Mari Lundström on nimitetty Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun tutkimuksesta ja innovaatioista vastaavaksi varadekaaniksi

Professori Mari Lundström on nimitetty Kemian tekniikan korkeakoulun tutkimuksesta ja innovaatioista vastaavaksi varadekaaniksi 1. syyskuuta 2022 alkaen. Varadekaanina Mari Lundström vastaa dekaanin tukemisesta kaikissa tutkimukseen ja innovaatioihin liittyvissä asioissa. Hän on korkeakoulun johtoryhmän ja yliopiston tutkimuksen ohjausryhmän jäsen.
Lundström

Mari Lundström on menestynyt tutkija, ja hän on viime aikoina aktiivisesti työskennellyt yhdistääkseen teollisuudessa ja korkeakouluissa tehtävää tutkimusta. Hänen tutkimussalkkunsa on poikkeuksellisen laaja sisältäen yli 30 eri rahoitussegmenteistä rahoitettua hanketta. Viime vuosina hänen ohjauksessaan on valmistunut 13 tekniikan tohtoria.

Professori Lundström liittyi Aalto-yliopiston tiedeyhteisöön vuonna 2015 työskenneltyään useita vuosia teollisuudessa valmistumisensa jälkeen. Hän on toiminut mm. useissa tutkimukseen-, ja projektien toteutukseen liittyvissä tehtävissä Outotecissä. Lundström on tunnustettu metallurgian ammattilainen, joka keskittyy erityisesti hydrometallurgiaan eli metallien tuotantoon ja kierrätykseen liittyviin ilmiöihin ja prosesseihin vesiliuoksissa. Myös sovellettu sähkökemia, korroosio- ja prosessimallinnus sekä niihin liittyvä elinkaarianalyysi ovat hänen tutkimusryhmänsä painopistealueita.

Tutkimuksen ja innovaation varadekaanina Lundström kertoo haluavansa edistää korkeatasoista tutkimusta, jolla on todellista vaikutusta nykypäivän suuriin haasteisiin.

”Ilmastokriisi kulkee käsi kädessä "molekyylikriisin" kanssa, sillä esimerkiksi energiamurros on yhä raaka-aineintensiivisempi. Tämä korostaa energiamateriaalien ja energian varastoinnin tutkimuksen kasvavaa merkitystä, mutta myös tarvetta lisätä ymmärrystä raaka-aineriippuvuudesta, raaka-aineiden tuotannosta, rajoituksista ja kierrätettävyydestä", sanoo professori Mari Lundström.

"Kemian tekniikan korkeakoulun osaaminen antaa meille mahdollisuuden vastata useisiin ajankohtaisiin haasteisiin, olipa kyse sitten vetytaloudesta, Power-to-X:stä, akuista, hiilidioksidin talteenotosta, biotaloudesta tai tekstiilien ja metallien kierrätyksestä, vain muutamia mainitakseni. Korkeatasoinen tutkimustyö yhdistettynä realistisiin innovaatioihin antaa meille mahdollisuuden hyödyntää koulumme täysimääräisen potentiaalin," Mari Lundström sanoo.

Lundström on ollut aktiivinen myös Aallon innovaatiotoiminnassa. Tänä vuonna on perustettu yliopiston keksintöihin pohjautuen uusi kiertotalousyritys, joka keskittyy innovatiiviseen sähkökemialliseen metallien talteenottoon. Hän on myös kehittänyt aktiivisesti raaka-aineiden tutkimusinfrastruktuuria, joka on Suomen Akatemian kansallisen tutkimusinfrastruktuurin tiekartalla 2021-2024.

"Mari Lundströmin saavutukset yliopistossa, teollisuudessa ja innovaatiotoiminnassa sekä hänen johtamiskokemuksensa antavat erinomaiset edellytykset menestyä tässä tehtävässä. Koulumme tutkimuskohteet edistävät kestävää kehitystä ja ovat erittäin ajankohtaisia. Olemme sitoutuneet kehittämään valittuja aloja edelleen. Odotan innolla yhteistyötä Marin kanssa ja olen vakuuttunut siitä, että voimme yhdessä edistää ja tukea tutkimuksellista huippuosaamista ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta koulussamme," toteaa Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus.

Aalto-yliopiston rehtori on tehnyt nimityksen dekaanin esityksen perusteella.

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.