Maiseman tekijät -teos ja Aino Karilas palkittiin Maisema-arkkitehtuuripäivässä

Vuoden maisema-arkkitehtuuriteko ja Vuoden nuori maisema-arkkitehti palkittiin Maisema-arkkitehtuuripäivänä 14. lokakuuta.
Maiseman tekijät -kirjan työryhmä juhlatunnelmissa poseeraa kirja kädessään
Maiseman tekijät -kirjan työryhmä: (vasemmalta lukien) graafikko Cleo Bade, maisema-arkkitehdit Aapo Pihkala, Emilia Weckman, Jyrki Sinkkilä ja kustannustoimittaja Kati Saonegin. Kuva: Annu Ahonen / Aalto-yliopisto

Vuoden maisema-arkkitehtuuriteko 2022:ksi on valittu Maiseman tekijät -teos. Maisema-arkkitehtiliitto MARK ry palkitsi kirjan työryhmän Jyrki Sinkkilän, Aapo Pihkalan ja Emilia Weckmanin Maisema-arkkitehtuuripäivässä 14. lokakuuta. Maiseman tekijät -kirja on Suomen, ehkä jopa maailman, ensimmäinen maisema-arkkitehtien työtä esittelevä kirja, joka kertoo mitä maisema-arkkitehdit tekevät.

”Teos Maiseman tekijät on suuri harppaus maisema-arkkitehtuurin tunnettuuden lisäämiseksi. Kirja luotaa suomalaisten maisema-arkkitehtien monipuolista ammattikuvaa ja asiantuntemusta sekä esittelee hienosti alan laajaa tehtäväkenttää. Teos lisää ansiokkaasti ymmärrystä maisema-arkkitehtuurista, kasvattaa alan kiinnostavuutta sekä kutsuu syventymään siihen, mitä kaikkea maisema-arkkitehti voi tehdä ja olla. Teoksen kiinnostava katsaus ammattimme nykytilanteesta kutsuu rohkeasti unelmoimaan maisema-arkkitehtien tulevaisuuden mahdollisuuksista”, liiton tiedotteessa kerrotaan.

Vuoden nuoreksi maisema-arkkitehdiksi 2022 valittiin maisema-arkkitehti, Aalto-yliopiston alumni Aino Karilas. ”Karilas tunnetaan maassamme dynaamisen kasvillisuussuunnittelun pioneerina. Hän on edistänyt uraauurtavasti urbaanin ympäristön maisema-arkkitehtuurin monimuotoisuutta ja uutta esteettistä ilmaisua. Hän työskentelee aktiivisesti kaupunkiluonnon monimuotoisuuden ja ekologisten verkostojen teemojen parissa. Ainon avoin tapa keskustella ja jakaa tietoa suunnittelun eri näkökulmista on omiaan edistämään maisema-arkkitehtuurin kehitystä Suomessa. Hänen aktiivisesta panoksestaan alan kehittämiseen on syntynyt myös Dynaaminen kasvillisuus - Kaunista ja kestävää monimuotoisuutta rakennetuille viheralueille -opas”, palkintoperusteluissa todetaan.

Vuoden maisema-arkkitehtuuriteko on suomalaista maisema-arkkitehtuuria tai maisema-arkkitehtuurikulttuuria edistävä teko. Teko voi olla alan toimintamahdollisuuksien vahvistamista, alan arvostusta tai näkyvyyttä edistävä. Vuoden nuoren maisema-arkkitehdin valinnalla maisema-arkkitehtiliitto haluaa nostaa nuoria, taitavia ja lahjakkaita nuoria esille. Palkinnon näkökulmana on erityisesti ennakkoluulottoman, uuden näkökulman ottaminen maisema-arkkitehtuuriin.

Maisema-arkkitehdit muokkaavat maisemaa. Kesäisessä kuvassa Flow-festivaalialueelta ihmiset viihtyvät ulkona ja telttakatoksissa.

Maiseman tekijät (ulkoinen linkki)

Maisema-arkkitehdit muokkaavat maisemaa. Maiseman suunnittelun painopiste on siirtynyt erillisistä viheralueista laajempiin kokonaisuuksiin.

Festival attendees on green grass

Maisema-arkkitehtien kädenjälki näkyy kaikkialla

Maisema-arkkitehdiksi on voinut opiskella Suomessa 30 vuotta. Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelma juhlistaa koulutuksen tasavuosia lokakuussa 7.-11.10.2019.

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.