Uutiset

Medialaboratorion opiskelijat suunnittelivat kokemuksellisen pelin Muutosta ilmassa -näyttelyyn

Luonnotieteellisessä museossa avautuu ilmastonmuutosta käsittelevä jättinäyttely.
Kuva: Laura Uusitalo

Ilmasto muuttuu nyt ja se muuttuu nopeasti. Kotimaiset lajimme linnuista kasveihin reagoivat, ja uusia tulokkaita saapuu nopeammin kuin vuosituhansiin. Muidenkin kuin tutkijoiden on syytä ymmärtää, että ilmastonmuutoksessa ei ole mitään jossiteltavaa, sanoo Luomuksen johtaja, professori Leif Schulman.

Helsingin yliopiston ilmastonmuutoksen tutkimukseen keskittyvä näyttely Muutosta ilmassa avautuu yleisölle Luonnontieteellisessä museossa lauantaina 21. Marraskuuta 2015, aivan Pariisin kansainvälisen ilmastokokouksen alla.

Näyttelyn pääosassa on tutkimus, jonka pohjalta esitellään nykyisen ja edellisten ilmastonmuutosten vaikutuksia pohjoiseen luontoon ja lajistoon. Pelkän toteamisen sijaan Muutosta ilmassa etsii keinoja ja ratkaisuja, joiden avulla voidaan sekä sopeutua ilmastonmuutokseen että hillitä sitä. Neljän vuoden työn tulos on samalla Luomuksen ja Helsingin yliopiston kantaaottavin näyttely.

 

Muutosta ilmassa esittelee tiedettä ja tutkimustuloksia vaikuttavina visualisointeina.

Tässä kohtaa kutsuttiin mukaan myös Aalto–yliopiston Medialaboratorio, jonka tehtävänä oli luoda vuorovaikutteinen, pedagoginen, mutta samalla leikinomainen ja viihdyttävä peli lapsille sekä aikuisillekin kävijöille.
 

Kuva: Laura Uusitalo

Luomuksen tutkijat esittivät opiskelijoille toiveita sisällöstä ja pelimekaniikasta. Pelissä tulisi ilmetä, mitä ilmastonmuutos saa aikaan lajien ympäristöissä, lajinominainen käyttäytyminen, lajien levinneisyyden mahdollisuudet ja uhat. Esimerkkitapaukset ovat jo sukupuuttoon kuolleet sammakkolaji ja kalalaji, uhanalaiset jääkarhu ja perhonen sekä kasveista harvinainen jääleinikki.

Lopputuloksena on jännittävä kokemuksellinen Move or Die –niminen liiketunnistukseen liittyvä peli, jossa pelaajan tavoitteena on ‘kuljettaa ystävällisesti syleilemällä’ laji turvaan.
 

Kuva: Salla Mehtälä

Peliprojektin suunnittelu ja toteutus kesti yli vuoden ja siinä oli mukana kuusi Uuden median maisteriopiskelijaa:
 

Narim Lee, konsepti, koodaus ja animaatio

Sanna Reponen, tuotanto, projektinhallinta

Laura Uusitalo, animaatio, grafiikat

Joonas Pernilä, äänisuunnittelu

Chen Ling, koodaus

Niklas Pöllönen, projisointi, koodaus

 

Kiitokset: Matti Niinimäki, Perttu Hämäläinen, Miikka Junnila

Lisätietoja:  tuottaja Pipsa Asiala, 050-3684688, [email protected]

https://gamemoveordie.wordpress.com/

 

Näyttely on osa Helsingin yliopiston 375-juhlavuoden ohjelmaa ja kestää kaksi vuotta täydentyen uudella tutkimustiedolla.

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

FITechin opintoja voi ottaa maksutta kahdeksasta yliopistosta, yhden luukun periaatteella
Yhteistyö Julkaistu:

FITech-verkoston yliopistojen ensimmäinen ristiinopiskeluyhteistyö käynnistynyt

FITech-verkostoon kuuluvat Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu ja Turun yliopiston teknillinen tiedekunta ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa sivuaineiden ristiinopiskelun.
Kemira bootcamp 2020
Yhteistyö Julkaistu:

Uusia alkuja Kemiran intensiivikurssilla

Kemira järjesti yhdessä Kemian tekniikan korkeakoulun kanssa Aalto-yliopiston opiskelijoille boot campin.
Two women sitting by a computer looking at a video chat
Yhteistyö Julkaistu:

Aallon opiskelijat ja työnantajaorganisaatiot kohtasivat virtuaalisesti Aalto Talent Expo Online -rekrytointimessuilla

Aalto Talent Expo Online järjestettiin 12-14.1.2021. Virtuaaliseen tapahtuman webinaareissa ja tapaamisissa vierailtiin tuhansia kertoja.
The BScBA Program alumna Tuuli Hakkarainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tuuli Hakkarainen

Toisin kuin useimmat opiskelutoverinsa Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Tuuli Hakkarainen valitsi akateemisen uran. Hän väitteli tohtoriksi joulukuussa 2020 ja tutki väitöskirjassaan asiantuntijuuden jakamista monikansallisissa yrityksissä.