Matematiikan Ernst Lindelöf –palkinto Big Dataan liittyvälle diplomityölle

Jatko-opiskelija Jerri Nummenpalo tutki palkitussa diplomityössään menetelmää isojen tietoaineistojen laskentaan.

Työssä analysoitiin suurten tietomäärien käsittelyyn, Big Dataan, liittyvän matemaattisen menetelmän toimivuutta ja näytettiin sen toimivan myös alkuperäistä yleisemmässä tilanteessa. Matemaatikot ympäri maailman ovat erityisen kiinnostuneita  ratkaisemaan Big Datan laskennallisia haasteita.

ETH Zürihissa jatko-opiskelujaan tekevä Jerri Nummenpalo oli iloisesti yllättynyt palkinnosta.

"Suuria datamääriä käsiteltäessä monimutkaisia matemaattisia malleja ei voida enää käyttää laskentatehon loppuessa kesken. Työssäni tutkitaan menetelmää, jossa tiettyä mallia yksinkertaistetaan, jolloin se on jälleen laskettavissa. Tällöin tilastollinen virhe kasvaa, mutta suuren datamäärän avulla tätä ongelmaa voidaan paikata. Mielenkiintoista on, että  tilastollisen virheen ja vaaditun datamäärän välistä vuorovaikutusta on mahdollista kuvailla", kertoo Jerri Nummenpalo diplomityötään.

"Diplomityön tekeminen kehitti paljon matemaattista ajatteluani. Erityisen antoisaa oli hyvä yhteistyö Engströmin tutkimusryhmän jäsenten kanssa".

Suomen matemaattisen yhdistyksen vuoden 2014  parhaaksi valitseman diplomityön on ohjannut professori Alexander Engström Perustieteiden korkeakoulusta.

Vuonna 1886 perustetun Suomen matemaattisen yhdistyksen (SMY) tavoitteena on edistää matematiikan tutkimusta ja harrastusta Suomessa. http://www.matemaattinenyhdistys.fi/

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.