ja toisin. Tapahtuma järjestetään koronarajoitusten vuoksi webinaarina.

Yleisötapahtuma striimattuna

Lisäksi ohjaaja pitää Kino Reginassa keskustelutilaisuuden, johon ei koronarajoitusten vuoksi oteta yleisöä, mutta jota voi seurata ilmaiseksi striimin kautta. Lauantaina 12.12. klo 19.00 alkava keskustelutilaisuus on suunnattu sekä elokuva-alalle että muille kiinnostuneille, ja striimin seuraajat voivat lähettää ohjaajalle livenä kysymyksiä.

Katso tarkemmat tiedot striimin seuraamisesta ja kysymysten lähettämisestä Kino Reginan verkkosivuilta.

unto_rautio_aalto_unt0540

Elokuvataiteen laitos (ELO)

Elokuvataiteen laitos (ELO) on Suomen ainoa yliopistotasoinen elokuvakoulu.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.