Massakustomoitu printtimallisto

Pirita Laurin opinnäyte pureutuu toistaiseksi tutkimattomalle alueelle, massakustomoinnin ja mallistokoordinoinnin risteykseen printtikuosien kontekstissa.
a_pirita_lauri_ma_aalto_www_kuvitus-2_fi_fi.jpg

Mallistokoordinointia hyödynnetään muoti- ja tekstiilialoilla laajasti niin tuoteportfolion hallinnassa, markkinoinnissa kuin suunnittelunkin työkaluna. Myös massakustomointia toteutetaan menestyksekkääsi monilla aloilla. Mallistokoordinointi on vahvasti suunnittelija- ja/tai yrityslähtöistä strategista toimintaa, kun taas massakustomointi edellyttää aina asiakkaan aktiivista osallisuutta, ja sen asiakasarvo perustuukin yksilöidyn tuotteen lisäksi vahvasti myös yhteissuunnitteluprosessin kokemukseen. Kuosi, vahvasti visuaalisena tuotteena, asettaa haasteita suunnittelijalähtöisen koordinoinnin ja asiakkaan osallistamisen yhteensovittamiselle, eikä tätä yhdistelmää juuri tavatakaan kuosillisia tuotteita tarjoavien massakustomointipalveluiden parissa.

Laurin opinnäytteen tuloksena syntynyt konsepti yhdistää massakustomoinnin sekä mallistokoordinoinnin strategiat digitaaliseksi tuotteeksi, jota voidaan käyttää samoihin tarkoituksiin kuin perinteistä kuosimallistoa. Konsepti on visio digitaalisesta, koordinoidusta ”printtimallistosommitelmasta”, jossa käyttäjä osallistetaan fyysisen lopputuotteen yhteissuunnittelijaksi. Näin perinteisesti massakustomointiin liitettävä arvo toteutuu sekä yksilöllisen lopputuotteen mukana että kokemusperäisesti yhteissuunnittelun prosessin kautta. Laurin luoma konsepti perustuu voimakkaasti digitaalisuuteen. Digitaalinen tekstiilitulostus mahdollistaa uniikkien tuotteiden tuotannon tilauksesta. Tämän lisäksi koko konseptin ydin on digitaalisen kuvan (kankaalle tulostettavan kuositiedoston) luonne: digitaalista kuvaa eivät sido fyysiseen materiaaliin liittyvät, esimerkiksi tuotantomenetelmän asettamat, rajoitukset. Laurin opinnäytteessä digitaalinen kuositiedosto käsitetäänkin ensisijaiseksi tuotteeksi ja fyysinen (digitaalisesti tekstiilille tulostettu) lopputuote digitaalisen tuotteen sovellukseksi.

Pirita Laurin opinnäytetyö luo uutta tietoa tekstiilitulostuksen alalle ja osallistuu keskusteluun digitaalisuuden potentiaalista kuosillisten tekstiilien kontekstissa. Opinnäytteen konsepti erittelee mitä massakustomoinnin ja mallistokoordinoinnin yhdistäminen tulostettujen tekstiilien saralla vaatii, ja esittelee menetelmän kuinka tämä voitaisiin toteuttaa.

Pirita Laurin Maisterin opinnäyte EXTRACT, Concept for a Coordinated Print Collection for Mass Customization (2017) on luettavissa Aaltodoc-julkaisuarkistossa.

Pirita Lauri

Maisterin opinnäyte, Taiteen maisteri, 2017

EXTRACT, Concept for a Coordinated Print Collection for Mass Customization

Fashion, Clothing and Textile Design

Muotoilun laitos

Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.