Medialaboratorion opiskelijat suunnittelivat kokemuksellisen pelin Muutosta ilmassa -näyttelyyn

Luonnotieteellisessä museossa avautuu ilmastonmuutosta käsittelevä jättinäyttely.
Kuva: Laura Uusitalo

Ilmasto muuttuu nyt ja se muuttuu nopeasti. Kotimaiset lajimme linnuista kasveihin reagoivat, ja uusia tulokkaita saapuu nopeammin kuin vuosituhansiin. Muidenkin kuin tutkijoiden on syytä ymmärtää, että ilmastonmuutoksessa ei ole mitään jossiteltavaa, sanoo Luomuksen johtaja, professori Leif Schulman.

Helsingin yliopiston ilmastonmuutoksen tutkimukseen keskittyvä näyttely Muutosta ilmassa avautuu yleisölle Luonnontieteellisessä museossa lauantaina 21. Marraskuuta 2015, aivan Pariisin kansainvälisen ilmastokokouksen alla.

Näyttelyn pääosassa on tutkimus, jonka pohjalta esitellään nykyisen ja edellisten ilmastonmuutosten vaikutuksia pohjoiseen luontoon ja lajistoon. Pelkän toteamisen sijaan Muutosta ilmassa etsii keinoja ja ratkaisuja, joiden avulla voidaan sekä sopeutua ilmastonmuutokseen että hillitä sitä. Neljän vuoden työn tulos on samalla Luomuksen ja Helsingin yliopiston kantaaottavin näyttely.

Muutosta ilmassa esittelee tiedettä ja tutkimustuloksia vaikuttavina visualisointeina.

Tässä kohtaa kutsuttiin mukaan myös Aalto–yliopiston Medialaboratorio, jonka tehtävänä oli luoda vuorovaikutteinen, pedagoginen, mutta samalla leikinomainen ja viihdyttävä peli lapsille sekä aikuisillekin kävijöille.

Kuva: Laura Uusitalo

Luomuksen tutkijat esittivät opiskelijoille toiveita sisällöstä ja pelimekaniikasta. Pelissä tulisi ilmetä, mitä ilmastonmuutos saa aikaan lajien ympäristöissä, lajinominainen käyttäytyminen, lajien levinneisyyden mahdollisuudet ja uhat. Esimerkkitapaukset ovat jo sukupuuttoon kuolleet sammakkolaji ja kalalaji, uhanalaiset jääkarhu ja perhonen sekä kasveista harvinainen jääleinikki.

Lopputuloksena on jännittävä kokemuksellinen Move or Die –niminen liiketunnistukseen liittyvä peli, jossa pelaajan tavoitteena on ‘kuljettaa ystävällisesti syleilemällä’ laji turvaan.

Kuva: Salla Mehtälä

Peliprojektin suunnittelu ja toteutus kesti yli vuoden ja siinä oli mukana kuusi Uuden median maisteriopiskelijaa:

Narim Lee, konsepti, koodaus ja animaatio

Sanna Reponen, tuotanto, projektinhallinta

Laura Uusitalo, animaatio, grafiikat

Joonas Pernilä, äänisuunnittelu

Chen Ling, koodaus

Niklas Pöllönen, projisointi, koodaus

Kiitokset: Matti Niinimäki, Perttu Hämäläinen, Miikka Junnila

Lisätietoja:  tuottaja Pipsa Asiala, 050-3684688, [email protected]

Näyttely on osa Helsingin yliopiston 375-juhlavuoden ohjelmaa ja kestää kaksi vuotta täydentyen uudella tutkimustiedolla.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa