Maisteriopiskelijoiden näyttely Suomen valokuvataiteen museossa

Valokuvataiteen pääaineen maisteriopiskelijoiden MoA in Photography 23 -näyttely on esillä 12. maaliskuuta asti.
Utuinen ihmishahmo näyttää kävelevän pois päin, varjo heijastuu vaalealle pinnalle
Kuva: Charlotta Rajala

Suomen valokuvataiteen museossa avautunut näyttely esittelee yhdeksäntoista taiteilijaa, jotka valmistuvat valokuvataiteen pääaineesta Aalto-yliopiston taiteen ja median laitokselta. Näyttelyn teokset ovat osa tulevien maisterien opinnäytetöitä.

Jokainen vuosikurssi on omanlaisensa äänten, tilojen ja ajan kuva, joka on kiinteästi sidoksissa yhteiskunnassa ja taiteessa tapahtuviin ilmiöihin. Opiskeluvuosina ennestään tuntemattomista ihmisistä tulee toistensa heijastuspintoja, joille taide on linkki menneen, nykyisen ja tulevan välillä.

Valokuvateos, jossa näkyy pään verran henkilö, joka on suihkussa hiukset märkänä, kädet kasvoillaan
Kuva: Elisabet Cavén

”Esillä olevissa teoksissa pohditaan kysymyksiä, jotka liittyvät valokuvamedian aineellisuuteen ja objektiivisuuteen, ihmisen ja luonnon välisiin suhteisiin, maiseman rakenteisiin, teknologian ja kulttuurin yhteyksiin, arkisiin ja institutionaalisiin arkistointikäytäntöihin, henkilöhistorioihin ja omaelämäkertoihin sekä valtarakenteiden ja sorron mekanismien poliittiseen kritiikkiin. Valokuvaus paljastuu näiden tutkimusten kautta monitieteisenä välineenä, joka ei koskaan ole eristyksissä vaan aina kiinnittynyt aisteihin, tieteisiin ja taidemuotoihin”, Rebecca Sandelin, yksi näyttelyssä mukana olevista taiteilijoista kuvaa näyttelyn moninaisuutta.

”Tämä näyttely on monia asioita: leikkipaikka, laboratorio, studio, lava. Mikä tärkeintä, se on tarkistuspiste, askel kohti uusia haasteita, mahdollisia epäonnistumisia ja vieläkin suurempia saavutuksia.”

Valokuvateos, jossa on erivärisiä pintarakenteita päällekkäin
Kuva: Carl Victor Wingren

Otos näyttelyn teoksista:

Charlotta Rajalan teos "Viime kesä, toissa kuukausi, jopa eilinen menettävät merkityksensä, kun muistot alkavat valua pois" (2022) pohtii katoamisen arvoa, muistin merkitystä ja ongelmallisuutta sekä hiljaisuuden ja tyhjyyden käsitteitä.

Elisabet Cavénin teos "The Home Odyssey IX" (2021) on suurennuslasi hänen omalle matkalleen. Hienovarainen huumori ja pienet oivallukset ovat ominaista hänen usein kotona rakennetuille teoksilleen.

Carl Victor Wingrenin teoksessa "Gloop 5" (2022) valokuvaus ja installaatio kietoutuvat yhteen. Hän työskentelee luonnollisten biomateriaalien kanssa kyseenalaistaakseen saavutettavuuden ja pysyvyyden. Teokset esitetään muuttuvassa tilassa; ne siirtyvät digitaalisen ja materiaalisen sekä märän ja kuivan välillä.

Seuraa teosten esittelyjä Instagramissa: @aaltoarts

Näyttelyn taiteilijat:

Lorena Articardi, Elisabet Cavén, Juan Couder, Francisco González Camacho, Maite González Laurens, Iina Gröhn, Katri Heinämäki, Mari Hokkanen, Alexander Komenda, Viena Kytöjoki, Hanna Linnove, Lyydia Osara, Charlotta Rajala, Rebecca Sandelin, Lada Suomenrinne, Niko Tampio, Lydia Toivanen, Carl Victor Wingren ja Yujie Zhou.

MoA in photography -näyttely Suomen valokuvataiteen museossa Kaapelitehtaalla Helsingissä
27.1.–12.3.2023

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.