Maisema-arkkitehtien kädenjälki näkyy kaikkialla

Maisema-arkkitehdiksi on voinut opiskella Suomessa 30 vuotta. Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelma juhlistaa koulutuksen tasavuosia lokakuussa 7.-11.10.2019.
Festival attendees on green grass
Flow Festival 2017, photo: Eetu Ahanen

Maisema on kaikkialla, se vaikuttaa meihin kaikkiin. Samalla maisema-arkkitehtien kädenjälki näkyy kaikkialla, vaikka et sitä huomaisikaan. Maisema-arkkitehdit luovat paikkoja ja ympäristöjä, joita käytämme päivittäin kaupungeissa, puistoissa, aukioilla, kaduilla ja asuinalueilla. Maisema-arkkitehdit osallistuvat myös maankäytön suunnitteluun, maaseudun kehittämiseen sekä ympäristönhoitoon.

Mitä suunnittelija tarkoitti? Kulku ohjautuu kohti kaunista näkymää, levähdyspaikka sulkee pois liikenteen melun ja ilta-aurinko lämmittää.

Maiseman tekijät -kirjan esipuhe

Ympäristömme muuttuu vauhdikkaasti, ja maisema-arkkitehtuuria kuvaillaankin usein tulevaisuuden alaksi. Koska maisemat koskettavat kaikkia jatkuvasti, maisema-arkkitehdeilla on useita vastuita ja velvollisuuksia. Ammattietiikkaa määrittelee moniarvoinen ja ympäristötietoinen arvopohja, mikä tarkoittaa ihmisten tarpeiden ja luonnonarvojen tasapainoista yhteensovittamista. Ympäristön tulisi olla toimivaa, kaunista ja kestävää.

Suomessa on voinut opiskella maisema-arkkitehdiksi vuodesta 1989 lähtien. Syksyyn 2019 mennessä Aalto-yliopistosta ja sitä edeltäneestä Teknillisestä korkeakoulusta on valmistunut yhteensä 246 maisema-arkkitehtia. Juhlimme lokakuussa 2019 koulutuksen kolmea vuosikymmentä. Millaisessa ympäristössä me elämme ja millaiseksi se on muuttumassa?

Tutustu Landmark30-juhlaviikon koko ohjelmaan

Kunniatohtori Leena Iisakkilan luento Nils Erik Wickberg -symposiumissa 11.10

Aalto ARTS Books on julkaissut juhlan kunniaksi teoksen Maiseman tekijät, joka on Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman, Suomen maisema-arkkitehtiliiton sekä Puutarhataiteen seuran yhteishanke.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.